Onderzoek naar ongelijkvloerse kruising Eikenlaan

wijken

De gemeente laat onderzoek doen naar een ongelijkvloerse kruising van de Eikenlaan met het fietspad naar de Zernike Campus.

Wethouder Paul de Rook denkt aan een verdiepte rijbaan, waar het fietspad vanaf het Wilgenpad overheen loopt. De kosten bedragen tussen de 8 en 11 miljoen euro. De aanpak van de kruising is nodig: zowel de Eikenlaan als het fietspad naar de Zernike Campus worden steeds drukker. Een proef bij het Wilgenpad waarbij fietsers voorrang kregen, liep vorig jaar op niets uit.

Het plan is onderdeel van een serie verkeersmaatregelen. Het verkeer over de Eikenlaan moet beter doorstromen. Daarom wil de gemeente de kruising met de Kastanjelaan, Elzenlaan en Iepenlaan aanpakken.

Deel dit artikel:

  1. Wethouder Paul de Rook (D´66) heeft vast geborreld met ex tram wethouder Karin Dekker (PvdA).

    Die wethoudster zag ook ruimte voor twee trams die er absoluut niet is.

    Of deze wethouders – en hun ambtenaren – hebben geen ruimtelijk inzicht…
    Of deze wethouders hebben de verkeerde opticien…

    Zou een simpele smalle fietstunnel niet gewoon DE OPLOSSING zijn?
    Die studenten kunnen vast stevig fietsen, tenminste…

    Zolang ze niet in de Kerklaan DOOD zijn gereden door de MEGA COOP vrachtwagens (van Bakker Logistiek):
    die de hele Kerklaan ACHTERUIT rijdt en dan keert ….. in de Zwarteweg.

    Mevrouw Kiki

    1. Fietstunnels geven sociale onveiligheid (zie vinkhuizen). Als je de keus hebt kun je beter de auto’s door een tunnel leiden. Die kan ook korter omdat de hellingshoek groter kan..

  2. PS
    Laat wethouder Paul de Rook (D´66) eerst zich even stevig in het Forum verdiepen.
    Want OOK daar ziet hij – miljoenen – problemen NIET die er WEL zijn.

    Mevrouw Kiki

  3. Lijkt mij een prima plan, is een stuk beter dan onveilige kruisingen op de steeds drukker wordende wegen en fietspaden in de stad.

  4. Zitten er verkiezingen aan te komen, of heeft Paul te diep in het tunneltje gekeken?
    Sowieso lijkt een fietstunnel me makkelijker en goedkoper realiseren dan van de eikenlaan de eikentunnel te maken.

  5. Dit plan lijkt mij prima. Scheiden van verkeersstromen is de enige effectieve aanpak hier en ik denk dat het beter is de auto door een tunneltje te laten rijden dan de fiets.

    En heeft iemand Kiki weer toegang gegeven tot internet? Brrr.

  6. Zie je wel het is toch – wat ik al dacht – een gebrek aan ruimtelijk inzicht.

    In mijn wereld is een fietser veeeeeel minder hoog is dan een (dubbeldek) Stadsbus.

    Dus is de hellingshoek voor een (dubbeldek) bustunnel veeeel hoger, langer, dieper en breder dan voor een fiets.

    En als je die fietstunnel ´s avonds te eng vindt, nou DAN fiets je lekker een klein stukkie om.

    Mevrouw Kiki

    PS
    Afbeeldingen van fietsen:
    https://www.google.com/search?q=fiets&client=ubuntu&hs=jPj&channel=fs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_lJKM3eLbAhXHIcAKHammA9oQ_AUICigB

    Afbeeldingen van dubbeldekker Stadsbussen:
    https://www.google.com/search?q=dubbeldekkerbus&client=ubuntu&hs=rmO&channel=fs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj54_vT3eLbAhWBTMAKHavGCKYQ_AUICigB&biw=959&bih=500

  7. Gewoon een fietstunnel onder de weg door. Maak deze langer als noodzakelijk zodat gebruikers al tijdens het onderdoorrijden het doorgaande fietspad kunnen zien wat het gevoel van veiligheid zal vergroten en de stijging/hellinghoek zal kleiner gaan worden. Een fietstunnel zal aanmerkelijk goedkoper uitvallen dan een autotunnel. Trouwens volgens het CBS wordt het steeds veiliger op straat. Aangezien deze cijfers volgens sommige lezers betrouwbaar zijn, zal tegen de tijd dat deze tunnel klaar is, de criminaliteit al naar het nulpunt zijn gedaald.

      1. Dan bouwen ze toch gewoon een metro, als het geld toch niet op kan. Gelijk aansluiten op de Hyperloop naar New York.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *