‘Hoe kan een fietspad een miljoen duurder uitvallen terwijl nog geen schep de grond is in gegaan?’

nieuws
Foto: renategranade0 via Pixabay

Het raadsvoorstel om extra aanvullend krediet beschikbaar te stellen voor de realisatie van het fietspad langs de spoorlijn Groningen – Sauwerd kon woensdag op een kritisch geluid rekenen van Stadspartij 100% voor Groningen.

“Met het wegvallen van de Paddepoelsterbrug erkennen wij nut en noodzaak om een nieuw fietspad langs de spoorlijn, vanaf de Eikenlaan tot de Walfridusbrug, aan te leggen”, vertelt René Staijen van Stadspartij 100% voor Groningen. “Het fietspad is hard nodig. Twee jaar geleden werd het fietspad begroot op 4 miljoen euro. Met dat bedrag hebben we ingestemd. Maar voor het werk überhaupt is begonnen hebben we nu al te maken met een kostenstijging van 25%. Is twee jaar geleden de raad niet volledig geïnformeerd met als doel om dit er maar doorheen te drukken, waardoor we nu met de gebakken peren zitten?”

Wethouder Mirjam Wijnja (GroenLinks): “Zand is niet geschikt”
Wethouder Mirjam Wijnja ontkent dit. “Enerzijds hebben we te maken met prijsstijgingen. Door de oorlog in Oekraïne zijn de prijzen enorm gestegen. Daar hebben we bij dit project ook last van. En er is nog een ander punt. Toen de aanbesteding plaats vond, wisten we nog niet alles. Dit geldt ook voor de aannemer. Spoorbeheerder ProRail stelde als eis dat voor de aanleg het baanlichaam verbreed of opgehoogd moest worden met zand. Onlangs is gebleken dat een ophoging met zand niet mogelijk is, dat dit niet veilig is. Uit onderzoek van de aannemer blijkt dat het gebruik van zand niet geschikt is, en dat andere ophoopmaterialen nodig is. Die extra kosten kunnen we vanwege de contractvorm niet bij de aannemer leggen, en zijn dus voor onze rekening.”