Provincie Groningen ziet geen heil in Lelylijn

nieuws
Foto Andor Heij: Trein, Arriva

De provincie ziet het idee van een eventuele Lelylijn niet zitten. Het idee kwam van het Friese VVD statenlid Durk Pool, die dit zaterdag tijdens een interview met Omrop Fryslan te kennen gaf. 

Het idee was om een traject aan te leggen tussen Bremen en Rotterdam. Daarbij zou er een nieuw station gebouwd moeten worden bij Drachten. Het traject zou er uitzien als een lelieblad, waardoor je reis van Groningen naar de randstad nog maar een uur zou duren.

De provincie Groningen vindt dat er geen nieuwe spoorlijnen aangelegd moeten worden, maar gekeken moet worden naar het versnellen van het huidige traject Groningen – Amsterdam. Daarnaast verwijst de provincie naar een ingezonden brief die twee maanden geplaatst is in het Dagblad van het Noorden.

Deel dit artikel:

  1. Het is WEL een goed idee, die Lelylijn. Alleen duurt het veel te lang. dat zou NU reeds moeten.
    Zo’n buizentrein of magneettrein is natuurlijk belachelijk voor zo’n klein land als Nederland. Prima, een snelle trein Groningen – Lelystad met Drachten als tussenstation (de grootste plaats van Nederland zonder spoor).
    Natuurlijk moet er op den duur een snelle verbinding Amsterdam – Groningen – Bremen komen.

    1. De grootste plaats zonder treinstation in Nederland is Oosterhout. Heeft zo’n 55.000 inwoners en Drachten 45.000. Tenminste, ik weet geen andere grotere plaatsen in Nederland zonder treinstation. Maar om eerlijk te zijn, voor noordelijke begrippen is Drachten een redelijk grote plaats. Landelijk is het dat eigenlijk niet en zou het bijna als dorp gezien worden. Economisch gezien ook niet heel erg interessant, al willen die Friezen dat natuurlijk maar al te graag anders zien. Ik zou ook echt niet weten wat Drachten nou te bieden heeft voor de randstad en vice versa. Een stad als Groningen met z’n dik 200.000 inwoners is dat wel, ook omdat het een universiteitsstad is. De stad Groningen heeft alleen de ‘pech’ dat het in een economisch zwakkere regio ligt, dat nog ’s leegloopt ook en dat Groningen overal ver vandaan ligt. Anders had het allang een betere verbinding gehad met de rest van Nederland en misschien ook wel met de oosterburen.

  2. Heel verstandig. Eerst maar afwachten of de nieuwe Friesenbrücke er ooit nog komt. Het gaat die Friezen er alleen maar om een aansluiting van Drachten op het spoornet voor elkaar te krijgen. Als de verbinding naar Bremen vervolgens doodloopt omdat er geen nieuwe Friesenbrücke komt, zal ze dat een worst wezen. De Friezen hebben hun buit dan binnen en zullen dan met een grote grijns hun spreekwoordelijke middelvinger in de vorm van de Friesenbrücke naar Groningen omhoog steken. Leuk geprobeerd, maar dat moeten we niet willen.

  3. Zo’n lijn is bij voorbaat kansloos. Veel te duur voor wat het oplevert. Het Noorden kan het zelf niet betalen. Den Haag wil het niet betalen.

    1. Geld mag nooit een kwestie zijn of het rendabel of niet. Als je wetten invoert zoals de participatiewet, terwijl er een economische ongelijkheid heerst in heel veel delen van het land, dat moet je er ook voorzorgen dat deze economische ongelijkheid wordt opgeheven. Ik weet, dat er een 3-tal personen uit de stad Groningen bezig zijn om daarover jurisprudentie te krijgen. Zodat Politiek Den Haag zal worden gedwongen om te investeren in deze gebieden buiten de Randstad. Zodat deze economische ongelijkheid wordt opgeheven. Desnoods en vooralsnog met een aanpassing inzake deze wet; zodat het stringente karakter van deze wet in deze regio’s niet hoeft te worden nageleefd. Het is de inzet.

      1. Maar we hebben wel een mooi Forum dat verrijst achter de Oostwand van de Grote Markt Otto. Dat is ook wat waard. Uiteraard speelt geld altijd een rol. reality check!

    2. Het word vanzelf rendabel als ze meer moeten gaan betalen voor personeel, die het over een poosje domweg niet kunnen opbrengen om in de randstad te blijven wonen.

      Kijk naar de grote steden in andere landen, waar men nu een inhaalslag moet plegen. Londen, Parijs.
      allemaal in de problemen omdat ze de noodzaak van een goede infrastructuur niet inzagen.

  4. Als je een lijn van Hamburg naar Amsterdam trekt, dan zie je hoe bespottelijk dit door een Friese onnozelaar opgeworpen balletje is.

  5. Gewoon wachten op de Nieuwe Zijde Route van de Chinezen.

    Tijd om de hegemonie van de bloeddorstige gekken met hun – door gore propaganda van herhaalde leugens gesteunde – onderwerpingspolitiek in Washington (en hun sneue vazallen in Londen en Den Haag) te stoppen.

    Eind aan economie op basis van schulden en diensten, en op naar het vreedzaam met andere volkeren uitwisselen van goederen.

  6. Wij als WSiF zijn van mening, dat er wel weer erg visieloos word gedacht over het beter ontsluiten van het Noorden. Voor dat astronomisch hoge bedrag van €4,5mrd wat ProRail en de overheid rekenen, voor een paar simpele ingrepen aan de beide spoorlijnen naar het Noorden realiseert men ook zo een ZuiderZeelijn 2.0!

    Dit levert niet alleen een kosten besparing op, neen, het levert juist halvering van de reistijd op, een deel van Noord Nederland blijft ontsloten, en een deel wordt ontsloten. Er is geen eiland vorming meer bij een calamiteit of storing (dus niet meer afhankelijk van kruising Meppel of spoorscharnier Zwolle), en middels een bypass t.h.v. Heerenveen, kan Leeuwarden ook mee profiteren van een ZZL 2.0 versie! Kortom, het is het geld dubbel en dwars waard!

    Leeuwarden 10-4-2018
    Team Werkgroep Spoor in Friesland
    Leeuwarden

    1. Uitstekend plan! Direct mee instemmen!! (zie ook http://www.mpwiersema.nl met ongeveer hetzelfde verhaal) En AirPort Eelde en Lelystad aansluiten op het spoor! De dan ontstane grote Noord Zuid verbinding Hamburg-Amsterdam-Brussel – Londen (via de Euro Star) is concurrerend met het vliegtuig! En samen met het beter bereikbare Eelde en Lelystad levert dit een bijdrage aan het ontlasten van Schiphol.

      Plan is inderdaad veel beter dan aanpassen van het bestaande traject via Meppel en Zwolle. Geschikt maken voor snelheden van rond de 200 km per uur zou betekenen dat de lijn eerst gesloopt moet worden en daarna opnieuw gelegd met speciale hoge snelheid rails en verder uit elkaar vanwege een veel hogere drukgolf bij passage van tegenliggers. Om over het aanpassen van de bovenleiding nog maar te zwijgen.
      Geen wonder dat die kosten zo hoog zijn! Niet doen dus!

  7. Zal ongetwijfeld een politiek geladen antwoord zijn, dit.
    Maar een Lelylijn/Zuiderzeelijn 2 stuit mijns inziens verder op de volgende bezwaren.
    Ten eerste is er al een spoorlijn van Groningen naar het westen. Deze kan qua capaciteit uitgebreid worden en ook kan de snelheid op enkele baanvakken worden verhoogd. Tussen Assen en Hoogeveen ligt 40km spoor zonder ook maar één bocht. Maak die spoorwegovergangvrij en je kunt daar 160 of zelfs 200km/u gaan rijden.
    Ten tweede levert zo’n Lelylijn geen gunstige Return on Investment op, mede door het reeds bestaan van de voorgenoemde spoorlijn. Er is wel sprake van drukte, en je kunt ook een sloot nieuwe reizigers genereren door de spoorlijn langs Drachten te leggen, maar ik vermoed dat de totale hoeveelheden reizigers nog steeds niet twee aparte spoorlijnen verantwoorden.
    Ten derde is een kwart minder auto’s tussen Drachten en Lelystad veel te optimistisch. Automobilisten laten zich wel verleiden door treinen, metro’s en trams, maar alleen als de totale reistijd die van de auto benadert. Dat is vaak niet het geval.
    Ten vierde, en dat valt me de afgelopen jaren echt op, kunnen wij Nederlanders blijkbaar geen grote spoorprojecten in één keer goed uitvoeren. Grote tramprojecten ook niet. Kijk naar dat belachelijke geploeter bij de HSL, bij de Noordzuidlijn in Amsterdam, de Uithoflijn in Utrecht, de Hoekse Lijn in Rotterdam en de nieuwe tramlijn naar Delft. Zie ook de Betuwelijn.

    Drachten moet gewoon een lokaalspoorverbinding krijgen met Groningen en anders met Heerenveen. Daar moet niet zo moeilijk over worden gedaan verder.

    1. Inderdaad. Gewoon een eenvoudige enkelspoorsverbinding tussen Drachten en Heerenveen of Drachten en Leeuwarden. Om mee te beginnen is dat goed genoeg. Kijken we later wel verder.

    2. Tussen Assen en Hoogeveen ligt 40km spoor, zeg je.

      40km @ 120km/h = 0,333 uur = 20 minuten
      40km @ 200km.h = 0,2 uur = 12 minuten

      Dat zet geen zoden aan de dijk. En al helemaal niet als je in bijvoorbeeld Heerenveen woont.

      Kijk ook eens naar een recente treinkaart van Nederland, bijvoorbeeld http://trein-kaart.nl/
      Daar zie je ook dat er nog wel het e.e.a. ontbreekt aan spoor.

  8. Als ICTer is het huidige traject waardeloos, omdat er enkele knoopunten zijn waar alles in de knel raakt. Het hele noorden ligt plat als er in zwolle – meppel wat gebeurt. Ook de snelheidswinsten waar men overspreekt… pff marginaal allemaal.

    Een extra lijn Groningen-Drachten-Lelystad-Amsterdam of langs Leeuwarden, afstluitdijk zou een super alternatief zijn, met veel meer uitwijk mogelijkheden bij storingen en volgens mij veel sneller met minder hoge investeringen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *