Nachttrein van Groningen naar Schiphol: “Heel erg mooi, maar ook vraagtekens”

Vervoersbedrijf Arriva begint in januari met het rijden van een nachttrein van Groningen naar Schiphol. De reacties daarop zijn positief, maar er zijn ook vraagtekens.

“Elke extra trein die rijdt, is mooi meegenomen. Daar kan niemand op tegen zijn”, reageert voorzitter Freek Bos van reizigersvereniging Rover. “Het is ook nog eens hartstikke goedkoop. Voor tien euro reis je van Groningen naar Schiphol. Behalve goedkoop kun je ook nog eens heel vroeg in de Randstad arriveren. Ik denk dat dit voor heel veel mensen prettig is.”

Freek Bos (Rover): “Arriva heeft gezegd dat de personeelsproblemen in december opgelost zullen zijn”
De NS rekent voor dezelfde treinrit bijna 28 euro. Hoe kan het dat Arriva het zoveel goedkoper aan kan bieden? Bos: “Eigenlijk is dat niet zo heel ingewikkeld. Arriva gaat haar eigen treinmaterieel gebruiken. Het gaat om een elektrische treinstellen. Die treinen hebben ze al, die hoeven ze niet in te huren. Het enige wat ze moeten betalen zijn de personeelskosten. En over personeel gesproken. We zien, ook bij andere vervoerders, dat personeel een probleem is, en dat veel treinen uitvallen. Arriva heeft in een eerder stadium gezegd dat deze problemen vanaf december zijn opgelost. Ik ga er vanuit dat ze hier goed naar gekeken hebben en dat deze extra dienst niet ten koste gaat van een reguliere rit op maandagochtend.”

Wesley Pechler (Partij voor de Dieren): “Mensen laten hierdoor wellicht de auto staan”
Wesley Pechler is fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: “Aan de ene kant ben ik heel positief. Je kunt voor een tientje naar Amsterdam en Schiphol. Dat is heel fijn voor mensen die in de nachtelijke uren naar Schiphol moeten en nu wellicht hierdoor de auto laten staan. Nadeel is wel dat veel mensen daarna gaan vliegen. Wat ook een mooie ontwikkeling is, is dat er ook een nachttrein van Maastricht naar Schiphol gaat rijden. En dat biedt mogelijkheden, want behalve vliegtuigen vertrekken er ook internationale treinen. Vanaf Schiphol bijvoorbeeld de trein naar Parijs en van Amsterdam Zuid naar diverse andere Europese bestemmingen. Dat zijn mooie ontwikkelingen.”

“Begin hier aan als je de basis goed op orde hebt”
Qua personeel heeft Pechler wel zorgen: “Er vallen bij Arriva op dit moment veel treinen uit. Tijdens de Vier Mijl reden er de hele dag geen treinen tussen Stad en Roodeschool. De afgelopen periode had men bijvoorbeeld problemen met het laten rijden van één op de vier treinen tussen Groningen en Zuidbroek. Dit is een uitbreiding van de taken, en ik denk dat het belangrijk is dat je hier pas aan gaat beginnen als je de basis goed op orde hebt. Het mag niet ten koste gaan van andere ritten en lijnen.”

“De tien euro zal een kennismakingsprijs zijn”
De fractievoorzitter is ook verbaasd over de prijs: “Een kaartje voor tien euro klinkt heel mooi. Het is betaalbaar voor heel veel mensen. Ik denk dat het gaat om een kennismakingsprijs. Dat zie je vaker hè? Bijvoorbeeld bij de deelscooters, of bij bepaalde vliegverbindingen. Als iets nieuw is, dan worden er aantrekkelijke prijzen gevraagd om het maar in de markt te zetten. Maar als het daarna eenmaal gevonden wordt, dan gaan de prijzen omhoog. Mocht dat niet gebeuren, dan lijkt het mij verstandig dat we eens heel goed naar de bedrijfsvoering van de NS gaan kijken. Want er zit nogal een verschil tussen tien euro en 27,90 euro.”

“Oog voor omwonenden van het spoor”
Zowel Bos en Pechler denken dat bij een succes het concept verder uitgebreid kan worden. Pechler: “Je kunt dan misschien ook treinen in andere nachten van de week laten rijden. Wel moeten we oog houden voor omwonenden. Zij hebben nu niet te maken met nachttreinen, waarbij het belangrijk is dat hun nachtrust niet verstoord wordt. Ook de aspecten omtrent natuur moeten niet vergeten worden. Hoewel we zien dat dieren die rond het spoor wonen, ook wennen aan de treinen.”

Andrea Poelstra (D66): “Hoe meer treinen hoe beter”
Andrea Poelstra is raadslid voor D66. Zij kan zich goed vinden in de woorden van haar collega Pechler: “Hoe meer treinen, hoe beter. We zijn hier groot voorstander van, en we zijn ook heel blij dat we het hebben over een betaalbare prijs. Dat is ook prettig. Hoe het kan dat de prijs veel lager dan wat de NS vraagt, dat weet ik niet. Ik kan me indenken dat je ergens moet beginnen. Je moet iets in de markt zetten, je moet het populair maken.”

“Als het een succes is kan het verder uitgebreid worden”
Toch ziet Poelstra ook een nadeel: “En dat is dat de eindbestemming Schiphol is. We zijn geen voorstander van vliegbewegingen. Natuurlijk is Schiphol, en ook Amsterdam Zuid, een locatie waar verschillende internationale treinen vertrekken. Maar dit aanbod zou misschien verder uitgebreid kunnen worden.” Ook qua personeelsproblematiek zijn er bij Poelstra zorgen: “Je gaat als bedrijf iets heel nieuws doen. Daar heb je personeel voor nodig. Ik denk dat het niet makkelijk is om mensen te vinden die op zulke tijdstippen willen werken. Maar dat is afwachten. Wel denk ik dat als het een succes wordt, dat het verder uitgebreid wordt. Zoals ik al zei, wij zijn bij D66 groot voorstander van meer treinen.”

Benni Leemhuis (GroenLinks): “Ik ben voorstander van goede bereikbaarheid van Groningen”
Raadslid Benni Leemhuis van GroenLinks: “Ik ben erg blij met deze verbinding. Wel heb ik de nodige vragen, maar daar zal te zijner tijd wel het antwoord op komen. Ik ben voorstander van een goede bereikbaarheid van Groningen. De Wunderlinie, de Lelylijn, en ook deze verbinding is interessant. Voorlopig gaat het om één trein per week, en ik hoop dat het een succes wordt.”

“Arriva springt in een gat”
Leemhuis noemt het ook een interessante beweging van Arriva: “Arriva springt in een gat. De NS had dit kunnen doen, maar heeft het nooit gedaan. Arriva ziet hier licht in. Ook fijn dat een treinkaartje maar tien euro kost. En over en weer levert het voordelen op. Amsterdammers kunnen nu makkelijker naar Groningen om te genieten van het nachtleven dat geen sluitingstijd kent. Andersom ontstaat er voor Groningers een verbinding met de Randstad.”