“En dan trekt ProRail opnieuw de spoorbekabeling bij Zuidhorn kapot: ongelofelijk dit”

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden hebben maandag aan het einde van de middag opnieuw te maken gehad met forse vertraging. Door een sein- en wisselstoring was er geen treinverkeer mogelijk tussen de stad en Zuidhorn.

Reportage

“Ik zou niet gaan wachten tot de storing verholpen is want dat kan nog wel een aantal uren duren”, zegt een machinist van vervoersbedrijf Arriva rond 17.45 uur. Een aantal minuten daarvoor heeft hij in de trein omgeroepen dat er momenteel geen treinverkeer mogelijk is en dat er gewerkt wordt aan een oplossing. De machinist laat duidelijk blijken dat hij baalt. “Afgelopen donderdag was het raak, en nu moeten we onze reizigers opnieuw nee verkopen.” Ook over de oorzaak van de storing geen woord Spaans. “Tussen Groningen en Zuidhorn zijn ze bezig met voorbereidende werkzaamheden om de spoorbaan te verdubbelen. Momenteel zijn ze met graafmachientjes aan het werk en net als afgelopen donderdag hebben ze daarbij kabels kapot getrokken. Gevolg is dat seinen het niet doen en wissels niet bediend kunnen worden.”

“Zeg maar tegen mama dat ik niet om half zeven thuis ben”
Bij de tientallen reizigers die op het perron staan te wachten wordt langzaam duidelijk dat het om een fikse storing gaat. “Zeg maar tegen mama dat ik niet om half zeven thuis ben en dat jullie maar gewoon moeten gaan eten”, zegt een man in zijn telefoon. “Dit is toch ongelofelijk”, moppert een jongeman tegen een vrouw die naast hem staat. “Twee weken geleden reden er geen treinen omdat de bliksem bij kraakhelder weer was ingeslagen, vorige week moesten we vechten om een plekje in de bus omdat er geen treinen reden vanwege een storing, en dat lijkt nu weer die kant op te gaan.”

“ProRail brandt haar billen niet”
Op het station komen ondertussen de reisadviezen van links en rechts voorbij rollen. Volgens een groepje reizigers is het handig om de streekbus van Qbuzz naar Zuidhorn te nemen, een ander oppert om de bus naar Leeuwarden te nemen met een overstap in Drachten en de stationsomroep die door de NS wordt verzorgt adviseert om om te reizen via Meppel. De machinist van Arriva dient ondertussen als vraagbaak. “Wat ik weet is dat Arriva druk bezig is om bussen te regelen maar dat dit nog wel even kan duren”, zegt hij tegen een aantal forenzen. “Kijk”, zegt hij even later. “Wij krijgen alle vragen en minder leuke opmerkingen over ons heen terwijl wij hier niets aan kunnen doen. Het is jammer dat de mensen van ProRail hier niet staan om uitleg aan onze klanten te geven. Maar die branden hun billen niet.”

“Ik heb goed nieuws!”
Aan de voorzijde van het Hoofdstation hebben zich ondertussen zo’n driehonderd reizigers verzameld. “Ik heb goed nieuws”, zegt een tiener die in de stationshal om informatie heeft gevraagd. “De eerste bus zal even na 18.00 uur hier zijn.” Even na het avonduur verschijnt inderdaad ook de eerste touringcar van Arriva. Op het moment dat de eerste reizigers willen instappen begint de telefoon van een steward van Arriva te rinkelen. “18.21? (…) Oké! En die rijdt gewoon door naar Leeuwarden? (…) Super, dankjewel!” Waarop de verbinding verbroken wordt. “Dames en heren”, roept ze. “De storing is verholpen, en de eerste trein vertrekt om 18.21 uur hier vanaf het Hoofdstation.”

“Oppassen met die graafmachientjes”
Terwijl de treinen weer beginnen te rijden is de storm op social media nog niet geluwd. “Beste ProRail”, schrijft Lilian Annakotta op Twitter. “Wekelijks zijn er meerdere storingen tussen Groningen en Zuidhorn. Doe er wat aan.” Ook Derrick Domacasse laat zich horen. “Zeg Arriva, kunnen jullie ook tegen ProRail zeggen dat ze moeten oppassen met die graafmachientjes en buizen daar langs het spoor tussen Groningen en Zuidhorn? Upgraden hoort er natuurlijk bij, maar als ze steeds eerst alles stuk maken wordt het wel heel vervelend.” Ook Berber de Kreij roept ProRail ter verantwoording. “Al weer een wisselstoring tussen Zuidhorn en Groningen! Wat doen jullie hier aan om dit te fixen?”