College:’Binnenstad slibt dicht’

De binnenstad slibt dicht, dat schrijft het stadsbestuur in een brief aan de raad.

Het gaat goed met de economie maar dat heeft een keerzijde, uitstallingen van winkeliers, steeds meer terrassen, talloze fietsen en lukraak geparkeerde bezorgauto’s maken dat de binnenstad ontoegankelijk wordt. Een jaar geleden kregen ondernemers meer ruimte voor uitstallingen maar nu een jaar jaar later wordt dat beleid geëvalueerd, en wordt bekeken of dat beleid kan worden doorgezet.

De wethouder wil dat de gebruikers van de binnenstad beter nadenken over hoe ze omgaan met de ruimte en gaat met  hen in gesprek.

.

Deel dit artikel:

  1. Begin met fietsen uit het centrum te halen en handhaving op fietsverboden.
    Dan stop met vergunning te geven aan verbouwingen van woonhuizen tot studios en Karners.
    Ten derde stop met het zonder beginning beginnen van Daghoreca……
    Indien leegstaande winkels niet verhuurd kunnen worden, Bernd ze dan terug in de staat wwaarin ze waren nl. Woonhuizen voor gewinnen.

  2. De oplossing is toch niet zo moeilijk? Weer alle auto’s in de binnenstad. Zo vaak zie je auto’s geparkeerd op het zuiderdiep, de singels, voor de AH Ebbingestraat. Weg ermee! Geef ontheffing aan mensen met een invalidenkaart, en bouw al die parkeerplekken om tot fietsenstallingen. Maar, dat is natuurlijk een patstelling voor de gemeente, want auto’s leveren geld op op die parkeerplaatsen, fietsen niet.

  3. En geef autocoureurs en andere sjeeskezen een rijverbod voor het centrum. Er wonen ook mensen! Liever nog een totaal autoverbod, maar ja, laden/lossen heh. Strengere regelgeving voor laatstgenoemde en communicatie naar bewoners in het centrum. Het verkeerslawaai loopt de spuigaten uit!

  4. Maak ook een grotere fietsgarage in de parkeergarage Haddinge-/Pelsterstraat. Richt de lege plek in de Oosterstraat in met een fietsflat. De Universiteit moet de situatie rond het broerplein oplossen. Kennelijk heeft de UB een fietskelder die gebruikt wordt als boekenopslag. Die kan wel elders.

  5. Weer alle auto`s uit de stad, verminder het aantal studenten de komende jaren met een 20.000 en het wordt weer een stuk leefbaard en ruimer in deze eens zo mooie stad, waarbij je gelijktijdig structureel jaarlijks tientallen miljoenen uit gaat sparen aan voorzieningen ten faveure van diezelfde studenten, jongeren welke nu hun bijbaantje zien verdwijnen door diezelfde studenten kunnen dan ook weer aan de slag.
    De laatste decennia is het dweilen met de kraan open, er worden een x aantal studentenwoningen bijgebouwd en hup RUG en Hanzehogedroomfabriek trekken gelijk weer een x aantal duizend extra (buitenlandse) studenten aan.

  6. Een van de oorzaken is de opkomst van de SWAP-fiets.
    Die fiets is anoniem en onpersoonlijk want niet van de gebruiker zelf.
    Bij diefstal heb je na het betalen van een klein eigen risico zo weer een nieuwe.

    De zorg en verantwoordelijkheid van een eigen bezit verdwijnt daarmee.
    En het klakkeloos overal maar neerzetten of -leggen wordt in de hand gewerkt.

  7. Ik vind juist alle terrassen er voor zorgen dat Groningen een gezellige uitstraling heeft. Dat zorgt juist dat ik er nog wel kom. Een extra beleving bij het winkelen. Zonder deze “experience” zou ik gewoon naar Paddepoel of Selwerd gaan.
    De fietsen mogen ze best iets aan doen, maar ik moet zeggen dat ik soms ook niet weet waar ik mijn fiets kwijt kan/moet.

  8. De wethouder heeft gelijk, maar de politiek is zelf daarvoor 100% verantwoordelijk. De terrassen van bedrijven die steeds meer voetgangers de rijweg op jagen, hebben ze gedoogt. Ook de megalomane expansiepolitiek van de RUG hebben ze nooit gepoogd tegen te houden. Het gevolg is dat de binnenstad volledig dichtslibt. Nu komen ze met ideeën die niet realistisch is, zoals de binnenstad fietsvrij maken, maar moet dan de burger die op de fiets boodschappen wil doen bij AH eerst zijn of haar fiets in de parkeerkelder bij het Forum stallen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *