Tram geen breekpunt bij vorming nieuw college

De tram lijkt geen breekpunt bij de vorming van een nieuw college.
Dat zegt Glimina Chakor van GroenLinks, de partij die het voortouw neemt bij de vorming van een college. De Groenen hadden de tram prominent in hun verkiezingsprogramma staan. D66 had samen met de SP in 2012 juist de stekker uit de tram getrokken. Informateur Ineke van Gent adviseert de gemeenteraad om een coalitie te vormen van GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie. Over bereikbaarheid en vervoer moet nog wel gepraat worden maar de partijen verwachten nu al dat dat geen probleem gaat worden.

Over zorg, milieu en de bestuurscultuur zijn de partijen het waarschijnlijk snel eens, denkt informateur Van Gent en ook dat bevestigen de partijen. Mattias Gijsbertsen, nu nog wethouder, wordt de formateur van het nieuw stadsbestuur.

 

 

Deel dit artikel:

  1. Welk nieuw en duur object komt er wel op de rol?
    De ene keer is het de tram , dan een zeer ingewikkelde en dus dure zuidelijke ringweg en laten we vooral HET MONSTRUM niet vergeten welke de inwoners van Groningen kapitalen kost en nog jaren gaat kosten.

  2. Er werd indertijd ook gesproken over een kabelbaan, nu weer die tram, eerst moet al het verkeer de stad uit, vervolgens willen ze er zo’n herrie makende tram voor in de plaats. Gaat het om de prestige, het geld verbrassen of om meer gele hesjes te mobiliseren…….

  3. Deze gemeente heeft nu al meer dan € 1.529.000.000,00 Een miljard vijf honderd en negenentwintig miljoen Euro aan langlopende leningen openstaan, welke ooit eens ingelost dienen te gaan worden, waarvan de rente zolang deze niet gaat stijgen, nog net opgebracht kan worden. Het lijkt mij sterk dat daar nog een, naar ik heb gelezen
    € 500.000.000,00, laat het de helft zijn, voor een boemellijntje bijgeleend kan gaan worden.

  4. Goh, van Gent vroeg de SP naar de tram en daarna werden de gesprekken afgekapt en nu ineens is de tram geen breukpunt. Er word weer een vies spelletje gespeeld door de grootste en aantoonbaar meest hypocriete partij van Nederland.

    Uiteraard gaan we alle toekomstige gemeenteraad leden van Groen Links onder het microscoop leggen. (ik heb er al een paar op het oog die waanzinnig on-groen bezig bezig zijn.)

  5. Tientallen miljoenen euro’s vergooit de vorige keer en er was al veel weerstand tegen de tram en hoppa slinks, ik bedoel groenrechts of wacht groenlinks, praat er over alsof er nooit wat gebeurd is. Ze zijn nog niet aan de macht of het geld verspillen is in gedachten al begonnen.

    “Ze” willen trouwens de rekening van alles en iedereen bij de bedrijven neerleggen, tenminste de landelijke partijen. Wie denk je wie uiteindelijk de rekening krijgt? Juist ja de burger. Veel kans dat er bedrijven vertrekken uit Nederland en bedrijven die blijven de verhoogde lasten vrolijk doorberekenen aan de consument. Die lui zijn wereldvreemd. Ik snap niet dat er zoveel mensen achteraan hobbelen. Mooie tellsell praatjes maar totaal onrealistisch.

  6. Ow, en de PvdA is uitgescheten, zeker landelijk. Waarom krijgen die nog een stem om mee te regeren? Weer een middelvinger naar de burger.

    1. Vooral ook een middelvinger naar de mensen in Beijum en Lewenborg. Gaan van een fenomenale OV-verbinding naar het centrum, naar een afbraakverbinding. Maar wat heeft dat enge kartelvolk van GroenLinks, D66 en PvdA met de gewone Groningse burger? Bar weinig.

      Inge Jongman zal haar roze bril wel weer oppoetsen. Lekker positief al juichfolders afkomstig van B&W toejuichen. Dat is wat zij denkt dat de rol van raadslid inhield. Haar standpunt mbt MONSTRUM blijft een klassieker. Je geeft een prachtige historische Hanzestad de stedenbouwkundige genadeklap, maar dat is goed voor de bakkers in de regio.

  7. Gronigen voor jaren een bouwput. De hele stad op de kop voor een tramlijn. De ongevallen zijn niet van de lucht door fietsers die rijden in tramrails, dat zijn wij niet gewend, dronken chappies die er in rijden tijdens het uitgaan Terwijl er zeer goede en goedkopere mogelijkheden zijn als een electrische bus. Dan hoeft de stad niet voor jaren een bouwput te zijn en het verkeer kan normaal zijn gang gaan.

  8. De Groningers met verstand willen WEL een TRAM. Het is het ENIGE vervoermiddel, die op een beperkte ruimte heel veel passagiers kan vervoeren, zonder uitstoot en lawaai. Bovendien kan de tram zonder enig probleem over de Grote Markt (de gele steentjes kunnen gewoon blijven) en is de binnenstad, zoals nu dreigt, niet zonder OV. De Stadsschouwburg en het Zuiderdiep kun je toch moeilijk alternatieven noemen voor de Grote Markt!
    Dus een UITSTEKEND idee van GroenLinks, de PvdA en de CU. Waar haalt een eerdergenoemde schrijver het lef vandaan om te zeggen, dat de Groningers geen tram willen? Arrogantie ten top!

  9. De Groningers willen WEL een TRAM! Waar haalt een vorige schrijver de arrogantie vandaan, om te zeggen , dat de Groningers geen tram zouden willen? De TRAM is het ENIGE vervoermiddel, die grote aantallen passagiers kan vervoeren en is geruisloos en uitstootvrij. Bovendien heeft hij een beperkte ruimte nodig (max. 2.65 m breed) en kan hij onzichtbaar in de gele steentjes worden gelegd. De binnenstad blijft dan bereikbaar via de Grote Markt voor het OV. Dat is niet het geval, als je bij de Stadsschouwburg of het Zuiderdiep moet uitstappen! Dan heb je een onbereikbare binnenstad!

    1. Een deel van de Groningers zal echt wel een tramlijntje willen. Echter de hoge kosten en het te geringe aantal verkeer- en vervoersbewegingen welke je met een tram in zou perken, maken het niet legitiem om zoveel overheidsgeld in te gaan stoppen. Of zouden jullie als fervent voorstander € 10,00 per kaartje willen gaan betalen om zo de aanleg- en exploitatiekosten enigszins beperkt te kunnen houden?

      Inkrimpen van de studentenpopulatie en promoten om buiten de stadsgrenzen te gaan wonen zal veel meer effect sorteren dan een tramlijn aan te willen gaan voor een beperkt aantal ingezetenen in deze stad.

      1. Ik zou niet 1/3 van de identiteit van de Stad weg willen gooien.

        Overigens zijn het juist studenten die profiteren van een tram.

        De gemeente en het busbedrijf hebben genoeg geprobeerd om te zorgen dat studenten een beetje normaal op Zernike kunnen zijn om 8:30. Maar dat is niet gelukt. De bus schaalt niet meer. Een trein (of een trein) lost dat op.
        De tramlijn van het station naar Zernike zou bijvoorbeeld tot aan de Zonnelaan langs het spoor naar Station Noord kunnen gaan. Van de Zonnelaan naar Zernike is dan een eitje. Daar hoeft weinig asbelt voor opengebroken te worden.

        De tram hoeft niet zo moeilijk te zijn. Al overweegt Groenlinks geloof ik ook een tramlijn van P+R Kardinge naar de Stad. Dat lijkt mij als Beijumer minder nuttig, al zie ik wel waarom Groenlinks dat wil. Als je wil de automobilisten minder de neiging hebben om hun auto mee te nemen naar binnen te ringweg, dan is het van groots belang dat de P+R’s buiten de ring een volwaardig alternatief zijn.

      1. Naar bijvoorbeeld Zernike wordt dezelfde route nu ook al door het stadsvervoer gereden, mede door de mogelijkheid van het verkeerslicht beïnvloeding systeem heeft de bus dezelfde mogelijkheden als een tram. Wordt het druk laat men 2 bussen achter elkaar rijden, op rustige momenten is een enkele veelal gelede bus ruim voldoende. Bij de diverse bruggen in deze stad, welke al voor een enkel zeiljacht de brug bedienen, staat al het verkeer stil, dus ook een tram. De binnenstad door crossen met een tram is een onzalig idee, daar stadsbussen welke op waterstof (gaan) rijden dit binnenkort ook niet meer mogen, waarom dit voor een tram dan wel legitiem zou zijn, valt niet uit te leggen.
        Je kunt de Oosterstraat ook zo in gaan richten dat bussen in beide richtingen kunnen gaan rijden uit ook daar valt geen winst te behalen.

        Voor de rest zou ik zeggen, wil je nog meer mensen het openbaar vervoer in gaan krijgen, geef autobezitters dan de mogelijkheid gratis met al het openbaar vervoer te reizen, die betalen tenslotte al zoveel aan belastingen, accijnzen en heffingen dat dit niet meer dan terecht is.

  10. Inmiddels zijn we 10 jaar verder, dus 10 jaar inflatie komt erbij. En de bouwkosten zijn inmiddels 20 – 30% hoger door schaarste en importtarieven. Hoeveel komen we dan uit, 1 miljard? En dat is als het goed gaat, in Utrecht hebben ze zich ook al vertild. Voor het geld wat de vorige keer verspild is had er allang een treinverbinding naar station Noord en Zernike worden aangelegd.

    net zoals dat men ook gewoon het doorgaand verkeer om Groningen heen had kunnen leiden. Maar door pleisters te plakken op slechte pakken zijn de kosten 5 keer hoger en het resultaat 10 keer slechter.

  11. En de SP staat weer buitenspel door haar onverzoenlijke houding de afgelopen jaren, en geven anderen hiervan uiteraard weer de schuld. Ik ben benieuwd of de SP de toon nu eindelijk eens gaat matigen, al heb ik daar een hard hoofd in. Het heeft dus niets met de tram te maken dat de SP niet gaat onderhandelen.

    1. SP is er voor haar kiezers en die buigen niet, zij respecteren haar kiezers dat in tegenstelling tot al die buigzame en weke partijen die keer op keer haar eigen kiezers bedonderd. Dat jij je graag laat bedonderen is jou eigen keuze maar laat de SP er buiten.

      1. Ik heb er niet op gestemd, maar de SP is wel zo ongeveer de enige partij die ook ná de verkiezingen de inwoners van deze stad actief opzoekt.
        En verder heeft GrijsMidden (soms ook wel GroenLinks genoemd) de SP bij de coalitiebesprekingen wel heel snel ‘afgeserveerd’.

  12. Het is allemaal niks nada noppes ..

    Mijn stad wordt al decennialang verkeerd bestuurt. Raadsleden + een college met totaal geen roots in de stad Groningen en geen dossierkennis. Vandaar dat de studenten alsook de allochtone nieuwkomer een voortrekkersrol hebben gekregen. En de tram maakt daar nu ook deel vanuit als een pleister doordat de infrastructuur voor deze menigte te kort kwam. Over de consequenties werd dus totaal niet nagedacht in de armste regio van Nederland.

  13. Dat er iets moet gebeuren met het openbaar vervoer in de stad is duidelijk. Dan gaat het met name om reizigers richting Zernike en Kardinge. Nog meer bussen op deze routes inzetten geeft nog meer opstoppingen en kosten handen vol met geld (aanschaf- en personeelskosten). Of de tram de juiste oplossing is, is nog maar de vraag. Je kunt wel meer personen tegelijkertijd vervoeren. Maar de tram moet wel grotendeels zijn route met het overige verkeer delen. Je bent dus niet echt sneller van punt A naar punt B. Het ligt er ook aan waar de route langs gaat lopen.
    Naar Zernike zou je het als volgt kunnen aanpakken: Je zou de spoorlijn richting Delfzijl en Roodeschool deels kunnen verleggen. Als je vanaf Adorp komt gaat de trein niet meer richting station Noord, maar richting Zernike waar een halte komt. De trein gaat vervolgens over het Zerniketerrein richting Zonnelaan, waar ook een halte komt en vervolgens komt er nog een halte bij de Grote Beerstraat. Daar waar de Zonnelaan in de Prinsesseweg overgaat sluit de route op het bestaande traject (achter de Stadhouderslaan) aan. Dan komt er een halte bij kostverloren. (ter hoogte van de Friese straatweg) en ter hoogt van het suikerunie terrein (van Heemskerckstraat) met als eindbestemming het Hoofdtstation. Tussen het hoofdstation en de Zonnelaan moet het spoor verdubbeld worden. De ruimte is er. Het gedeelte tussen de Zonnelaan en Adorp inclusief station Noord komt te vervallen. De spoorbrug over het Van Starkenborgkanaal moet verplaatst worden en indien mogelijk moet de Zonnelaan ondertunnelt worden. Aangezien de huidige treinen over zoveel jaar aan vervanging toe zijn en we ook van onze fossiele brandstoffen af willen moet deze lijn of via een bovenleiding of via een derde rail geleectrificeerd worden. Je gaat van de lijnen naar Delfzijl en Roodeschool dus een soort metrolijn maken. De bushalte bij het huidige station Noord blijft in de nieuwe situatie voor de wijkbewoners gewoon bestaan. Doordat de spoorbaan verplaatst wordt naar Zernike en daar veel meer mensen zullen in- en uitstappen dan op station Noord, komt station Noord dus te vervallen.
    Dan naar Kardinge: Deze lijn zou vanaf het station ondergronds richting grote markt met een halte en UMCG noord met een halte en dan kan ie op de Oosterhamrikbaan weer bovengronds richting Kardinge rijden. Ik besef dat dit vreselijk duur is, maar het is daarentegen wel heel toekomstbestendig. Je moet namelijk niet 10/20 jaar maar veel verder vooruit kijken. In Antwerpen en Brussel hebben ze het goed aangepakt. Daar noemen ze het een premetro systeem. Inmiddels is op een aantal lijnen in Brussel de tram al vervangen door een echte metro en in Antwerpen rijden op een aantal lijnen de trams nog wel ondergronds. De lijnen zijn dus nu al voorbereid op de metro.

    kijk ook eens voor een totaal visie van het openbaar vervoer op http://www.stichtingfrom.nl/

    Groet, Bronnemans.

    1. Wil jij dan het goederenvervoer richting Eemshaven, wat veelal in de nacht plaatsvind, door de stad laten rijden?

      Een 20.000 minder studenten zal de oplossing zijn, niet enkel waar het om het OV gaat maar ook en bovenal voor de leefbaarheid in deze stad.

      1. Daar zal nog een oplossing voor gezocht moeten worden. Het goederen vervoer gaat nu ook dwars door de stad.

  14. Maar niet door stadswijken, het is hier geen Leek waar tot halverwege de jaren `80 een goederentrein van Philips doorheen denderde.
    Wil je zoiets gaan faciliteren dan zal er linksom of rechtsom een extra spoorlijn naar Zernike moeten worden aangelegd, dat is de oplossing.
    Als de treinen in de nabije toekomst overstappen op waterstof kan Groen Slinks er geen bezwaar tegen hebben, al zal dit door de NS moeten worden betaald, hier in Groningen is de kas leeg.

    1. Tot ver in de vorige eeuw, reed er zelfs iedere nacht en tientallen jaren een chloortrein door de stad Groningen (en stadswijken) op weg naar Delfzijl (AKZO). Dit met alle gevaren van dien. En niet zo’n klein beetje. Letterlijk levensgevaarlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *