‘Noodbrug is meer een hindernisbaan’

Een hindernisbaan, dat is de omschrijving van het actiecomité Brug-t’rug over de noodbrug die als tijdelijke vervanging moet gaan dienen van de Paddepoelsterbrug.

De brug over het Van Starkenborghkanaal werd meer dan een jaar geleden door een bedieningsfout van een brugwachter aangevaren. Sindsdien moeten recreanten, scholieren en dorpsbewoners meer dan een half uur om fietsen. De tijdelijke brug krijgt een hoogte van negen meter tien. Dat is geen oplossing vinden de gebruikers en de mensen van het actiecomité.

Een tijdelijke pont valt af, Rijkswaterstaat vindt dat de kosten daarvoor gedragen moeten worden door de gemeente, die wil en kan dat niet betalen. Het was ook niet de afspraak, schrijft wethouder Broeksma aan Rijkswaterstaat.

Deel dit artikel:

  1. Sorry hoor maar het is nu wel een keer klaar met dat half uur omrijden.

    In dit filmpje wordt nu zelfs gesproken over meer dan een half uur. Volgens Google maps is het met de fiets van de ene naar de andere kant van de brug 6 minuten fietsen. Dat is dus het ergste geval oftewel 12 minuten heen en weer.

    Voor de meeste mensen zal dat korter zijn aangezien je niet vaak bij de ene kant vertrekt en aan de andere kant moet zijn.

    De enige doelgroep die er langer over doen zijn de mensen die slecht ter been zijn, maar vermeld dat dan ook gewoon op die manier. Een half uur omrijden is simpelweg niet de norm.

  2. Marc, de noodbrug moet passen binnen het door de minister beschikbare gestelde budget van 1,5 miljoen. Zonder het definitieve ontwerp gezien te hebben is er wel door RWS aangegeven dat deze noodbrug voorzien zal zijn van een trap met een fietsgeul. In mijn verwijzing naar een hindernisbaan heb ik het over die constructie omdat die voor veel mensen gewoon heel lastig zo niet onmogelijk wordt om daar gebruik van te maken. Verder ben ik het met jou eens dat je die 1,5 miljoen beter kan besteden aan de definitieve oplossing.

  3. Anja of het mij in 12 minuten op de fiets zou lukken dat weet ik niet maar meer dan een half uur lijkt me inderdaad ook wel wat lang. Voor mijzelf is de omweg ook niet het grootste probleem, maar de reden waarom mensen de laagdrempelige brugverbinding missen zal heel uiteenlopend zijn. Dat doet niets af aan de vele mensen die het erg jammer vinden dat deze route nu gestremd is.

  4. Als het een loopbrug wordt zal ik er met de fiets weinig gebruik van maken. Ik gebruikte de brug vooral als Noordzuidverbinding om langs het westen van de stad naar het zuiden te fietsen en vice versa zonder door de drukke stad heen te hoeven. Het Fietspad langs het kanaal naar de dorkwerderbrug aan de noordzijde is onlangs iets beter begaanbaar gemaakt zodat het wat meer uitnodigt tot gebruik. Dus ik fiets wel via die route. Wat mij betreft wordt dat een breder fietspad voor de bomenrij. Het pad tussen de bomen is meer geschikt voor wandelaars. Een betonpad langs Sprikkenburg richting de Dorkwerderbrug zou ook prettig zijn. (Niet naar de andere kant richting walfridusbrug, dat is een leuk wandelpad wat je zijn karakter moet laten houden).

  5. Hoogholtje dus :p. Je kunt best een steiler helling aanleggen als je daarnaast ook een trap aanlegt voor mensen die er niet op komen. Ik vind dat zelfs prettiger dan een hele lange niet zo steile helling. Elektrische fietsen kunnen hellingen ook best aan.

  6. Een noodbrug was helemaal niet nodig geweest als men de bestaande brug terug geplaatst had. Goedkoper dan een noodbrug bouwen. Maar nee, die brug is snel gesloopt om eigen plannen snel door te kunnen drukken. Dat heet het creëren van urgentie voor de uiteindelijke vanvangende ‘oplossingen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *