Lars mag naar Internationale Wiskunde Olympiade: “Het zijn puzzeltjes, het is logica”

nieuws
De Nederlandse deelnemers aan de Internationale Wiskunde Olympiade, met onder andere Lars Pos uit Stad. Foto: ingezonden

Mee mogen doen aan de Internationale Wiskunde Olympiade in Noorwegen. De 18-jarige Lars Pos van het Stadslyceum plaatste zich afgelopen weekend voor deze wedstrijd.

Hoi Lars! Gefeliciteerd!
“Dankjewel! Het is heel erg leuk en bijzonder om naar deze internationale wedstrijd te mogen. En ik ben blij dat ik mij hier voor heb kunnen plaatsen.”

We hebben het over de Wiskunde Olympiade. Hoe steekt dit precies in elkaar?
“Dat is wel een mooi verhaal. Ik zit nu in de zesde klas, en eigenlijk is het in de tweede klas begonnen. Het Stadslyceum doet vrijwel nooit mee aan Olympiades. In de tweede klas heb ik meegedaan aan een Kangeroewedstrijd, dit zijn jaarlijkse reken- en wiskundewedstrijden. Daar scoorde ik goed op, waardoor ik mee mocht doen aan de Junior Wiskunde Olympiade, die toen gehouden werd op de VU in Amsterdam. Daar kreeg ik te horen dat ik er verstandig aan deed om contact te zoeken met mijn Wiskundedocent, en eens te informeren naar de Olympiade. Zo is het balletje gaan rollen.”

Wiskunde. Heel veel mensen krijgen het angstzweet op hun voorhoofd als ze denken aan kansrekening, meetkunde en lineaire algebra. Jij vindt dit dus prachtig?
“Ik vind het een heel mooi vak. Dat vond ik op de basisschool al, toen het nog gewoon rekenen was, hoewel ik toen ook al wat met wiskunde bezig was. Op het Stadslyceum heeft zich dat verder ontwikkeld. Weet je, de opdrachten die je bij zo’n Olympiade krijgt, dat zijn een soort puzzeltjes, er zit een logica in, waarbij je zelf de oplossing moet bedenken. Daar kun je dan een tijdje op zitten, en na een bepaalde periode heb je de oplossing. Het is creatief denken, ik vind dat prachtig.”

We hebben de naam Wiskunde Olympiade nu een aantal keren gebruikt. Om het tastbaar te maken. Is het te vergelijken met een eindexamen Wiskunde op de Havo of vwo?
“Nee. Een eindexamen bestaat uit een stuk of twintig opgaves, waarbij je per opdracht een aantal minuten krijgt. Een Olympiade bestaat uit drie opdrachten waar je 4,5 uur de tijd voor krijgt. De opzet van de Olympiade is dat de eerste opdracht het meest toegankelijk is. Als we het hebben over de correctie, dan is bij de oplossing van een opgave de weg naar het resultaat belangrijker dan de oplossing zelf. Hoe heb je iets berekend, hoe heb je iets gedaan. Daar wordt naar gekeken”

Wellicht doe ik veel lezers van dit artikel hier geen plezier mee, maar kun je ons een opdracht voorschotelen?
“Opgaves mogen eigenlijk niet gepubliceerd worden, omdat ze soms als selectieopgaves worden gebruikt. Maar om een richting aan te geven. Toevallig ben ik vandaag bezig geweest met een opdracht waarbij het Fibonacci-getal centraal stond. Fibonacci is een bijzondere rij getallen, waarbij elk getal van de rij, behalve de eerste twee, gelijk is aan de som van de twee voorgaande getallen. Dus dan krijg je 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13 enzovoort. De opgave ging vervolgens over paren getallen waarvan het verschil het Fibonacci-getal is.”

Afgelopen weekend heb je meegedaan aan de landelijke finale, waarbij je dus dan uren zit te zwoegen op zulke opdrachten …
“Ja. Kijk, het is een hele andere vorm van wiskunde dan wat je op de middelbare school krijgt. Het type wiskunde komt in de buurt van de wiskunde op een universiteit, maar het is wel net even anders. Om goed voor de dag te komen bij de wedstrijden volg ik trainingen. Deze trainingen vinden vooral plaats rond finales, als training op internationale wedstrijden. In Nederland is het niveau van wiskunde vrij laag, in vergelijking met wat op een Olympiade gevraagd wordt. Maar met een intensief, meestal een meerjarenprogramma, wordt het niveau opgetild. Bij deze trainingen komen we met een groep van rond de dertig man uit heel het land samen om soms wel tien uur per dag wiskunde te doen, waarbij we veel opgaves oefenen, maar daarnaast is er ook tijd om te ontspannen, zo doen we aan frisbeeën, volleyballen en we spelen veel spelletjes met elkaar.”

Nu mag je naar Oslo, in Noorwegen om mee te doen aan de Internationale Olympiade …
“Ja, super tof. Ik ben me inmiddels al volop aan het voorbereiden. Die tijd heb ik ook, omdat mijn eindexamens er op zitten, en ik dus veel tijd heb om me voor te bereiden. Elke dag ben ik daarom wel 4,5 uur bezig om zulke oefeningen te maken. Op 1 juli vertrekken we naar Oslo, want naast mij zijn er nog zes andere leerlingen uit het land geselecteerd. In Noorwegen hebben we eerst een trainingskamp, waarna op 11 en 12 juli de wedstrijden plaats vinden.”

Tot slot. Uiteraard wensen we je veel succes bij de Olympiade, maar dat eindexamen, heb je dat gehaald? En volgend jaar een wiskundige opleiding?
“Haha, ja. Ik ben geslaagd voor mijn eindexamen, magna cum laude. En volgend jaar ga ik inderdaad een wiskundige opleiding doen. Ik ga studeren in Leiden. En hopelijk kan ik in de toekomst in het werkveld iets doen met mijn wiskundige vaardigheden, waarbij ik het misschien wel leuk zou vinden om als ambassadeur te fungeren. Ik maak nu al TikTok-filmpjes die wiskundig gerelateerd zijn. Wellicht dat ik andere jongeren kan enthousiasmeren voor dit prachtige vak.”

In één van de TikTok-filmpjes besteedt Lars aandacht aan Grahams Number:

@a334264 that escalated quickly #grahamsnumber #3pijl3 #mathtok #mathstok #mathtiktok #wiskunde #math #numberphile #lerenoptiktok #a334264 ♬ Emotional (Instrumental) – BLVKSHP