GroenLinks twijfels over bodycams Arriva-stewards

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

GroenLinks is het er niet mee eens dat stewards van Arriva bodycams in de treinen gaan gebruiken. Arriva start een proef om de veiligheid in de treinen te verbeteren.

De Statenfractie van GroenLinks Groningen heeft schriftelijke vragen gesteld over het voorgenomen gebruik van bodycams . GroenLinks voorziet hierbij een mogelijke schending van grondrechten, vooral over de privacy van de reizigers. “De inzet van dergelijke onorthodoxe maatregelen vereist een diepgaande afweging”, aldus Statenlid Bas de Boer. ”Wij zijn bang dat hier te makkelijk aan voorbij wordt gegaan. Zijn treinen echt zo onveilig dat stewards met bodycams uitgerust moeten worden?”

Bovendien hangen er momenteel al camera’s in de treinen, dus ziet GroenLinks de toegevoegde waarde van deze maatregel niet. De Boer: “Wij zijn daarom ook benieuwd of er alternatieven zijn overwogen, die hetzelfde doel op een betere manier kunnen bereiken. Een veilig gevoel bij reiziger en personeel is voor ons essentieel, maar wij zien niet hoe de inzet van meer camera’s hierbij helpt.”

 

Deel dit artikel:

  1. Nee ..meneer de Boer..
    Alles wat extra is wat de beveiliging ten goede komt van de Stewards ( en ook andere passagiers) kun je voor een paar tientjes regelen ( per steward).
    De privacy komt helemaal niet ter sprake als men de beelden van de bodycams voor maximaal 2 uur bewaard.
    De data card van de camera hoeft bijvoorbeeld maar 8 gigabyte groot te zijn om dat resultaat te bereiken.
    Na 2 uur is alles weer gewist ( overheen opgenomen) foetsie dus.
    De data die bij een calamiteit wordt opgenomen kan door het vervangen van de kaart door een lege ( nieuwe) voor een poosje worden bewaard.
    Laten we zeggen 8 uur.
    1 gewerkte dag ( 1/3 dag deel ) dus 3 x 8 =24 uur.
    Het stukje wat nodig is ( opgenomen beelden) laten we zeggen 10 minuten, kan voor langere tijd worden opgeslagen op een verzameldata bank van bijvoorbeeld Arriva met een maximum van 1 jaar . even dit ene jaar als fictief en alleen als voorbeeldlengte te benoemen.
    De rechter bepaald uiteindelijk en de werknemers van Arriva hebben een ONAFHANKELIJKE mee kijker “getuige” met deze bodycam.
    Direct invoeren .

  2. Het dragen van een bodycam werkt veelal wel degelijk de-escalerend. Ook is wel duidelijk dat Dhr. de Boer niet op de hoogte is met de dagelijkse praktijk. Het is wel duidelijk dat Dhr. de Boer niet weet wat het is om bijna dagelijks wel een keer te worden beledigd, uitgescholden of bejegend worden met verbaal agressief gedrag. Dan heb ik het nog niet eens over fysiek agressief gedrag. Ik reis vaak en ik heb onderweg gedragingen gezien van reizigers tegenover het personeel waar de honden geen brood van lusten. Met een bodycam wordt dit gedrag perfect vastgelegd in beeld en geluid. Veel beter dan de camera’s in de trein kunnen doen. Bovendien is de privacy wel degelijk gewaarborgd. De camera wordt door het personeel pas aangezet wanneer zij zich onprettig of bedreigend bejegend voelen. Het personeel meldt dat ook, nog voordat de camera wordt aangezet. Meestal is dit al voldoend om de-escalerend te werken. Gebeurt er verder niets, dan worden deze beelden automatisch binnen de wettelijk gestelde termijn gewist. Wanneer een onveilige situatie voortduurt, dan kunnen de beelden alleen worden opgevraagd door bevoegde autoriteiten, zoals bijvoorbeeld een (hulp)Officier van Justitie. Dit gebeurt dan uitsluitend ter ondersteuning van aangiftes en processen-verbaal. Wanneer de camera niet wordt aangezet, worden de opgenomen beelden na 2 minuten automatisch gewist, tenzij de camera door het personeel wordt aangezet. Pas dan worden de beelden opgeslagen, inclusief de 2 minuten daarvoor, zodat de aanleiding om de camera aan te zetten ook wordt vastgelegd.
    De beelden van een bodycam zijn haarscherp en bovendien wordt het geluid ook opgenomen. Dat laatste gebeurt niet met de camera’s in de trein….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *