Voorstel burgemeester voor ‘vrije dag’ Groningens Ontzet kan op enthousiasme rekenen bij SP

nieuws
Foto: Rieks Oijnhausen

Het voorstel van burgemeester Koen Schuiling (VVD) om kinderen een vrije dag te geven op Groningens Ontzet kan op enthousiasme rekenen bij de SP. Hoewel de partij de vrije dag wel tussen aanhalingstekens wil plaatsen.

“Het is super goed dat de burgemeester dit zei”, reageert fractievoorzitter Jimmy Dijk. “Je hebt het over een gedeelde geschiedenis. Die belangrijk is voor kinderen, voor mensen die hier geboren en getogen zijn en ook voor mensen die hier niet direct geboren zijn maar hier wel wonen. Lokale feestdagen spelen een belangrijke rol om de geschiedenis levend te houden. Het heeft te maken met trots. Dat we in 1672 Bommen Berend hebben verslagen en we daardoor in de leukste stad van de wereld kunnen leven. Groningens Ontzet was vroeger een vrije dag. Waarom dat inderdaad niet weer doen?”

“De dag nuttig inrichten”
Het voorstel van de burgemeester richt zich nu voornamelijk op de kinderen. “Je krijgt dan al snel de reactie van ouders wat ze dan moeten regelen met de kinderopvang. Maar ik denk dat je zo’n dag nuttig kunt inrichten. Dat kinderen tijdens Bommen Berend ook echt ondergedompeld worden in die Groningse geschiedenis, dat ze er van leren. En Groningens Ontzet leeft onder de Groningers hè? Ik was gisteren toevallig in de Euroborg waar een hele mooie sfeeractie werd gehouden. Er werd een groot spandoek gepresenteerd dat in het kader was van Bommen Berend.”

“Geweldig dat er direct mensen opstaan die ideeën presenteren”
Dijk is ook gecharmeerd van de ideeën die na het voorstel van de burgemeester ontstonden. Zo stelde Tim Smit voor om excursies te gaan organiseren, en ziet de Vereeniging voor Volksvermaken het plan ook helemaal zitten. “Ik ben niet leraar, en ik ga me daar ook niet mee bemoeien. Maar dat er direct zulke ideeën ontstaan, dat vind ik prachtig. Dat er gelijk mensen opstaan die zich in willen zetten om verhalen door te gaan geven. En ja, dat is belangrijk. Anders wordt het een dag waarbij we niet meer weten waarom we die hebben. Vergelijk het met Bevrijdingsdag, dat niemand weet waarom we eigenlijk de vrijheid vieren.”

“We hebben te maken met een groot lerarentekort”
Toch zijn er onder betrokkenen ook zorgen. Volgens docenten weten tegenwoordig veel kinderen niet meer waarom 28 augustus gevierd wordt. “In de zorg, in het openbaar vervoer en ook in andere sectoren heeft een kaalslag plaatsgevonden. Zo hebben we ook te maken met een groot lerarentekort. Zoiets heeft een gevolg. Er zijn te weinig mensen, er is te weinig tijd om leerlingen goed te onderwijzen. En op sommige scholen gaat het super goed, maar op andere scholen zijn klassen heel groot. Dat heeft gevolgen.”

“Aandacht voor geschiedenis neemt af”
“Het voorjaarsdebat afgelopen zomer begon ik met de woorden: ‘Wie weet waar hij vandaan komt, kan ook beter zien waar hij naartoe moet.’ De aandacht voor filosofie, maatschappijleer en ook geschiedenis is verflauwd. Dat mag je het onderwijs overigens niet aanrekenen, maar dat is puur het overheidsbeleid dat hier een stempel op heeft gedrukt. Dus als onze burgemeester dan met zo’n voorstel komt, dan sluiten wij ons partij daar graag bij aan.”