Stad werkt aan oplossing verkeersdrukte Eikenlaan

Het stadsbestuur werkt aan een oplossing voor de grote verkeersdrukte op de Eikenlaan.Die drukte zorgde voor oponthoud voor fietsers op de kruising van het Wilgenpad met de Eikenlaan. De fietsers daar voorrang geven leverde gevaarlijke situaties op en die maatregel werd voortijdig teruggedraaid

Er is nu een plan voor de hele Eikenlaan van de Zonnelaan tot aan de Iepenlaan. Op de kruising bij winkelcentrum Selwerd komen stoplichten, waar de Eikenlaan de Iepenlaan kruist komt een rotonde. Er wordt onderzocht of de Iepenlaan een op en afrit voor bussen met de ringweg kan krijgen, de bussen hoeven dan niet meer via de Eikenlaan naar Zernike.De kruising met het fietspad Wilgenpad Eikenlaan wordt een tunnel of het fietspad wordt ter plekke breder zodat er meer opstalruimte voor fietsers is..

Het stadsbestuur wil snel aan de slag, maar gaat eerst nog met de buurt in gesprek.

Deel dit artikel:

  1. Nou …ik ben dus echt blont…
    Ik snap het “even”.. niet
    Er komen stoplichten op het Kruispunt Zonnelaan/Eikenlaan ?
    Oké…Oké… prima..
    Maar ….heuhh de huidige ( bestaande) stoplichten dan.??
    Ben ik nou gek ?
    Heb ik iets gemist ?
    Die zijn er al ..Eikenlaan/Zonnelaan.
    En ik mis in het bovenstaand verhaal het Kruispunt Morgensterlaan/Dierenriemstraat, een niet onbelangrijk kruispunt wat NU nog is geregeld door verkeerslichten.
    Vertel.. vertel.. wat gaat men daar mee doen ?
    En een rotonde bij de Kruising Iepenlaan/Eikenlaan ?
    Pardon ? een rotonde ?
    En op welke kruising ?
    Het is een splitsing, waar in de regel totaal geen problemen zijn.
    De problemen die er uiteindelijk wel ontstonden waren louter en alleen het gevolg van het mislukte experiment debacle van Paul Rook en de gevolgen van het (bijna ) permanent blokkeren door fietsers van de Eikenlaan bij het Wilgenpad.

    En wat kost een (onnodige rotonde wel niet), terwijl het geld beter besteed kan worden voor een broodnodige fietstunnel op het traject Wilgenpad/Eikenlaan.
    En dan dit..
    Het verkeer wat rijd vanaf Paddepoel via de Eikenlaan richting Noorderstation heeft HEEL VEEL last van de niet goed afgestelde stoplichten op de “Splitsing”.. Elzenlaan/Eikenlaan.
    ( niet genoemd in bovenstaand bericht)
    Dit is het pijnpunt waar het linksaf afslaand verkeer richting Selwerd (Elzenlaan)..moet wachten op het verkeer komende vanaf het Noorderstation ( tegelijk groen).. naatje geregeld… behoorlijk kloten dus, met file ten gevolg.
    Het (afslaand verkeer) heeft hetzelfde opstoppend effect dan het voormalig “testje” (Wilgenpad /Eikenlaan) van Paul Rook, alleen daar werden beide richtingen voor 100% in beslag genomen/geblokkeerd door het fiets verkeer.
    En zoals U allen weet is dat dus geen succes geworden, en heeft zelfs tot een vermeerdering van het aantal ongelukken van 2 in de periode van 2015 t/m 2016 naar 8 in 2017 geleid.
    Gelukkig geen dodelijke ongevallen ……!!!
    Dus..
    Alleen al in de test periode van Paul Rook zijn experiment zijn er 7 of 8 ongevallen (pin me er niet op vast) gebeurd, waarvan 2 dusdanig ernstig, dat men is afgevoerd met de ambulance naar het ziekenhuis.
    Wat men wil doen met de Kastanjelaan/Eikenlaan is mij ook niet duidelijk.
    Het lijkt aan de drie puntjes te zien (rood oranje en groen) op de tekening dat hier ook een stoplicht zal worden geplaatst.
    Uit tientallen jaren ervaring met dit gemeente bestuur houd ik m’n hard vast qua doorstroming van het verkeer.
    De prioriteiten zullen wel ten gunste worden geregeld in het voordeel van de fietsers en het verkeer op de Eikenlaan.
    Het openbaar vervoer ( Bussen) en al het andere komende vanaf de Kastanjelaan zullen weer de dupe worden, met “weer” vertragingen tot gevolg
    Of heb ik het mis ?
    Afgelopen week is in Lewenborg een totaal onzinnig “voorrang” probleem.. opgelost.
    De fietsers rijdende op het fietspad Midscheeps kruist 2 x de openbare weg.
    1 x bij Lijzijde en 1 x bij Loefzijde.
    Bij Lijzijde heeft men zelfs een verkeer vertragende drempel neergelegd, en men heeft op beide kruispunten voorrang op het kruisend verkeer..
    Wat kost zo’n operatie ?
    Ik kan er niet bij waarom ..maar ik vermoed dat het EGO van meneer ROOK gestreeld moest worden ( ik kan niks anders bedenken), en ik volg met belangstelling de volgende geldverslindende acties van betreffend raadslid.
    Het Winkelcentrum is een hele week maar van 1 kant bereikbaar geweest en de bussen reden ook de hele week NIET door de wijk.
    Voorlopig hebben de heren en dames van onze gemeente raad wel door dat het niet zo eenvoudig is om iedereen tevreden te houden.
    Gelukkig is het klootjes volk er nog ..en men zal deze dus gaan aanspreken met wat te doen inzake de Eikenlaan problematiek.
    Als men een stemming zal uitropen een extra breed opstelpunt bij de eikenlaan of een fietstunnel zal ieder weldenkende Nederlander zeggen EEN FIETS TUNNEL ..
    Als er actie zal worden uitgevoerd ( door de gemeente) Lees: Paul Rook zal een lekker goedkoop opstelpunt voor fietsers en een ietsjes extra breder fietspad worden gerealiseerd .
    Hoezo de mening van de bevolking serieus nemen ?

    EEN TUNNEL ..!!
    Een FIETS tunnel

    Afgelopen jaren hebben ze duidelijk laten zien dat ZIJ bepalen …ZIJ alleen ..
    Kijk uit met de volgende verkiezingen waarop U gaat stemmen .
    Ik weet het al..
    Met vriendelijk groet
    René

  2. Ik zou juist de auto’s over de ring sturen. De bussen moeten door de wijken want daar zijn ook twee winkelcentra en er wonen veel bejaarden.

    1. Door de Iepenlaan gaan zo ook wel bussen… Die weg is niet echt smaller als de Eikenlaan. En ik denk dat men het hier vooral over het studentenvervoer naar Zernike heeft. Die bussen broezen nogal vaak helemaal volgepakt langs de haltes. Daarvoor lijkt me een extra bus af en op rit bij de Iepenlaan een prachtige oplossing voor het busvervoer tussen dus Station Noord en Zernike. Soms zijn oplossing toch echt wel prachtig mooi simpel.

  3. Als eerder genoemd, maak er een extra brede middengeleider waardoor fietsers voor de helft over kunnen steken om eventueel aankomend verkeer af te wachten om hierna de andere weghelft over te kunnen steken. verkeerslichten gaan niets toevoegen worden door de meeste fietsers enkel beschouwd als openbare straatverlichting.

    Finale oplossing, breng de komende jaren het aantal studenten aan de RUG en leerlingen aan de Hanzehogedroomfabriek in stappen van 2000 – 4000 per jaar terug met 20.000 tot het aantal voor het jaar 2000.

      1. Jouw ca 70 regels tellende reactie hierboven. De regels tellen was al een hele onderneming… Je zou als arme OOGtv vrijwilliger maar dit soort reacties moeten controleren op properheid. Nouja ik lees deze reactie uit principe niet als het niet samen wordt gevat :D Doe met deze opmerking wat je zelf wilt natuurlijk. Was het een soort ‘Filibuster’? ;)

    1. 70 maar …??
      Kom je er nog genadig vanaf ..
      En laten ze bij OOG de mensen gewoon gaan betalen voor WERK .!!
      Misbruik maken van “vrijwilligers” met waarschijnlijk een uitkering in plaats van betaald werk is pressies waar onze land aan ten gronde gaat.
      Weer een miljoentje over de balk .. de subsidie voor OOgTV zal wel weer minder worden door deze achterlijk acties van onze gemeente, ( er is minder te besteden).
      Nog even en OOG loopt weer te roepen ..Minder subsidie ?
      Dan nog maar meer vrijwilligers en het reguliere personeel in de WW ( betaald door onze Gemeente) betaald door MIJ jij.. jou.. jullie… enz enz .
      Oops ..kan niet het geld is op ..het zit in het bed bad en brood mongolaat.

      1. Het is mis gegaan toen t oude OOGtv en RTVNoord fuseerden. Daardoor heeft toch vooral op het ommeland overgefixeerde RTVNoord allemaal betaalde krachten en moeten een groot deel van de arme medewerkers van OOGtv het met behoud van uitkering doen. Eigenlijk zou er ook geen OOGtv blijven, maar zeker in begin bakten ze er bij RTVNoord er niet zo veel van op TV.

  4. Quote: …..( Verplichte minimum bedragen voor vraag en aanbod van bepaalde effecten.)….Als men als indicatie neemt het aantal ongevallen per jaar op een bepaald kruispunt ( in dit geval splitsing Iepenlaan/Eikenlaan) om er een rotonde neer te leggen, zal zo goed als iedere Splitsing en kruispunt van de stad een rotonde worden .!!

  5. Misschien zou de redactie kunnen overwegen om uitsluitend bijdragen te plaatsen met een maximale lengte van circa 10 regels. Langere verhalen verliezen hun coherentie en lijken meestal op wartaal. Soms zijn ze erg grappig maar meestal zullen lezers snel doorscrollen en zich afvragen wat de schrijver bezielt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *