Treinreizigers richting Groningen stranden in nachtelijk Assen : “We moesten het zelf maar oplossen”

nieuws
Foto Andor Heij. Spitstrein naar Groningen in Assen

Treinreizigers die in de nacht van vrijdag op zaterdag naar Groningen reisden zijn volgens eigen zeggen aan hun lot over gelaten nadat in Assen bleek dat hun trein vanwege een aanrijding niet verder kon rijden.

“Ik ben rond 01.45 uur vertrokken vanuit Zwolle”, vertelt een reiziger. “Het ging om de laatste trein naar Groningen. Bij Assen kregen we te horen dat de trein niet verder kon rijden vanwege een aanrijding. En dan sta je met ongeveer honderd reizigers op het perron. De mensen die het klappen van de zweep kennen bestormden een streekbus, lijn 49 naar Groningen, maar duidelijk was dat niet iedereen mee kon. Er bleven zo’n dertig tot veertig mensen op het perron staan. Ik had het idee dat het voornamelijk om mensen ging die niet zo vaak met de trein reizen.”

“Ik heb zelf alternatief vervoer geregeld”
De reiziger baalt. “Er werd voor ons niks geregeld, en er werd niks gecommuniceerd. Op een gegeven moment kwamen er drie taxi’s aanrijden. Twee daarvan waren gereserveerd voor het aanwezige NS-personeel, en de derde taxi was slechts een druppel op een gloeiende plaat.” De reiziger heeft vervolgens zelf alternatief vervoer geregeld. “Ik heb de NS proberen te bellen, maar daar kreeg ik niemand te pakken. Door zelf een taxi te regelen ben ik in Groningen gearriveerd, anders had ik de nacht door moeten brengen op het station en had ik moeten wachten tot de eerstvolgende trein in de ochtend.”

NS: “We hebben taxi’s geregeld”
De NS is naar aanleiding van de meldingen om een reactie gevraagd. Woordvoerder Carola Belderbos laat weten dat het bedrijf zich niet in het geschetste beeld herkend. “We hebben alles gedaan om het zo goed mogelijk op te lossen. We hebben bussen proberen te bestellen, maar dit is niet gelukt. Daarnaast hadden we een tijdje de hoop dat de trein alsnog door zou kunnen rijden, maar rond 03.00 uur bleek dit niet mogelijk te zijn. We hebben toen de camerabeelden op station Assen bekeken om te inventariseren hoeveel reizigers daar nog waren. Op dat moment bleek het om weinig mensen te gaan, ongeveer vijf of zes reizigers die gestrand waren. Voor deze mensen hebben we taxi’s geregeld.”

“We vinden het heel vervelend”
De woordvoerder vertelt verder: “Dat er andere aantallen circuleren komt waarschijnlijk omdat andere reizigers, tussen het moment van arriveren in Assen en het moment dat wij via camera’s mee zijn gaan kijken, zelf een oplossing hebben gevonden. Enerzijds door wellicht eigen vervoer te regelen dan wel door zelf taxi’s te bestellen. Ik wil benadrukken dat we het heel vervelend vinden dat we niet iedereen naar huis hebben kunnen brengen, maar dat we wel alles gedaan hebben, wat binnen onze macht lag, om dit goed op te lossen.”

Deel dit artikel: