ProRail rondt werkzaamheden tussen Stad en Meppel af, spoorboog wordt later verlegd

nieuws
Foto Andor Heij Spoorboog Hoogeveen

Het treinverkeer tussen Groningen en Meppel is maandag in alle vroegte weer opgestart. Spoorbeheerder ProRail meldt dat de werkzaamheden succesvol zijn afgerond.

De afgelopen zestien dagen konden er vanwege de werkzaamheden geen treinen rijden. “We hebben verschillende stukken spoor op het traject tussen Beilen en Meppel vernieuwd”, vertelt ProRail. “We hebben spoorstaven, de ballastgrond, dwarsliggers en de bovenleiding vernieuwd. De spoorvernieuwing is nodig om het spoor veilig en betrouwbaar te houden voor het toenemende verkeer.” Nadruk bij de werkzaamheden lag op station Hoogeveen. “Het station heeft een update gekregen, waarbij perrons volledig vernieuwd zijn en de toegang van de stationshal vanaf het perron is aangepast. Ook zijn er nieuwe wachtruimtes en stationsmeubilair geplaatst. De liften op het station zijn nog niet klaar.”

Spoorboog
Een ander belangrijk aspect tijdens de werkzaamheden was de spoorboog bij Hoogeveen. Door deze te verleggen kan de snelheid op dit baanvak omhoog. In april werd al duidelijk dat het niet zou lukken om deze werkzaamheden uit te voeren. “We hebben zo veel mogelijk voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd zodat we straks de spoorboog kunnen verleggen. Door materiaaltekort is het niet gelukt om de boog nu te verleggen. Dit betekent dat er nog een periode met werkzaamheden nodig is. Samen met betrokken partijen kijkt ProRail naar een nieuw moment. Hierbij speelt mee dat er zekerheid moet zijn dat alle materialen leverbaar zijn.”

Problemen
De werkzaamheden haalden de afgelopen zestien dagen regelmatig het nieuws. Reizigers moesten met bussen vervoerd worden maar door capaciteitsproblemen leidde dit tot grote problemen. Afgelopen weekend hebben reizigers de nacht door moeten brengen op station Meppel omdat er geen bussen meer richting Groningen reden.