Kansen voor provincie Groningen op hyperloop-testcentrum worden groter

nieuws
Foto: Hardt Hyperloop

Alleen Groningen en Zeeland zijn nog in de race zijn als locatie voor het European Hyperloop Center (EHC). Dat is een testbaan van 3 kilometer voor een hyperloop, een magneettrein in een buis onder lage druk.

Tot vandaag waren er nog vier provincies in de race om het EHC te verwelkomen. Nu is het duidelijk geworden dat het zal komen te staan in Groningen of in Zeeland:“Groningen en Zeeland hebben allebei een goed voorstel. Beiden hebben een mooie locatie beschikbaar waar wij goede mogelijkheden zien om dit centrum te realiseren,” aldus Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop.

Onderzoek moet uitwijzen in hoeverre de hyperloop een realistisch alternatief is voor korte afstandsvluchten.  In een buizensysteem verplaatsen voertuigen zich autonoom middels een volledig elektrisch magnetisch aandrijfsysteem. De lagedrukbuizen zorgen voor de ideale omstandigheden waardoor de voertuigen beschermd zijn tegen weer en wind en zeer energiezuinig kunnen voortbewegen.

Binnen een maand wordt de knoop definitief doorgehakt. Tot die tijd hebben de twee overgebleven provincies de mogelijkheid om hun voorstel voor het EHC te concretiseren. Het EHC is een initiatief van de Nederlandse ontwikkelaar Hardt Hyperloop.

Deel dit artikel:

  1. Wat heb je nu aan zo’n systeem in Nederland? Weggegooid geld. Leg liever een snelle spoorlijn aan van dat geld, de Lelylijn. Zo,n buis is toch niet compatibel met andere OV systemen? Misschien is het wat voor de USA, Rusland of China, maar niet voor een klein, overvol landje als Nederland. Zie je het al voor je? Een hyperloop tussen Den Haag en Rotterdam?

  2. Ach ja, vroeger dacht men dat je ook dood ging door de snelheid van een stoomtrein.

    Ik denk dat het goed is om nieuwe technieken te ontwikkelen. Het is bovendien maar een proef. Wellicht dat het ooit in de huidige proefopstelling nooit zo gebruikt gaat worden. Ongetwijfeld dat er van geleerd gaat worden om het praktisch uit te kunnen voeren. Geweldig toch, ik bedoel 1000 km per uur of meer. Dan wordt alles veel dichterbij.

    Enige nadelen wat ik zo kan bedenken zijn de kosten en relatief weinig passagiers wat mee kan (alhoewel dat met de snelheid wel weer op te lossen valt lijkt mij). Voor de rest de grootste voordelen van minder geluid dan een trein en sneller dan een trein.

    Laten ze het geld van het onderzoek en eventueel de uitvoering van de lelylijn maar hier voor reserveren. Lijkt mij veel beter. Maar ja het valt of staat met het prijskaartjes voor de passagier uiteindelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *