“Snelle treinverbinding naar Noorden essentieel”

nieuws
Foto: Nicky Boogaard from Hardinxveld-Giessendam, Netherlands - NS E186 006 as an Intercity Direct about to leave Amsterdam Central for Rotterdam, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=55793834

Een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden moet veel duidelijker naar voren komen in de nieuwe spoorplannen. Dat zegt het Groningse Kamerlid Stieneke van der Graaf (CU).

Van der Graaf reageert daarmee op de woorden van fractievoorzitter Gert-Jan Segers van de ChristenUnie die zaterdagochtend op het partijcongres in Zwolle in vergelijkbare bewoording liet weten dat het Noorden niet vergeten mag worden in de nieuwe spoorplannen. Aanleiding zijn de plannen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) om in 2040 om de tien minuten een trein te laten rijden tussen de negen grootste steden. Groningen, maar ook Assen en Leeuwarden zijn in die plannen niet opgenomen. “Dit is geen Randstadkabinet”, liet Segers weten. “Dat mag het niet zijn en dat zal het niet zijn en daar zullen wij voor zorgen”. De politicus voegde toe dat hij in gesprek wil gaan met de staatssecretaris. “Hoe dierbaar Zwolle ons ook is, er gaan zeker nog drie provincies boven Zwolle en ook het Oosten en het Zuiden van ons land mogen niet vergeten worden.”

“Goede verbindingen in het hele land zijn essentieel”, voegt Van der Graaf toe. “Het perspectief voor snellere verbindingen tussen regio’s als Noord-Nederland, Zeeland en Limburg met de Randstad komt onvoldoende naar voren in de nieuwe spoorplannen van de staatssecretaris.” VNO-NCW uitte afgelopen week ook al kritiek op de plannen. Van Veldhoven liet daarop weten dat de zorgen onterecht zijn en dat ze op korte termijn in gesprek wil met de werkgeversorganisatie en met burgemeester Peter den Oudsten (PvdA).

Deel dit artikel:

  1. Beste Stienneke de Graaf dan gaan we eens samen om tafel zitten ik heb ook met Rover om tafel gezeten.

    Mijn plannen liggen al vanaf minister Carla Peys van V&W 2002-2004 op tafel.
    Heb 3 x met haar om tafel gezeten.
    Ik hen met CHU Overijssel gesproken en met gem. Hoogeveen.
    Mijn plan bespaart 35/40 minuten reistijd zonder Hoogeveen en Assen over te slaan.
    Mijn voorstel ook nieuw spoor Dalen – Hoogeveen zodat er een besparing van 55 minuten tussen zo Drenthe en Twente met Groningen ontstaat maar ook naar Leeuwarden.

  2. De negen grootste steden van Nederland? Krankzinnig gewoon! Sinds wanneer is Zwolle groter dan Groningen? En dat geldt ook voor Breda, Arnhem en Nijmegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *