Geld voor station in Hoogkerk gaat naar project Groningen Spoorzone

nieuws
Foto: Koen van Velsen Architecten, beeldbewerking: Beauty & The Bit

Omdat een station in Hoogkerk met de huidige veiligheidseisen van ProRail financieel niet haalbaar is, heeft het college van burgemeester en wethouders van Groningen besloten om de Rijksfinanciering hiervoor over te hevelen naar het project Groningen Spoorzone.

Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders donderdag in een brief aan de gemeenteraad. Naast de onhaalbaarheid van een station in Hoogkerk binnen de gestelde investering van 10 miljoen euro, speelt ook de ontwikkeling van het Suikerfabriekterrein een rol in het besluit. De gemeente zet sterk in op de ontwikkeling van de ‘Next City’, een station in deze nieuwe wijk kan volgens de gemeente dienst doen voor zowel de bewoners van Hoogkerk, Vinkhuizen als het Suikerunieterrein. Naar een station op deze plek wordt nu een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd.

Met het overhevelen van deze middelen hoopt de gemeente het tekort op het projectbudget voor Groningen Spoorzone aan te vullen. Eind mei sprak gedeputeerde Fleur Gräper nog van een tekort van 26 miljoen euro op het project.