Positieve geluiden bij politiek om miljoenen voor Stad: “Trein krijgt een stadsspoorfunctie”

nieuws
Foto Andor Heij. Arriva trein op hoofdstation

In de Groningse politiek wordt positief gereageerd op het nieuws dat de Rijksoverheid 188,3 miljoen euro heeft uitgetrokken voor verschillende infrastructurele projecten in de gemeente.

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer spreekt van een bijzonder goed resultaat. “Je krijgt niet elke dag bijna 200 miljoen. Het Rijk neemt duidelijk verantwoordelijkheid voor de verstedelijkingsopgave in Groningen. Met het geld voor station Suikerzijde wordt de wijk een landelijk voorbeeld van een autoluwe wijk, passend bij onze Mobiliteitsvisie. En ook de plannen voor een half verdiepte westelijke ring en een nieuwe rondweg Hoogkerk worden door het Rijk gezien.”


Station Suiker
Door het Rijk was er in totaal 7,5 miljard euro te verdelen om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Daarvan gaat er 188,3 miljoen euro naar Groningen. Het grootste bedrag, 97,7 miljoen euro gaat naar het nieuw te bouwen treinstation Suiker, aan de spoorlijn Groningen – Leeuwarden. Bijna 89 miljoen is voor het station zelf en 9,1 miljoen euro gaat naar een mobiliteitshub, deelmaatregelen en een directe busverbinding om het gebied te ontsluiten totdat het nieuwe station er is.
.
Westflank en insnijden Emmaviaduct
Daarnaast gaat er ook geld naar de Westflank. Dit bestaat uit het project Ring West en Rondweg Hoogkerk. De gemeente Groningen had voor beide projecten een aanvraag van 274 miljoen euro ingediend. Dat bedrag is niet beschikbaar gesteld omdat de overheid het nu nog te vroeg vindt. Wel is alvast 82 miljoen euro op tafel gelegd om de plannen te kunnen ontwikkelen. Bij Ring West is het doel een betere ontsluiting te realiseren, deels door dit verdiept te doen. Tot slot gaat er 8,6 miljoen euro naar de insnijding van het Emmaviaduct waardoor het busverkeer richting het nieuwe busstation, aan de zuidzijde van het Hoofdstation beter afgewikkeld kan worden.

Benni Leemhuis (GroenLinks): “Trein krijgt een stadsspoorfunctie”
Raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks is in zijn nopjes: “Ja, ik ben hier heel blij mee. Dit is heel goed nieuws. Het insnijden van het Emmaviaduct gaat veel betekenen. En dat geldt ook voor station Suiker. Met de komst van dit treinstation zie je dat de treinverbindingen in de stad een stadsspoorfunctie krijgen. Door middel van de trein kun je je straks snel verplaatsen door de stad. Als je in de Suikerzijde woont kun je de trein pakken om een voetbalwedstrijd van de FC te bezoeken. In combinatie met ov-fietsen wordt Hoogkerk ook een stuk beter bereikbaar.”

Verbindingsboog?
Op de vraag of er vanaf het Noorderstation ook direct naar station Suiker gereisd moet worden, door een verbindingsboog aan te leggen, reageert Leemhuis voorzichtig. “Dat zou mooi zijn, maar ik weet niet of het ingepast kan worden in het gebied. Maar het zou inderdaad een overstap op het Hoofdstation schelen.” Over de westelijke ringweg: “Daarvan hebben we altijd gezegd dat we iets moeten doen voor de mensen die er wonen. Met de plannen voor de nieuwe westelijke ringweg, wordt het mogelijk dat de twee wijken naar elkaar toe kunnen groeien, en dat is denk ik heel goed.”

“Compliment voor onze wethouder en de gemeentelijke organisatie”
Is het dan alleen maar hosanna. Nee. Leemhuis: “Het totale pakket bestaat uit 7,5 miljard euro. In het Noorden van het land woont ongeveer tien procent van de bevolking. Maar er gaat niet tien procent van het bedrag naar het Noorden, terwijl het wel decennialang een wingewest is geweest, en ook nog steeds is. Maar wel een compliment voor onze wethouder. Hij heeft resultaten binnengehaald. En dat compliment geldt ook voor de gemeentelijke organisatie.”

Leendert van der Laan (Partij voor het Noorden): “Alle ballen op de stad Groningen”
Leendert van der Laan is fractievoorzitter van de Partij voor het Noorden: “Ik ben heel blij en dit is ook heel belangrijk. Maar het zijn wel alle ballen op de stad Groningen. Geen Nedersaksenlijn, geen verdubbeling van de N33 en nog steeds onvoldoende zicht op het herstel en afmaken van de Friesenbrücke en de Wunderline. Ook de Lelylijn is nog ver weg. Wil je de stad echt laten groeien dan moeten wij ook de Ommelanden laten mee groeien.”

“We moeten veel meer lobbyen”
Volgens Van der Laan moet er veel harder ingezet worden op lobbyen. “Dat zit niet zo in onze volksaard. Maar je zult je punten, je wensen, veel vaker en veel duidelijker moeten herhalen op verschillende momenten. En dan doel ik niet alleen op wethouder Broeksma. Maar hij zou samen met de noordelijke provincies daar veel harder aan moeten trekken. En dat geldt ook in de richting van andere gemeenten in de provincie. Groningen krijgt relatief veel geld uit het gemeentefonds, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Eemsdelta en Oldambt. De luxepositie die wij hebben, wij zouden echt het voortouw moeten nemen, om die andere gemeenten mee te slepen.”

“Vechtlust is nodig”
“Het verhaal voor betere verbindingen moeten we niet drie keer maar wel twintig keer herhalen. En als je de cijfers op tafel legt, 188,3 miljoen euro is natuurlijk maar een schijntje van die 7,5 miljard euro. Zoals ik al zei, vechtlust zit niet in onze aard, maar het is wel nodig.”