Gemeente wil zien wat het verkeer doet bij een autoloze Stationsweg tijdens ’test’ van zeven weken

nieuws
Foto via Google Maps - Streetview

Er is een kans dat er volgend jaar, van 17 mei tot 7 juli,  geen personenauto-verkeer op de Stationsweg rijdt. Dat biedt het gemeentebestuur een uitgelezen kans om te zien hoe het verkeer omgaat met een afsluiting voor doorgaand verkeer op deze weg, in de aanloop naar een mogelijk verbod rond 2028 of daarna.

Het gemeentebestuur liet twee onderzoeken uitvoeren naar de verkeerssituatie bij een dergelijke ‘knip’ van de stationsweg, waarbij alleen nog bestemmingsverkeer en hulpdiensten gebruik kunnen maken van de doorgaande route. In een dergelijk scenario is dan wel alle verandering in de verkeersstromen van de komende jaren meegenomen. Denk daarbij aan de afgeronde zuidelijke ringweg, nieuwbouw van woningen, kantoren en winkels aan beide zijden van het station en de aanleg van het nieuwe busstation aan de zuidkant van het huidige Hoofdstation.

Uit de onderzoeken blijkt dat het ‘knippen’ van de Stationsweg, in de verkeerssituatie rond 2040, geen grote problemen moet opleveren. Het doorgaande verkeer wordt in de situatie zoals de gemeente die voor zich ziet langer op de ringwegen gehouden, waar men door kan rijden. In de binnenstad kan dat straks niet, omdat er vrijwel overal een dertig-kilometer regime gaat gelden. Wel zien de onderzoekers een paar knelpunten voor autoverkeer, waaronder de Parkweg en de Coehoornsingel.

Maar daarvoor wil de gemeente dan, in de toekomstige situatie de verkeerscirculatie in de zuidelijke Binnenstad aanpassen. De situatie zou op bepaalde plekken ook voor minder verkeer zorgen. Onder meer de Zeeheldenbuurt, het Hoendiep en de Sontweg zouden rustiger worden. Ook voor fietsers is het een pre, omdat er voor de Emmabrug en de Herebrug dan geen stoplichten nodig zullen zijn voor hen. Op de H.N. Werkmanbrug (ook bekend als de ‘museumbrug’ bij het Groninger Museum) zouden fietsers dan kunnen worden geweerd en ruimte bieden aan voetgangers.

‘Real life test-case’

De definitieve inrichting van de Stationsweg en de omliggende straten blijft nog wel even gissen. Veel plannen rond het station zijn nog in ontwikkeling en daarom is het plan voor de Stationsweg en de wegen eromheen nog niet in beton gegoten. De gemeente richt zich nu eerst op de ’test’ met de autoloze Stationsweg van volgend jaar. Dan rijden er zeven weken lang geen treinen op het Hoofdstation, omdat dan de spoorlijnen worden doorgekoppeld en de perrons worden afgebouwd voor de grootschalige verbouwing.

De gemeente ziet de treinvrije periode als een uitstekend moment om de situatie te analyseren, omdat er dan geen andere grootschalige stremmingen zijn en het geen vakantie is. “Een uitstekende real-life testcase om te zien hoe het verkeer zich gedraagt wanneer de Stationsweg niet meer onderdeel is van het netwerk. Als personenauto’s geweerd worden van de Stationsweg zetten we in die periode een monitoringprogramma op, waarvan we de resultaten gebruiken om het verkeerscirculatieplan voor het eerdergenoemde gebied te toetsen en definitief vast te stellen.”