“Aanbesteden spoorlijn Groningen-Zwolle zou erg goed zijn”

Het regionaal aanbesteden van de spoorlijn Groningen – Zwolle zou veel voordelen bieden voor reizigers. Dat zegt directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland.

Aanleiding voor de uitspraak van Hettinga is de quickscan die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur momenteel uitvoert. In het regeerakkoord is vastgesteld dat de stoptreindiensten op vier spoorlijnen waaronder Groningen-Zwolle openbaar aanbesteed gaan worden. De staatssecretaris onderzoekt of er in de provincies genoeg draagvlak is voor deze decentralisatie en of het ook daadwerkelijk tot verbetering leidt.

“NS mag alleen mee doen als er een gelijk speelveld is”
De NS heeft laten weten in deze aanbesteding mee te willen dingen. Vervoersbedrijf Keolis liet eerder al weten dat dit niet verstandig is omdat er met het meedingen van de NS sprake is van geen gelijk speelveld. Hettinga is het daar mee eens. “Er zullen hele goede afspraken gemaakt moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan. De NS zal de intercitydiensten blijven verzorgen en beheert daarnaast de stations. Dat zorgt voor een hele grote voorsprong aan kennis en know-how , waar wij als regionale vervoersbedrijven niet tegen op kunnen.”

Daarnaast speelt de rol die de NS heeft als staatsbedrijf mee. “Samen met het ministerie van Financiën kunnen zij wellicht biedingen doen waar wij als bedrijven nooit tegen op kunnen. Dit alles zal aangepast moeten worden wil er een gelijk speelveld ontstaan, en pas dan zeggen wij dat de NS mee mag doen.”

Openbaar aanbesteden biedt veel voordelen voor reizigers
Volgens Hettinga leent de lijn naar Zwolle zich erg voor een aanbesteding en zal vooral de reizigers er veel van gaan maken. “Je kunt met een hogere frequentie gaan rijden, de dienstverlening kan uitgebreid worden en treinen kunnen een hogere snelheid gaan rijden.”

Komende herfst zal blijken wat het resultaat is van de quickscan van de staatssecretaris.

Deel dit artikel:

  1. Bij een beetje warm weer lukt het Arriva nog niet eens om de boemeltreintjes rijdende te houden.
    Het lijkt me heel wat beter dat ze eerst dat voor elkaar krijgen voordat ze op een belangrijke route gaan rijden.

  2. Een hogere snelheid Groningen Zwolle kan alleen indien de 70 spoorweg overgangen eruit gehaald worden en het spoor 150 cm uitelkaar gehaald wordt dus dat betekent investeren door het Rijk. De spoorovergangen gaan 300-350 miljoen belopen. Een nieuw verlengde van de Hanzespoor Kampen binnendoor naar Hoogeveen lengte 62 km zal voor 200 km p/u aangelegd moeten worden en zal 550/650 miljoen gaan kosten en jaar voorbereiding en maken.+ spoor wegovergangen en spoor uitelkaar kosten 350 miljoen in totaal 1,3 miljard aan kosten en dan zal het een goede investering zijn waar ieder mee mag dingen om te rijden. Ook een NS en niemand uitsluiten !

    1. Heb je de hack van de email en de diefstal van al je data op kunnen sporen? Was het RWS of bouwcombinatie Herepoort? Sluit ook de Bilderberggroep niet uit!

      1. Het wordt bij het landelijk paket uitgezocht wie hier achter zit.
        Wees gerust het wordt wel bekend wie hier achter zit !
        Alles is strafbaar in dit geval.

  3. Jeej, nog langere reistijden richting de randstad. Waar is de ambitie gebleven om deze reistijd te verkorten? Ik meende dat daar laatst nog uitgebreid over gepraat was?

  4. Goed voor de reizigers, laat me niet lachen. Arriva is ook gewoon van Staatsbedrijf Deutsche Bahn en al die andere concurrenten (Veolia, Connexion)zijn van Franse staatsbedrijven. Dus niet zo calimera doen. Twee vervoerders op het zelfde traject is ook vragen om vertragingen en andere ellende zoals incheckkakafonie met vele verschillende palen. Helemaal niet goed voor de reiziger deze vrijemarktillusie. Hou er dus ook maar mee op.

  5. Ja en we mogen OVERSTAPPEN in Zwolle…. daarhoudt het spoor niet op.
    Handig als je naar Schipholmoet met koffers enz
    En dan nog niet te sprekenvan gemiste asnsluitingen…..

  6. Tja Arriva, slecht opgeleid personeel, in verhouding vele malen meer stoptonend sein passages, geen servicemedewerkers op de perrons, heel weinig reservematerieel. Die kunnen het vast beter, lees goedkoper dan NS.

  7. Bij NS blijven!
    Het wordt een ramp!

    Het wordt juist oneerlijke concurrentie andersom. Duitse bedrijven zoals Arivva kunnen dit juist veel goedkoper doen dan NS omdat ze geen personeel op de treinen hebben.
    Buiten het telkens in-en uitchecken zijn er nog meer grote nadelen als NS dit verlies.

    -Bij Arivva doet een machinist (veelal in t-shirt s avonds) het vertrekproces. Die kijkt even uit het raampje en gaat rijden. De NS heeft goedopgeleide conducteurs die dit veilig verzorgen.
    -Op stapavonden heeft de NS 2 conducteurs en een machinist op de trein, voor veiligheid personeel en reizigers. Wat moet een Arivva-machinist doen als het mis gaat in de trein?
    -Arivva heeft geen wal-organisatie en vaart mee met de NS op dit gebied die dit goed geregeld heeft.
    – NS de intercity en Arivva (of een Frans bedrijf) de sprinter op het zelfde stukje spoor…. wat gaat er gebeuren bij een verstoring, aanrijding etc? Wie regelt de bussen bijvoorbeeld?
    Sowieso worden de reizigers in NS treinen veelal goed geïnformeerd, bij Arivva hoor je zo uren niets.

    Laten we nu eens leren van Engeland, waar meerdere vervoerders op 1 stukje spoor rijden. Het is daar een drama!

    Helaas gaat het tegenwoordig niet meer om de reizigers, om de veiligheid en om kwaliteit.
    Het gaat om geld.
    En daarom zal de enige echte NEDERLANDSE SPOORWEGEN deze aanbesteding wel gaan verliezen.

  8. De beste ( stap ) is geen overstap. Laat vooral de NS het spoorvervoer in dit geval Zwolle – Groningen of Zwolle – Leeuwarden door de NS verzorgen. Men heeft vooral goed materieel en betrouwbare medewerkers welke regelmatig worden bijgeschoold. Geen andere vervoerder toelaten. Het zijn allemaal B – bedrijven die alleen voor het geld gaan.
    Kijk alleen maar naar de concessies van autobus bedrijven hoe men gaat “huilen” als men de concessie niet krijgt.
    Bekijk de uitvoering maar van de concessie in Friesland en de Achterhoek en Limburg. Dan weet je genoeg.

  9. Nee, geef het niet aan die stroman van de Deutsche Bahn, dat Arriva is een grote ramp !!!!! Die lijnen aanbesteden maakt het wel heel duidelijk dat de politiek niets om het noorden geeft !

  10. Laat Arriva en keolis eerst maar eens de wettelijke regels volgen Arriva betere en comfortabele treinen hebben. De boemsltjes ook laten rijden. Getting komt weer eens in beeld. Groningen Drenthe verloren en hij is weer in de publiciteit. Alle vervoerders zijn staats bedrijven en moeten niet zeuren. Al het vervoer onder de NA. Comfortabel en op tijd. Kunnen de anderen niet zeggen. De andere met en rijtijd in om aanbestedingen te kopen en personeel erg ontevreden en niet goed opgeleid.

  11. Het is met marktwerking em/of aanbesteden hetzelfde als multiculturele samenleving. Al jaren is het nu bij elk en iedereen bekend dat het mislukt was, is en nooit zal gaan lukken, echter er is nog altijd niet iemand van een regerende partij te vinden welke dit hardop in de 2e kamer uit durft te spreken, om zo voldoende steun te gaan krijgen om de hele privatisering en marktwerking weer terug te gaan draaien.

    1. De multiculturele samenleving is geen beleid. Het is een feit. We hebben een multiculturele samenleving. Altijd al gehad, alleen is de diversiteit er van sinds de jaren zeventig flink gestegen en hoe meer verschil, hoe meer frictie. Dat is wat anders dan marktwerking in de publieke sector. Dat is van bovenaf opgelegd.

      1. Dan heb jij de afgelopen decennia niet goed geluister, gelezen en/of begrepen hoe de Nederlandse overheid hiermee omgaat . Daar sprak en spreekt men hedentendage nog altijd over multicultureel beleid, in de jaren 80 verwoord door o.a. Brinkman, Nuis en `d AnconaBrinkman (1988) en d’Ancona (1992) tot Nuis (1996) was er aandacht voor respectievelijk maatschappelijke relevantie, maatschappelijke respons, participatie en interculturaliteit. Maar het kan niemand ontgaan dat de gesubsidieerde cultuur, ondanks veel goede bedoelingen, nog steeds – en steeds meer – de trekken vertoont van een monocultuur.
        Vooral het laatste woord monocultuur blijkt vandaag de dag nog altijd leidend te zijn, ondanks verwoede pogingen van hen welke dit anders uit (willen) leggen en miljarden aan geldverkwistende projecten.

        Ontopic,

        Zou wel eens getallen willen zien wat het gaat kosten als je het OV volledig gratis aan gaat bieden, dus gratis reizen met het OV met de NS als aanbieder op het spoor en De Nederlandse busmaatschappij als bus- en tramvervoersbedrijf.

      2. De echte veroorzakers van de massale komst van andere culturen naar dit land zijn de kortzichtige bedrijven geweest die ze hier naar toegehaald hebben. Multicultureel beleid werd daarom noodzakelijk. Of je wordt natuurlijk fascist en pakt mensen gewoon hun menselijk af. Problem solved hè?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *