Nachtproef met snelle Intercity naar Randstad geslaagd

nieuws
Foto: Patrick Wind - 112groningen.nl

De test met het laten rijden van een snellere Intercity tussen Stad en Den Haag is geslaagd. Dat laat de NS weten.

Even na middernacht vertrok de trein vanuit Groningen waarbij men als doel had om een kwartier sneller in Den Haag te zijn dan gebruikelijk. Met het overslaan van de stations van Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal, en 160 kilometer per uur te rijden op de Hanzelijn in plaats van 140, werd die ritwinst behaald. Om 02.23 uur arriveerde de trein in Den Haag, waarbij de rit twee uur en 21 minuten duurde. Dat is precies en kwartier korter dan normaal.

Beren op de weg
Met de test wilden NS en spoorbeheerder ProRail onderzoeken welke aanpassingen nodig zijn aan onder andere treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om Intercity’s sneller te kunnen laten rijden. De test gaat de komende tijd geëvalueerd worden waarna men als doel heeft om binnen enkele jaren daadwerkelijk die snelle trein te laten rijden. Hoewel er nog wel wat beren op de weg zijn. De Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) vindt bijvoorbeeld dat Assen als provinciehoofdstad niet overgeslagen mag worden door deze snelle trein. “Als je de regio Noord-Nederland beter wil aansluiten op de Randstad, kun je Assen niet opeens overslaan.”

Friesland wil ritwinst van een half uur
Het Friese provinciebestuur vindt dat een snelle Intercity ook vanuit Leeuwarden moet vertrekken. “Daar zijn wij absoluut voorstander van”, zegt gedeputeerde Johannes Kramer (FNP). Hoewel men in Friesland graag een tijdwinst van een half uur wil. “Twee en een half uur in de trein zitten is gewoon te lang. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat zoiets in 2020 niet sneller kan.”

Foto: http://rieksoijnhausen.rieksoijnhausen.nl/
Foto: http://rieksoijnhausen.rieksoijnhausen.nl/
Deel dit artikel:

  1. 2 uur is ook lang. Maar ja, toegegeven, elke minuut sneller is mooi meegenomen. Alleen zou ik het liever zien zonder dat er teveel geld gestoken wordt in de huidige infrastructuur.

    Laat den haag eens moedig zijn en al het gestolen gas, zonder dat ooit geïnvesteerd te hebben in het noorden, aan ons teruggeven d.m.v. een investering.
    Dan zit ik te denken aan een moderne Zuiderzeelijn in de vorm van maglev en/of tunnelbuis, zou via Groningen in een tweede fase doorgetrokken kunnen worden naar Duitsland.

  2. Nou als het kan zou het handig zijn als er een snellere intercity van Amsterdam via leiden via breda naar eindhoven kan komen vroeger hadden je al een trein van leiden naar bredactie nou moet je te denken Haag overstappen op de intercity direct ik hoop dat de dienst regeling van leiden naar bredactie toch weer terug komt

  3. Het is inderdaad te gek voor woorden dat een goede spoorverbinding tussen Noord en Oost Nederland, voor de inwoners tussen globaal Hoogezand en Deventer\Apeldoorn. Nog niet op de agenda staat en de provinciale bestuurders en de vervoerder nog geen vinkjes hebben gezet op het document om daar volgende stappen in te zetten. Om ook daar heel veel sneller te kunnen reizen, bij voorkeur via een soort tramsysteem. Tenslotte wonen én werken een hele hoop mensen IN dit gebied én dat zijn niet allemaal Randstadjuppies.

  4. Wat is hier voor bijzonders aan dan?
    Die Traxx lok die de trein trok kan heel hard rijden😉Zeker als alle stations worden overgeslagen!

    Nee het wachten is op een echte oplossing! Dat is een nieuwe spoorlijn via Drachten en Lelystad, korter en nog sneller zonder stations overslaan!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *