NS-app wijst reiziger de weg in volle trein

Je stapt een volle trein in en zitplaatsen zijn niet te vinden. Een probleem dat iedere treinreiziger bekend zal voorkomen. De NS komt nu met de oplossing: een app.

Met de app, die te installeren is op smartphone of Ipad, kan een reiziger een aantal minuten voordat de trein binnen komt rijden precies zien waar er nog zitplaatsen in een trein zijn. “In de trein zijn infraroodsensoren geïnstalleerd die precies registeren waar er nog ruimte is”, vertelt een woordvoerder. “Deze informatie wordt vertaalt in de app waardoor een reiziger direct bij de juiste deur naar binnen kan stappen.”

Experiment
De app is voorlopig een experiment en wordt getest op het baanvak tussen Zwolle en Roosendaal. “Elf intercity’s hebben we uitgerust met de apparatuur en na verloop van tijd gaan we de resultaten evalueren. Mocht dat heel positief zijn dan gaan we de app landelijk introduceren, waardoor mensen in Groningen er ook gebruik van kunnen maken.”

Arriva richt zich op social media
Een woordvoerder van vervoersbedrijf Arriva noemt de app van de NS interessant. Toch heeft de vervoerder geen plannen om een vergelijkbare applicatie uit te rollen. “Wij richten ons op dit moment vooral op de social media, zoals Twitter.”

“Onze reizigers zijn tenslotte onze ogen en oren. Mochten wij veel berichtjes binnenkrijgen dat er op bepaalde lijnen en tijdstippen overvolle treinen rijden, dan gaan we extra materieel inzetten om mensen een zitplaats te bieden.”

Daarnaast zet het bedrijf stewards in. “We zien dat de meeste reizigers vaak in de middelste coupé instappen. Dat betekent dat er voor- en achterin vaak nog zitplaatsen zijn. Stewards wijzen de reizigers op deze lege plekken.

Luister naar Anita Boonstra van de NS in gesprek met verslaggever Sebastiaan Scheffer:

Arriva heeft geen vergelijkbare plannen om een app uit te rollen. Luister naar woordvoerder Joyce de Vries-Pieterman van het bedrijf: