Lutje Lokaal zet unieke Stadse ondernemers in de spotlights: “Motor van de Groningse economie”

nieuws
Liesbeth Vonk, eigenaar van kinderwinkel Hartendief, is één van de deelnemers aan Lutje Lokaal. Foto: Silvy Maatman

In de binnenstad van Groningen vond zaterdag en zondag Lutje Lokaal plaats. Volgens Hilde Bolks van het LiAtelier kan er teruggeblikt worden op twee succesvolle dagen.

Hoi Hilde! Twee geslaagde dagen dus …
“Absoluut. We hebben veel bezoekers mogen verwelkomen, wat ook het doel was van dit evenement. Lutje Lokaal is een stichting waar zo’n zestig kleine ondernemingen en horecabedrijven bij zijn aangesloten. Deze dagen zijn bedoeld zodat klanten en passanten nieuwe ondernemers leren kennen, en als ondernemers leren we elkaar ook beter kennen. Dat heeft als voordeel dat we in de toekomst beter naar elkaar door kunnen verwijzen. Als we een klant over de vloer krijgen die specifiek op zoek is naar iets, waarvan wij weten dat een collega-ondernemer dit verkoopt, dan kunnen wij die persoon naar het juiste adres sturen. En we willen met deze dag ook laten zien hoe leuk we het met elkaar hebben.”

Even terug naar de kern, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen begrijpt wat Lutje Lokaal precies is …
“Bij lokaal kun je inderdaad de associatie maken dat wij producten verkopen die lokaal gemaakt worden. Dat de vergelijking gemaakt wordt met streekproducten. Dat is niet altijd waar, want wij halen als ondernemers onze producten ook uit de hele wereld. De definitie voor ons is dat we mensen aansporen om het in je eigen omgeving te kopen. Lutje betekent ‘klein’. Koop bij de kleine ondernemer.”

En jullie hebben deze dagen de deuren wagenwijd open gezet he?
“Ja, we hebben de mensen willen laten zien wat we te bieden hebben. Zelf heb ik bijvoorbeeld een aantal workshops gegeven hier in het LiAtelier, en dat was ontzettend leuk om te doen. Collega ondernemers hadden vooral kleine cadeautjes bij aankoop, proeverijen, muziek in de zaak, kleuradviezen en modeshows. Maar er waren ook workshops die gevolgd konden worden en er waren verhalenvertellers. En het leuke is dat de ondernemers worden gewaardeerd. We hebben een enquête uitgevoerd en daaruit blijkt dat ruim 69% van het winkelend publiek juist naar de binnenstad komt vanwege de unieke winkels.”

Nu hebben we een aantal hele gekke jaren er op zitten waarbij er heel veel niet kon. Hebben jullie daar ook last van?
“Ja. Tijdens de coronacrisis waren we vooral heel erg bezig met onszelf, hoe we ons hoofd boven water konden houden. Nu is er een andere uitdaging. Als je het mij op de man af vraagt dan denk ik dat heel veel mensen weer moeten leren om te winkelen. Misschien kun je de vraag zelf ook beantwoorden. Wat is winkelen? Voor veel mensen is dat doelgericht op missie gaan om vervolgens weer zo snel mogelijk thuis te geraken. Maar het kan zoveel leuker. Ik denk dat wij als ondernemers het juist in ons hebben dat je hier hele dagen rond kunt slenteren. Dat je een dagje vrij bent, dat niets hoeft, dat je telefoon uit staat, en dat je om je heen kunt kijken, je jezelf kunt laten inspireren en in aanraking kunt komen met producten waarvan je het bestaan niet af wist. Heel veel mensen moeten dat weer leren.”

Komt het ook omdat mensen misschien niet weten wat er lokaal te vinden is?
“Ik denk dat dat deels speelt. Ik had het al over een enquête. Daaruit blijkt dat negentig procent van de respondenten meer lokaal wil kopen als ze weten welke zaken klein en lokaal zijn. We hebben daar dus nog wel iets te winnen. Daarom zijn we bezig om een stadsgids te maken die een overzicht moet gaan bieden van wat er is, en waar deze ondernemers te vinden zijn. Inmiddels hebben dertig ondernemers aangegeven hier aan mee te willen werken.”

Je klinkt enthousiast. Het klinkt als hosanna …
“Ik denk oprecht dat Groningen heel rijk qua aanbod is. Als je de ondernemers die aangesloten zijn bij Lutje Lokaal naast elkaar neer zet, dan kom je tot de conclusie dat iedereen samen een belangrijke motor is voor de Groningse economie. Het maakt de Groningse winkelstad uniek en bijzonder en daarom ook de moeite waard om te bezoeken. Misschien is Groningen op dat vlak ook wel één van de beste winkelsteden van West-Europa. Alles is op loopafstand, en er is een gevarieerd aanbod. En natuurlijk, niet alles gaat goed. Als je de situatie van ondernemers die aangesloten zijn bij Lutje Lokaal vergelijkt met vier jaar geleden, dan zijn er toch wel wat bedrijven omgevallen. Niet iedereen heeft veel vet op de botten.”

Kunnen er meer dingen beter?
(Na lang nadenken) Weet je. We zijn heel blij met de gemeente Groningen en de Groningen City Club. Vanuit de gemeente worden we bijvoorbeeld ondersteund met een digitaliseringsproject waarbij we marketing en webbouwbudget krijgen. Maar ik denk dat de Groningse politiek wel wat meer oog voor ons zou mogen hebben. De komende jaren gaat de binnenstad flink op de schop, en het is wel belangrijk dat ook onze stem daar goed in vertegenwoordigd is.”

De bedoeling is dat er over een half jaar weer een Lutje Lokaal wordt gehouden waarbij het doel is om nog meer ondernemers en horecabedrijven aan te laten sluiten.

Deel dit artikel: