Laden en lossen in binnenstad vanaf 2022 alleen nog van 5 tot 12 uur

Het gemeentebestuur wil met ingang van 1 januari 2022 het venstertijdengebied voor laden en lossen binnen de Diepenring en bij winkelgebied De Westerhaven uitbreiden.

In die gebieden mag daar dan na 12.00 uur geen vracht- en bestelverkeer meer rijden. In diezelfde gebieden mogen vanaf 2025  alleen nog vracht- en bestelwagens komen die op elektriciteit of waterstof rijden. Op die manier komt er schoner en minder verkeer in de binnenstad en dat betekent meer ruimte voor voetgangers en fietsers.

Om de naleving van de regels te controleren wil het gemeentebestuur vanaf 2022 camera’s inzetten die automatisch kentekens registreren. De camera’s kunnen bijvoorbeeld bij de bruggen over de Diepenring komen. Die camera’s registreren geen personen. Er komt een informatiecampagne voor bewoners, ondernemers en vervoerders, en ook een overgangsregeling voor bepaalde auto’s.

Deel dit artikel:

  1. Goede oplossing waar niemand behalve de winkeliers ( waarvan de meeste behoren tot mega concerns ) last van gaat krijgen. Ga ook eens beginnen met wegslepen van wagens die gewoon compleet op de stoep staan in bv de oude Boteringestraat.

  2. Straks staat om de 6 meter een mooie laadpaal op de stoep, waar allerlei lelijke kabels van auto’s aan worden vastgemaakt om te laden. Wat een vreselijke straatbeeld zal de stad op termijn zijn. 1 grote lobby deze electrische auto’s. Wordt een groot probleem al die batterijen te vernietigen. O ja, daar hebben we Afrika voor, het continent waar ook grondstoffen vandaan komen die met kinderarbeid zijn gewonnen.

  3. Loop bijna dagelijks door de binnenstad, heb nog nooit een chauffeur gezien die zich ook maar iets aantrok van de geldende laad- en lostijden. Zou wel mooi zijn als hier verandering in zou komen. Sommige voetgangersgebieden lijken af en toe wel parkeerplaatsen voor vrachtwagens en bestelbusjes. Ook buiten de geldende tijden.

  4. Is het nog nooit bij jou opgekomen dat het gros van de door jou aangehaalde voertuigen misschien wel eens over een ontheffing beschikken om buiten de venstertijden te mogen laden en lossen en indien het om bouw- een aanverwante bedrijven gaat ook gedurende de hele dag mogen parkeren in voetgangersgebieden?
    Ik erger mij meer aan alle fietsen welke door de hele binnenstad rondslingeren en overal neergezet worden, reden voor mij om de binnenstad zoveel als mogelijk te mijden.

  5. Komt er dan een uitzondering voor theatergroepen en bandjes?
    (Technici) van theatergroepen en bandjes bouwen overdag op, spelen vaak ‘s avonds om daarna weer alles af te breken en in te laden.
    Geld voor elektrische (bestel)auto’s is er meestal niet en gezien de werktijden zijn de venstertijden ook niet echt haalbaar.
    Het wordt helemaal onmogelijk als een groep van ver moet komen en b.v de avond ervoor tot laat al heeft opgetreden.
    En hoe moet het met de markt, wil de gemeente al die ondernemers verplichten dure investeringen te doen ?

  6. .@Middenweg Wat is het nut van het instellen van laad- en lostijden als je vervolgens met ontheffingen gaat staan zwaaien? Volstrekt onzinnig.
    Fietsen zijn een ander probleem, dat staat hier los van. Maar als jij als automobilist ervoor kiest het centrum te mijden dan kan ik dat alleen maar toejuichen :)

  7. Misschien moet men dan maar net als bij het gros van de werkende massa in dit land dat tegenwoordig doet, dan ook maar halve dagen gaan werken door venstertijden van totaal 32 uur per week te gaan hanteren. Is de bouwvakker/onderhoudsmedewerker mooi om 12 uur klaar en kan deze de rest van de werkdagen ergens buiten het centrum gaan werken. O ja, meneer of mevrouw, de verbouwing van uw winkelpand of woning gaat een paar weken langer duren, wat zegt u mevrouw of meneer? U zocht melk? Helaas de melk is voor vandaag uitverkocht, komt u morgenvroeg maar terug. Of de marktkooplieden, jullie mogen morgenvroeg vanaf 05.00 uur je marktwagen weer ophalen, zie je het al voor je?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *