Bussen verdwijnen van Grote Markt

Het beeld van bussen die over de Grote Markt rijden gaat verdwijnen. De binnenstadvisie is woensdagavond met een ruime meerderheid door de Groningse gemeenteraad aangenomen.

In deze visie wil het Stadsbestuur dat er in de binnenstad meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers, waardoor er geen ruimte meer is voor de bus. Mensen die toch met de bus naar het centrum willen komen zullen verder moeten lopen.

Ruime meerderheid voor
Ondanks stevige kritiek van onder andere de SP, het CDA, de ChristenUnie en diverse organisaties waaronder de ondernemingsraad van Qbuzz, stemden woensdagavond 25 raadsleden voor het plan, en veertien tegen.

Oppositie teleurgesteld
De oppositie-partijen vinden dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de gevolgen van het verdwijnen van de bussen uit de binnenstad. “Wat betekent dit voor bedrijven en winkels?” vraagt Inge Jongman van de ChristenUnie zich af. “Dat zijn allemaal zaken die niet zijn onderzocht.”

“Dit gaat niet werken”
Buschauffeurs van Qbuzz laten weten teleurgesteld te zijn. “Wij zullen in de toekomst over het Schuitendiep moeten rijden. Ik kan je nu al verzekeren dat dit niet gaat werken. Tijdens grote evenementen in de binnenstad worden we ook omgeleid via deze route en dat levert een stroom aan klachten en reacties op van omwonenden. Daarnaast vragen wij ons af of de kademuur bestand is tegen al die busbewegingen”, aldus een chauffeur van Qbuzz.

Alternatief vervoer in binnenstad
Dat de bussen verdwijnen uit de binnenstad wil niet zeggen dat het openbaar vervoer daarmee helemaal verdwijnt. Het Stadsbestuur denkt nog na over een alternatief in de vorm van kleine pendelbussen, een elektrisch treintje of een elektrische fietstaxi. “De wethouder is dus 2,5 jaar bezig geweest met dit plan, maar in plaats van met een volwaardig alternatief plan te komen, denkt hij nog na”, zegt een teleurgestelde Rosita van Gijlswijk van de SP.

Deel dit artikel:

  1. Een verademing straks! Geen lawaaiige en logge bussen meer die zich door o.a. Grote Markt, Oosterstraat, Gelkingestraat, Brugstraat, A-brug en A-straat persen.
    En dat in combinatie met meer bomen, bankjes, terrassen en een fontein op de Grote Markt.
    Uitstekend plan.

  2. In economische zin zal de toekomstige omzet van de binnenstadswinkels veel meer vanuit het inkomend toerisme moeten komen en helaas minder vanuit de inwoners van Groningen zelf. Groningers zijn net gemiddelde Nederlanders en die kopen toch ook steeds meer via internet. We gaan ons in de toekomstige binnenstad meer vermaken met leuke evenementen, markten, nieuwe aantrekkelijke winkelformules en alles in een mooie omgeving. Daarvoor is meer openbare gebruiksruimte nodig en dus moeten de bussen verdwijnen. Hiernaast zal in de binnenstad nog veel meer winkelleegstand ontstaan dan dat we nu al op straat kunnen zien. Dat is onze eigen schuld want we kopen er toch niets. Dit betekent wel dat huidige winkelpanden van functie moeten veranderen om verloedering te voorkomen en bovenal dat de eigenaren/beleggers snel op de veel te hoge huurprijzen moeten afwaarderen. Als compensatie hiervoor krijgen ze een nieuw toeristisch binnenstadsperspectief voor ogen. Mooie monumentale winkelpanden vinden hierin weer hun plek. Maar het is echt niet alleen de harde economie die meetelt. Want over niet al te lange tijd zal een steeds grotere groep oudere grijze en ‘rijke’ consumenten ontstaan die van oudsher gewend zijn om de binnenstad te bezoeken en dat uiteraard willen blijven doen. Zij zijn ook Groningers die meetellen. Zij besteden weliswaar niet méér in winkels maar wel in andere zaken zoals horeca en diensten en kunnen daarmee goed bijdragen aan de basis van de nieuwe binnenstad. Voor deze grote groep consumenten zal de binnenstad absoluut goed bereikbaar moeten blijven. En anders vallen ze als economische pijler gewoon weg. In maatschappelijk opzicht hebben ouderen en gehandicapten evenveel gebruiksrecht op de binnenstad als de mobiele toeristische bezoekers van buiten. Laat de busjes, electrische treintjes of tuktuk’s etc. als vermaak aan de toeristen. De grote groep oudere Groningers is niet gebaat bij marginale oplossingen maar wel bij een structurel goed openbaar vervoer tot in de binnenstad zelf. Of dit allemaal gaat lukken is ongewis. Blijven nadenken helpt ook niet. Maar dat komt vaker voor in Stad…………

  3. Vanaf de Grote Markt naar de diepenring is het 200 meter !
    Wanneer je kijkt naar de gemiddelde afstand die een oudere of gehandicapte aflegt bij een Binnenstadsbezoek is de afstand van de diepenring tot de Grote Markt verwaarloosbaar. Je kunt ook altijd nog op het Zuiderdiep afstappen. De Herestraat is dan heel dichtbij.
    Al die praatjes van sommigen de ondergang van de Binnenstad voorspellen zijn in elk geval niet gebaseerd op de feiten maar meer op onderbuikgevoelens. Een serieuze bijdrage over de mogelijkheden die de wijzigingen in de lijnvoering zal bieden is teveel gevraagd. Vraag maar eens aan de ondernemers in de Oosterstraat hoe die het verdwijnen van de bussen inschatten en formuleer dan een standpunt over de veronderstelde economische effecten.
    Wel bijzonder dat de ondernemers groot voorstander zijn en dat sommige reageerders menen dat de ondernemers veel schade zullen ondervinden. Die ondernemers zijn toch echt niet gek, die zien ook wel in dat het plan heel veel kansen biedt.

    De lijnen op het Gedempte Zuiderdiep blijven gewoon rijden.

  4. Beste NG,

    Uw prachtige reactie van heden, 11:18 uur, het tweede of laatste gedeelte, geeft precies aan dat de gemeenteraad een voorbarig besluit heeft genomen. Zolang er geen duidelijk uitgewerkt plan is voor kleinschalig personenvervoer binnen de Diepenring, heeft het vaststellen van een binnenstadsvisie geen zin. Inderdaad, het betreft met name de oudere bezoekers aan de binnenstad, waaronder ook toeristen. Toeristen en ouderen hebben gemiddeld genomen meer koopkracht dan jonge studenten.

    Een binnenstad vol met golfkarretjes, scootmobiels, treintjes, pendelbusjes, elektrische fietstaxi’s, etc. oogt eveneens niet fraai. Binnenstadkoetsen lijken mij wel zeer aanlokkelijk. Met name voor toeristen. Gisteren verwees ik naar de historische paardentram! “Het kan verkeeren!”

    Een binnenstad zonder bussen geeft ruim baan aan bakfietsen! Voor personenvervoer en vrachtvervoer.

    1. Ja LEUK een paardetram !! Gaat wel langzaam, want de koetsier moet steeds
      uitstappen met de strontschep, en de stront in een strontbak onder de tram deponeren.
      Ruikt ook zo lekker naar de vrije provincielucht !

      1. Er kan ook een trekker voor een boerentram komen. Mogelijk een trekker met een oplaadbare accu voor de motor. Of een trekker, voortgedreven met groene energie.

        In ieder geval moet er een vervoersplan voor de binnenstad komen. Als onmisbaar onderdeel van een visie op de binnenstad. Het gaat om bestuurlijke, binnenstedelijke en verkeerskundige logica. Holistisch denken.

  5. Ik vind het allemaal best zolang er geen beperkingen aan de auto worden opgelegd, iets wat ik mij ook niet voor kan stellen met alle parkeergarages in het centrum, waar toch ook in geparkeerd moet gaan worden. Verruim de venstertijden en je kunt gewoon je goederen blijven afleveren en/of boodschappen met de auto blijven doen.

  6. de dure parkeergarages moeten vol. dat is het hele eierreten. Gevolg een congestie van bussen, vrachtwagens en auto’s in de diepenring en de woonwijken eromheen.
    Niet alleen ouderen en gehandicapten, iedereen die in de binnenstad iets koopt, waar vervolgens mee
    gezeuld moet worden, heeft baat bij een lijnbus die hoogfrequent de binnenstad aandoet.
    Alleen stadskernen van grote waarde, schoonheid verdienen een dergelijk plan. Groningen behoort bij lange
    niet tot die categorie.

    1. Mensen die met de bus komen hebben voor het overgrote deel geen auto. Als ze de garages vol willen moeten ze transferia dichtgooien. De Groninger Binnenstad verdient een beter verblijfsklimaat. De Bussen naar de randen verplaatsen is dan een hele goede optie. Het blijft bereikbaar ondanks het gemor en gejank van allerlei mensen die verandering willen verbieden.

  7. Gelet op de hevige protesten, zijn we in ieder geval verlost van die neoliberale partijen (college). En Ton Schroor doet al een flinke duit in het zakje mbt de zorg . Mooi, over 2 jaar zijn er immers alweer verkiezingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *