Machinist: “Dit is een merkwaardige treinrit op deze manier”

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Treinreizigers tussen Groningen en Leeuwarden en in de richting van Delfzijl en de Eemshaven hebben woensdagavond hinder ondervonden van de gevolgen van een sein- en overwegstoring. Door de storing reden verschillende treinen niet.

Het is rond 17.45 uur als een tweetonige treinhoorn fietsers verschrikt doet laten opkijken als ze de tijdelijke spoorwegovergang bij de Paterswoldseweg passeren. Stapvoets nadert de stoptrein in de richting van Leeuwarden terwijl de slagbomen van de spoorwegovergang niet dicht gaan. Tien minuten eerder staat de bewuste trein nog te wachten op het Hoofdstation. Het digitale vertrekbord geeft aan dat er een vertraging is van vijftien minuten. “Gisteren die ellende met die kapotte trein en nu dit weer”, foetert een man. “Wekenlang geen enkele vertraging en nu is het dag op dag raak.”

“Nu pas gaan de slagbomen naar beneden”
“Dames en heren”, klinkt de stem van de machinist via de intercom in de trein. “We hebben te maken met een sein- en wisselstoring. Zojuist heb ik een aanwijzing van de treindienstleider gekregen dat ik het rode sein mag passeren, wat betekent dat we kunnen vertrekken. Een goede reis!” Kort daarop zet de trein zich in beweging. Niet veel later gevolgd door flink wat lawaai van de typhoon, de toeter van de trein. De tijdelijke spoorwegovergang laat het volledig afweten en door te toeteren probeert de machinist de aandacht te trekken van de fietsers. Stapvoets wordt de overweg gepasseerd. “Kijk nu gaan de slagbomen pas naar beneden”, zegt een man tegen degene die naast hem zit als een groot deel van de trein de overweg al voorbij is.

Kort daarna valt de trein opnieuw stil. “We hebben het volgende obstakel op deze reis bereikt”, klinkt het door de luidsprekers in de trein. “De volgende spoorwegovergang (Peizerweg, red.) zit al twintig minuten dicht. Politieagenten regelen hier het verkeer. Ik heb de trein stil moeten zetten omdat ik naar een rood sein sta te kijken, maar de treindienstleider heeft me zojuist verteld dat ik ook deze mag passeren. Dit lijkt ook de laatste storing te zijn op dit baanvak, excuses voor het ongemak.”

“Deze machinist zou radiopresentator moeten worden”
De uitvoerige uitleg van de machinist kan op complimenten rekenen in de trein. “Vaak hoor je niets als er iets aan de hand is, maar ik vind dit wel heel netjes dat deze man het zo uitvoerig uitlegt”, zegt een vrouw. “En die stem van die man hè?”, zegt een jongeman. “Hij maakt er echt een spannend verhaal van. Met pauzes, klemtonen. Alsof we in een film zitten. Die gast zou qua stemgeluid ook zo presentator op de radio kunnen worden.”

Merkwaardige treinrit
Terwijl de trein weer snelheid maakt, de voormalige Suikerunie-fabriek en vervolgens de vloeivelden gepasseerd worden, lijkt de rust terug te keren. Tot ineens de tweetonige toeter weer bediend wordt en de machinist gelijktijdig dynamisch als pneumatisch remt. “Dames en heren”, klinkt het, terwijl er een korte stilte valt. “Ik zag verschillende mensen tussen de slagbomen de spoorwegovergang (Zuiderweg, Hoogkerk, red.) passeren. Ik hoor nu dat deze overweg ook al langere tijd dicht zit. Het is dan begrijpelijk dat mensen door de slagbomen gaan. We moeten ook hier even stapvoets passeren. Op deze manier gaat het nogal een opmerkelijke en merkwaardige treinrit voor u worden. Excuses hiervoor.”

Uiteindelijk valt dat mee want de storing liet zich alleen gelden tussen Hoogkerk en het Hoofdstation. Vanwege de ontstane vertragingen besloot Arriva om de sneltreinen uit de dienstregeling te halen. De stoptreinen reden wel, maar met een vertraging van twintig tot dertig minuten. Rond 20.00 uur was de storing verholpen. Inmiddels rijdt alles weer volgens de dienstregeling.

Deel dit artikel:

  1. Als de reizigers kunnen zien als de spoorbomen naar beneden gaan als de trein de overweg passeert dan moet de machinist zich gaan afvragen waar hij mee bezig is… In ieder geval niet met het correct uitvoeren van de aanwijzing overweg!! @treinveiligheid

  2. Ik denk dat de mensen die achter de machinist bij het grote raam zitten prima kunnen zien of de spoorwegbomen dicht gaan. De middensectie ligt immers soms al tegen de spoorwegovergang aan. Heb je te lang niet meer op een GTW gereden?

  3. De treinmachinist als omroeper!
    Toevallig ken ik deze machinist al jaren en ik weet dat hij in een grijs verleden ooit twee jaar als vrijwilliger bij OOG heeft gewerkt bij de regie van sportverslagen, waarbij hij ook wel eens optrad als omroeper.
    Kennelijk werkt zo’n scholing jarenlang door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *