“Lelylijn is meer dan een snelle verbinding tussen Groningen en Randstad”

nieuws
Foto: Nicky Boogaard from Hardinxveld-Giessendam, Netherlands - NS E186 006 as an Intercity Direct about to leave Amsterdam Central for Rotterdam, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=55793834

De Lelylijn is meer dan alleen een snelle treinverbinding tussen Groningen en de Randstad. Dat betoogt burgemeester Haijo Apotheker (D66) van de gemeente Noardeast Fryslân zondag in een interview met de Leeuwarder Courant.

“Het is waanzinnig hoe de spoorkaart er nu bij ligt”, zegt Apotheker. Daarmee doelt de burgemeester op de spoorlijn Zwolle-Meppel waarmee Noord-Nederland met slechts één lijntje aan het Nederlandse intercitywerk bungelt. Een snelle treinverbinding van Groningen naar de Randstad via Drachten, Heerenveen en Lelystad moet er volgens Apotheker dan ook snel komen om de bereikbaarheid te verbeteren. Alleen gaat het daar qua beeldvorming wel mis. “Er wordt gesproken over een snelle verbinding tussen Groningen en de Randstad met een zijtraject naar Leeuwarden. Van dat beeld wil ik af.”

Geen gefaseerde aanleg
Als het aan Apotheker ligt moet het traject Leeuwarden-Heerenveen net zo hoogwaardig zijn als dat van Heerenveen naar Groningen, waarbij Heerenveen dan een belangrijk vervoersknooppunt wordt. “Er moeten twee gelijkwaardige verbindingen ontstaan, de één met Leeuwarden en de ander met Groningen als start- en eindpunt. Voor de snelle verbinding naar Leeuwarden betekent dit dat er alleen spoor hoeft te worden aangelegd tussen Lelystad en Heerenveen. “Dat is een lengte van ongeveer zestig kilometer, vergelijkbaar aan de afstand tussen Heerenveen en Groningen. Daarbij zou je voor een gefaseerde aanleg kunnen kiezen. Dus eerst het stuk Lelystad-Heerenveen, hoewel ik daar zelf niet voor pleit. Als er zoveel geld is dat het in één keer kan, dan is dat beter.”

Doortrekken naar Duitsland ‘kan altijd nog’
Volgens Apotheker profiteert het hele Noorden van een snelle treinverbinding. Drachten komt aan het spoor en Leeuwarden en Groningen worden beter bereikbaar waardoor dagjesmensen sneller een retourtje kopen dan ze nu doen. De spoorlijn naar Duitsland doortrekken is volgens hem niet direct nodig. “Dat kan altijd nog.”

Haijo Apotheker
Haijo Apotheker werd geboren in 1950 in Loppersum. Zijn politieke carrière begon in 1974 als gemeenteraadslid in Loppersum, waar hij van 1975 tot 1977 ook wethouder was. Na burgemeester geweest te zijn in Muntendam en Veendam werd hij in 1993 burgervader in Leeuwarden. In 1998 en 1999 ruilde hij het Noorden in voor Den Haag waar hij minister was van Landbouw, Natuurbehoud en Visserij. In 2000 werd hij opnieuw burgemeester. Eerst in Steenwijk, later in Steenwijkerland, Sneek, Súdwest-Fryslan, Waadhoeke en sinds 1 januari is hij waarnemend burgemeester van Noardeast-Fryslân.

Deel dit artikel: