Vrij onzichtbare fietsenstalling verplicht bij Nieuwe Markt, Poelestraat en Peperstraat

nieuws

Eind dit jaar gaat de fietsenstalling Nieuwe Markt onder Forum Groningen met ongeveer 1.200 stallingsplaatsen open. Boven de grond de fiets op de Nieuwe Markt e.o. parkeren mag niet.

De nieuwe kelder is dag en nacht open en kent een hoog serviceniveau met bijvoorbeeld bemensing, cameratoezicht en oplaadmogelijken voor e-bikes, meldt de gemeente. De fietsenstalling kan voor fietsers alleen worden bereikt via de Popkenstraat. ‘Dit betekent dat we extra goed moeten communiceren richting de potentiële gebruikers van de stalling. Fietsers moeten weten dat er een nieuwe fietsenstalling is, maar ook hoe ze er moeten komen’.

‘Ook op straat zelf moet duidelijk en structureel worden aangegeven hoe fietsers bij de ingang van de fietsenstalling, die op een vrij onzichtbare plek is gelegen, moeten komen. Daarom zetten we in op alternatieve vormen van bewegwijzering, banners, etc. Bovendien willen we de route naar de nieuwe fietsenstalling verwerken in het straatbeeld van de straten die in het kader van de binnenstadsvisie worden heringericht’.

Eén van de meest ingrijpende maatregelen is het instellen van een fietsparkeerverbod in de directe omgeving van de Nieuwe Markt, Poelestraat en Peperstraat. Om aan de juridische eisen te kunnen voldoen worden gestalde fietsen op en rond het plein gelabeld en na bepaalde tijd verwijderd en afgevoerd naar het AFAC Fietsdepot aan de Travertijnstraat. Voor fietsen die hier weer worden opgehaald, wordt € 25,– in rekening gebracht.

Op het moment dat de fietsenstalling Nieuwe Markt open gaat, wordt de stalling in de Peperstraat gesloten. De huidige fietsenstalling in de Oude Boteringestraat, onder de Openbare Bibliotheek, wordt eigendom van de Rijksuniversiteit Groningen.

Deel dit artikel:

  1. Als de medewerkers de banden van de gestalde fietsen even goed oppompen en ze een poets en smeerbeurtje geven zullen mensen vast meer geneigd zijn hun fiets in de stalling te plaatsen. Het hangt natuurlijk helemaal af van de tijd die het duurt tot een fiets verwijderd wordt. Is die te lang, dan heeft het geen zin. Dan staat de nieuwe markt alsnog vol met fietsen van bibliotheekbezoekers en cinemagangers. Je zou omgevingsbeheerders moeten aanstellen die alle fietsen in de omgeving die los gestald worden naar de fietsenkelder brengen. Je fiets terug? 5 euro dokken. Er dan wel voor zorgen dat er geen pekken zijn waar je ze vast kunt zetten aan iets. Flexservice en slot kwijt is natuurlijk duurder. Daarnaast moet je een actief verwijderbeleid hebben van fietsen die langer dan 48 uur in de kelder staan. Anders staat ie binnen de kortste keren vol met weesfietsen.

  2. Met zo’n stalling gaat het hele voordeel van even snel naar de stad verloren. Lopen van de stalling naar de winkel duurt langer dan fietsen van mijn huis naar de stalling … En dan zo’n achteringang in een steegje? Want meer is de Popkenstraat niet.
    Als ik eerst moet omrijden , in de stalling zetten , heen en weer lopen , kijken of mijn fiets nog heel is ( erg slechte ervaring met kapotte bedrading/slag in voorwiel ) en dan terug rijden zie ik echt het voordeel niet.
    Ik parkeer wel gewoon voor de deur van de winkel waar ik moet zijn.

  3. Tja… en daar is dan eindelijk: Het F*rum Fietsenprobleem….

    Volgens de OOG info komen er dus: 1200 fietsen!
    Volgens het bestemmingsplan zouden er: 1500 tot 1700 fietsen komen!

    =====

    Per welke datum gaat dit alles gebeuren?
    De bewoners in de Peperstraat hebben op 5 september 2019 van B&W een brief gehad.

    ====

    https://gemeente.groningen.nl/nieuwe-markt-vanaf-popkenstraat-2
    a. Rechts op de foto ziet u een klein gedeelte van het poortje > dat gaat naar het Feithhuis-terras.
    b. Direct naast het Feithhuis – niet op de foto – is de Popken-straat…
    Maar het is daar eigenlijk slechts: een Popken-steegje….
    c. Deze Popken-steeg bereik je alleen > via de Sint Janssstraat.

    Brandweer keurde ooit F*rum Fietsenkelder af.
    Ik heb al jarenlang een document waarin de Groninger Brandweer notabene aangeeft,
    dat NIET de gehele fietsenkelder onder de Nieuwe Markt open mag:
    >>>> Als er NIET genoeg in – en uitgangen zijn.
    >>>> Want dan is het brandcompartiment namelijk: TE GROOT!

    En daar lijkt het nu verdomd veel op.
    A.
    Als er alleen een fietsenkelder-ingang naast het Feithhuis – Popkensteeg is.
    B.
    Volgens de MER zou ook een fietsenkelderingang in de Poelestraat komen.
    De situatie voldoet dus NIET aan de MER (zie verderop).
    Want daar is geen fietsenkelderingang, daar is restaurant de Vapiano gekomen.
    C.
    En ooit was ook op de Grote Markt een fietsenkelderingang gepland.

    2.
    Waarom gaat de fietsenkelder in de Peperstraat dicht?
    Zijn er dan geen fietsers – in het uitgaans leven – die daar nu hun fietsen stallen?
    Gaan die straks helemaal omlopen naar de fietsenkelderingang, direct naast het Feithhuis?
    Is dat onderzocht? Door wie?

    3.
    Kan en mag het F*rum gebouw überhaupt wel open?
    Wat zijn de beschermende maatregelen > bij de 40 METER HOGE F*RUM ROLRAPPEN?

    https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2009:BL4918
    03-01-2011 Hoger beroep
    Roltrap voldeed niet aan de eisen die men daaraan in de gegeven omstandigheden (winkel, aanwezigheid van kinderen) mocht stellen.
    Voldoen aan de van overheidswege vastgestelde veiligheidsvoorschriften staat niet in de weg aan aansprakelijkheid. Risico-aansprakelijkheid opstalbezitter.

    >
    Mevrouw Kiki

    A.
    STARTNOTITIE MER 22 april 2008
    Grontmij – http://www.commissiemer.nl/docs/mer/p21/p2100/2100-02sn.pdf
    Parkeergarage en fietsenkelder.
    Onder het Forumgebouw komt een autoparkeergarage met 350 à 450 plaatsen.
    Deze parkeergarage is voor “korte duur”-parkeren (zie par. 2.3).
    Onder de Nieuwe Markt komt een fietsenparkeerkelder met 1000-1500 plaatsen.
    De in- en uitgang van de parkeergarage zijn gesitueerd aan de Schoolstraat.
    De fietsenkelder krijgt een in- en uitgang richting de Sint Jansstraat en richting de Poelestraat.

    B.
    Het vastgestelde bestemmingsplan:

    https://gemeente.groningen.nl/sites/default/files/regels-en-toelichting-bestemmingsplan-forum.pdf
    Langzaam verkeer
    De functies in het gebied moeten goed bereikbaar zijn voor voetgangers.
    Dit betekent dat er aantrekkelijke, sociaal-veilige voetgangersroutes door het gebied moeten komen te liggen. Speciale aandacht is nodig voor de relatie met de openbaar vervoerhaltes en met de (voetgangers)toegangen tot
    de parkeergarage en de fietsenstalling.
    De Popkenstraat kan na sloop van de Nabergarage onderdeel worden van het voetgangersgebied;
    dit geldt ook voor de nieuwe straat tussen het Forum en de Poelestraat.

    Doorgaande fietsroutes lopen via de Sint Jansstraat (oost-west v.v.) en langs de oostzijde van de Grote
    Markt (noord-zuid v.v.), dus aan de randen van het gebied.
    Dit is in de huidige situatie ook het geval en zal niet veranderen door deze plannen.
    Onder de Nieuwe Markt wordt een ondergrondse fietsenstalling gerealiseerd met circa 1500 tot 1700 plaatsen.
    Stallen in de openbare ruimte, met name op de Nieuwe Markt, is niet wenselijk.

  4. Windhinder/ windgevaar > bij de ingang van de fietsenkelder – gevaarlijk voor kwetsbaren?

    In het – in mijn ogen onjuist opgestelde – windhinder/windgevaar rapport – opgesteld door ingenieursbureau dGmr 21 april 2010 staat letterlijk:

    Voor plaatsen waar men voor kwetsbare groepen (bijvoorbeeld bejaarden, mindervaliden en
    kleine kinderen) een verantwoorde situatie wil bereiken, kunnen afwijkende eisen worden
    gehanteerd.

    Dat heeft dus ook niet alleen gevolgen voor terrassen, maar ook voor die enige ingang van de fietsenkelder direct naast het Feithhuis.

    Ook dit hebben B&W en Gemeenteraad nagelaten te onderzoeken.

    Mevrouw Kiki

  5. Mw Kiki, als u een reactie geeft, houd het aub kort. Dit is erg storend, en het lees niet prettig. Bezwaarschrift kunt u indienen bij de gemeente Groningen.

  6. @redactie
    Zo langzamerhand lijkt het mij het overwegen waard om reacties te beperken tot maximaal een paar zinnen.
    Langdurig hobbymatig geleuter hangt veel anderen debkerl uit.

  7. # Allen,

    Ik begrijp dat het voor enkelen van deze site moeilijk is om langer dan een enkele hufter zin te lezen.
    Die mogen gerust mijn info over slaan.
    Even scrollen en je bent er zo voorbij!

    Maar sommige mensen willen wel goed geïnformeerd worden, op basis van stukken en argumenten.
    Voor al die mensen zet ik mij in!

    Mevrouw Kiki

  8. # Burgers goed informeren is van essentieel belang!
    Een voorbeeld.

    Ik schrok van de mededeling van Gezinsbode journalist Bram Hulzebos – in die krant van afgelopen woensdag –
    dat de A-Kerk Bomen BINNENKORT tegen de vlakte gaan.

    Ik dacht dat hij – journalist zijnde – dit schreef op basis van een rechtelijke uitspraak.
    Niets van dat alles!

    Hij fokt de Stadjers een partij op.
    Want vandaag – vrijdag 13 september 2019 – blijkt dat hij zijn privé visie weergaf:
    Als B&W en de Gemeenteraad iets hebben besloten, dan kan geen rechter daar tegenop…

    Mevrouw Kiki

  9. Bram Hulzebos heeft een column in de gezinsbode waarin hij wekelijks een potje azijn pist. Die column kun je beter niet lezen. Verder moet je het informeren van burgers niet overlaten aan mensen die geen contact meer hebben met de realiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *