Achterhoekse treinen zorgen voor versterking op Arriva-lijnen rond Stad

nieuws
Een Spurt van Arriva in de Achterhoek. Foto: M.F. Naaldenberg, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23106768

Twee Arriva-treinstellen die op dit moment nog in de Achterhoek rijden verhuizen volgende maand naar het Noorden. De treinen moeten voor extra capaciteit zorgen wanneer de bestaande treinenvloot rond Groningen vernieuwd wordt. Daarover bericht de Leeuwarder Courant dit weekend.

Twee jaar geleden werd duidelijk dat Arriva ook van 2020 tot 2035 het treinvervoer op de Noordelijke Nevenlijnen mag gaan verzorgen. Afspraak is wel dat binnen deze concessie het bedrijf stiller en schoner gaat rijden. Daarom moeten alle 51 treinstellen aangepast worden. Of eigenlijk 49. Door ernstige ongelukken bij het Groningse Winsum en de aanrijding met een vrachtwagen bij Friesland Campina in Leeuwarden kunnen twee treinstellen niet meer gebruikt worden. “Dit geeft nu al operationele capaciteitsproblemen”, laat een woordvoerder van Arriva aan de krant weten. “Zeker als de bestaande treinenvloot vernieuwd gaat worden. Daarom schuiven twee Achterhoekse treinen door naar het Noorden.”

In de periode tot december 2020 zullen alle 49 treinstellen één voor één omgebouwd worden. Dat wat het meeste gaat opvallen is dat de rood-witte kleur ingeruild wordt voor lichtblauw. Daarnaast zullen bestaande installaties in de treinen aangepast worden die het materieel stiller maakt. Ook worden de treinen uitgerust met geavanceerde batterijen. De treinenvloot wordt daarnaast versterkt met achttien Flirtino-treinen van de Zwitserse fabrikant Stadler. De Flirtino is het halfzusje van de FLIRT, die onder andere bij de NS in gebruik is. De Flirtino is speciaal voor de Noordelijke Nevenlijnen ontwikkeld. Belangrijkste verschil is dat de trein uitgerust is met batterijen die stroom halen uit de remenergie waardoor ze erg duurzaam kunnen opereren.

Door alle aanpassingen stijgt het aantal zitplaatsen van nu 7.674 naar ruim 10.000 in december 2020.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *