Arriva-trein komt met drie dagen vertraging aan in Groningen

nieuws
Een Arriva-trein aan het rangeren op het station in Leer. Foto: Sebastiaan Scheffer

Het had een rit moeten zijn van één uur en elf minuten. Maar het liep anders voor de Arriva-trein die donderdagavond uit Leer zou vertrekken. Zondagmiddag kwam de Spurt met drie dagen vertraging aan op het Hoofdstation in Groningen.

“De trein stond donderdag aan het einde van de middag te wachten op ‘Gleis 2’ in de Duitse stad”, vertelt Ingrid Heijman van Arriva Nederland. “Om 17.26 uur had het sein op groen moeten springen maar dat gebeurde niet.” Het was het moment dat de Duitse treindienstleider in de gaten kreeg dat het helemaal mis was gegaan bij de Friesenbrücke nabij Weener.

Een vrachtschip was tegen het hefbare-gedeelte van de brug gevaren waardoor grote schade was ontstaan. Het gebeurde vlak voordat een andere trein, die vanuit Groningen richting Leer reed, zou passeren. De trein kon gelukkig op tijd stoppen.

Trein aan de ‘verkeerde kant’
Nadat bussen waren ingezet en langzaam duidelijk werd dat de schade aan de brug enorm was, werd ook duidelijk dat er nog een probleem was. “We hadden een treinstel aan de verkeerde kant van de Eems staan. En dat stel wilden we graag zo snel mogelijk terug omdat we doordeweeks in de spits al ons materieel goed kunnen gebruiken.”

Bad Bentheim
Samen met Deutsche Bahn en spoorbeheerder ProRail werd een plan gesmeed om het verloren treinstel terug in Groningen te krijgen. Het liefst voor maandag. En dat lukte. “Er is een treinpad gelegd waardoor onze trein via Papenburg en Lingen bij Bad Bentheim kwam, daar de grens is overgestoken, en zo terug is gereden naar Groningen.”

72 uur vertraging
Zondag aan het einde van de middag arriveerde de trein met drie dagen vertraging op het Hoofdstation, zodat het maandagochtend weer ingezet kan worden tijdens de spits. Voor de Friesenbrücke geldt een ander verhaal. Die zal de komende vijf jaar niet gebruikt kunnen worden waardoor reizigers de komende jaren afhankelijk zijn van busvervoer.

Brug vervangen kost tijd
Deutsche Bahn laat weten dat het zo lang gaat duren omdat er geen plannen waren om de brug uit de vijftiger jaren te vervangen. “Het hele plan hiervoor moet nog ontwikkeld en uitgeschreven worden, inclusief de financiering”, aldus een woordvoerder.