Statenfracties vragen naar prijskaartje aan Arriva Nederland: ‘Kunnen overheden Nederlandse tak nog overnemen?’

Als het aan de Statenfracties van de SP, PvdA en GroenLinks ligt, gaat de provincie uitzoeken of de gebieden waar vervoerder Arriva nu actief is alsnog een bod uit kunnen brengen op de Nederlandse tak van het vervoersbedrijf.

De drie fracties vrezen dat de nieuwe eigenaar van Arriva, het Amerikaanse I Squared Capital, gaat snijden in het vervoer. De Amerikaanse investeerder kocht Arriva vorige week voor 1,7 miljard euro van Deutsche Bahn. “Het verdienmodel van private equity er doorgaans op gericht om onrendabele delen van een bedrijf te strippen, zodat het overgebleven deel met winst doorverkocht kan worden”, schrijven de drie bezorgde partijen.

De SP, PvdA en GroenLinks willen van het provinciebestuur weten of het ooit de mogelijkheid heeft gehad om, samen met andere provincies waar de vervoerder actief is, een bod uit te brengen op Arriva Personenvervoer Nederland. Naast garanties over contractuele verplichtingen tussen Arriva en de provincie vragen de partijen zich af of zo’n overname nu nog zou kunnen. De fracties vragen daarom om het prijskaartje wat aan de Nederlandse tak zou hangen, zodat DB kan worden gevraagd om de verkoop voor nu stil te leggen. Dit totdat de overheden de kans hebben om een bod uit te brengen. De provincie moet daarnaast zo snel mogelijk weer in staat zijn om zelfstandig uitvoering te geven aan bus- en streekvervoer.

Naast Arriva waait ook rond Qbuzz een privatiseringswind. Ferrorie dello Stato, een Italiaans staatsbedrijf en eigenaar van Qbuzz, zou binnenkort ook geprivatiseerd kunnen worden. Premier Meloni wil een groot deel van de Italiaanse staatsbedrijven deels of helemaal privatiseren. “We kunnen de onrust die nu ontstaat bij Arriva en Qbuzz, voor medewerkers en reizigers, voorkomen door commerciële bedrijven uit het publieke domein te weren en weer te komen tot provinciale vervoersbedrijven”, aldus de drie partijen.