Qbuzz niet blij met nieuwe verkeerssituatie Eikenlaan

Vervoersbedrijf Qbuzz is niet blij met de nieuwe verkeerssituatie op de Eikenlaan. Het bedrijf noemt de kruising onoverzichtelijk en gevaarlijk.

Sinds het begin van deze maand hebben fietsers voorrang op het autoverkeer. “We zijn daar niet blij mee”, zegt een woordvoerder van Qbuzz. “Omdat het om zoveel fietsers gaat lopen we in de ochtend- en middagspits vertraging op waardoor onze reizigers aansluitingen niet kunnen halen. Daarnaast vinden we de kruising onoverzichtelijk.”

Haaientanden staan op de verkeerde plek
Qbuzz is niet het enige bedrijf dat klaagt. Rijschool Markant is ook niet lyrisch over de situatie. “Ik begrijp heel goed wat Qbuzz met onoverzichtelijk bedoeld”, zegt Marc Lucassen van de rijschool. “Als je vanaf Winkelcentrum Paddepoel komt en je rijdt richting het Noorderstation dan heb je bij de kruising totaal geen zicht op wat er vanaf rechts komt.” Lukassen is daarnaast niet blij met de inrichting. “De haaientanden voor het autoverkeer staan niet op de juiste plek. Ze staan nu voor het fietspad waardoor je het zebrapad blokkeert.”

“Ik rijd liever niet via de Eikenlaan”
“Ik kijk er bijna tegen op om met mijn bus over de Eikenlaan te rijden”, zegt Qbuzz-chauffeur Willem van der Werf. “In de ochtend- en middagspits staat het er zo vast dat ik met een vertraging van tien minuten tot een kwartier aankom op Zernike. Daar staan reizigers die allemaal verhaal halen waarom ik zo laat ben en dat ze hun trein in Zuidhorn nu niet kunnen halen. Er moet iets gebeuren, en wel direct.”

De gemeente Groningen heeft begin september aangegeven de situatie constant te zullen monitoren. Mocht er aanleiding zijn dan kan de verkeerssituatie teruggedraaid worden naar hoe het eerst was. Voor zover bekend heeft er tot nu toe één ongeluk plaatsgevonden. Buurtbewoners bestrijden dit, en zeggen dat er de afgelopen drie weken zeven aanrijdingen zijn gebeurd.

Deel dit artikel:

  1. De klscht is nu steeds dat er teveel fietsers zijn. Ik pleit ervoor dat al die fietsers een week met de auto gaan, ben benieuwd of het verkeer dan wel beter doorstroomt. :)
    Groningen is een uitzonderlijk fietsonvriendelijke stad: de openbare inrichting nodigt uit om met auto of bus te gaan, niet met de fiets. Dat er desondanks zoveel fietsers zijn mogen we dankbaar voor zijn. De toekomst ligt bij de fiets, niet bij die stinkende, vervuilende bussen en auto’s. Ik hoop dat de gemeente dat inziet, en zich niet laat leiden door de lobby van vervuilers….

  2. Groningen is een uitzonderlijk vriendelijke stad voor fietsers. Dat blijkt wel uit de vele prijzen die de stad hiervoor heeft gekregen en de vele delegaties uit binnen- en buitenland die iets willen leren in Groningen.
    Of de situatie aan de Eikenlaan wel een gelukkige is kun je je afvragen. Ik vind het in elk geval nogal chaotisch.

  3. Het is schandalig, die voorrang voor fietsers! Het leidt tot eindeloze files en het is levensgevaarlijk. Direct weer terugschroeven. de Eikenlaan een voorrangsweg. Weer zo’n staaltje van waanzin van dit z.g. “gemeentebestuur”.

  4. Welke ambtenaar dit plan bedacht heeft mag terug naar de schoolbanken. Eerst alle fietsers weren uit de Zonnelaan omdat vooral de RuG-medewerkers van buiten de Stad voor hun gevoel te vaak moesten wachten op kruisende fietsers bij het gaan naar de ring. En nu gaan de fietsers langs de gewenste route hebben andere weggebruikers “last” van de fietsers naar Zernike.

    Als ze dit willen gaan oplossen zullen ze met verkeerslichten moeten gaan werken, zoals op de Zonnelaan.

  5. Ik fiets al jaren dagelijks door onze stad. Er is, m.u.v. de situatie bij de de Eikenlaan, geen enkele kruising te vinden waar fietsers voorrang hebben. Zelfs zijn er kruispunten te vinden waar fietsers 1 keer per cyclus 5 seconden (zelf gemeten!) groen krijgen, terwijl (sommige) stromen autoverkeer meerdere keren per cyclus 20 seconden hebben. Bijzonder fietsonvrienlijk, toch?. Dan de situatie bij de kruising Wilhelminakade-Prinsesseweg: fietsverkeer richting het Jaagpad, komend vanaf de Herman Colleniusbrug, moet hier zelfs een stuk tegen het verkeer in fietsen: Deze verkeerssituatie is volledig ontworpen op gemotoriseerd verkeer, net als de meeste kruisingen in onze stad. Gelukkig dat de gemeente dit nu gaat aanpakken. Laat onverlet dat je als automobilist altijd een streepje voor hebt op fietsers: je hebt in de auto bijna overal voorrang. In Apeldoorn bijvoorbeeld is dit beter geregeld. Want welk signaal wil je eigenlijk afgeven richting de burger? Kom maar met de auto, dan heb je altijd voorrang?

  6. Net de video gezien. Wat een eenzijdig verhaal: waarom worden hier alleen bestuurders van gemotoriseerd verkeer aan het woord gelaten, en geen fietsers? Logisch dat die bestuurders erop uit zijn de voorrangssituatie weer in hun voordeel te buigen. Volstrekt helder dat je, wanneer jje gewend bent overal en altijd voorrang te krijgen, boos wordt wanneer je op deze kruising opeens moet wachten. Lastig hoor, al die mensen die met de fiets gaan. Misschien ziet het vervoersbedrijf liever dat ze gewoon de bus pakken? Laten we eerlijk zijn, de Eikenlaan was altijd al druk, maar tot nu toe waren gewoon de fietsers de klos om te moesten wachten.

  7. Ik zal het kort houden …

    Beste meneer Prins..
    Ik vraag mij af waar U Uw kennis heeft opgedaan.
    Heeft U de laatste jaren onder een steen geleefd ?
    Stinkende bussen en de “meeste” auto’s allang niet meer, meneer Prins
    Deze voertuigen hebben allemaal een zogenaamde katalysator.
    Poets Uw kennis een beetje op meneer Prins.
    U loopt technisch wat achter en bent waarschijnlijk ook al enkele jaren niet meer in de binnenstad geweest.
    De bussen hebben allemaal roetfilters en Adblue toevoeging, en voldoen aan de strengste eisen die Europa stelt aan dieselmotoren.
    Ik begrijp uit Uw schrijven, dat U vind… dat de stad Groningen fietsonvriendelijk is.
    U BENT DUIDELIJK DE LAATSTE JAREN NIET MEER IN DE BINNENSTAD GEWEEST.
    En ook dat de openbare inrichting uitnodigt om met de auto te gaan en met de bus.
    Dat uitnodigen met de bus…. moet ik beamen.
    Dat met de auto gaan dus niet.

    Het was toch de bedoeling om de auto’s te weren uit de stad ?
    Het verkeerscirculatieplan U kent dat nog ?
    Men moest toch zoveel mogelijk allemaal met de bus ..?
    De auto’s buiten de stad op zogenaamde Transferia genaamd P&R ..Park and Ride ?
    Deze transferia zouden rondom de stad komen zodat de automobilist het laatste stukje de bus zou nemen.
    Voor 6 euro ..5 personen HEEN EN TERUG .!!
    Maar de laatste tijd, worden er vreemde beslissingen genomen “in mijn ogen” foute beslissingen.
    Het lijkt of de bussen geen prioriteit meer hebben.

    Zo gaan er (bepaald door onze beleidsmakers) geen bussen meer naar de Euroborg op zondag.
    Geen bussen meer, vanaf het Hoofdstation via het centrum ( Grote Markt) naar P3 Euroborg aan de Bornholmstraat.

    Bussen en parkeerplaatsen waar veel geld is ingestoken enkele jaren geleden, om de mensen die komen uit de dorpen rondom, een parkeerplaats aan te bieden net buiten de stad.
    P3..Daar werd begonnen, met lijn 22 waar na enkele aanloopprobleem het een daverend succes werd.
    Men zal als bezoeker van buiten de stad ( richting Hoogezand/Duitsland een alternatief moeten zoeken om te parkeren.
    Gaan ze toch gewoon parkeren P&R Haren A28 of op Kardinge of op het nieuwe transferium Meerstad?.. wordt er als commentaar gegeven.
    Men moet domweg een paar kilometer verder rijden ..
    Of…
    Men pakt op P3 Euroborg alsnog gewoon “de nieuwe” lijn 2.
    Deze rijdt via UMCG Oostersingel via het Boterdiep… Noorderstation ..Kastanjelaan.. EIKENLAAN.. (met HET fietspad uit bovenstaand artikel ) via Paddepoel en RUG naar Reitdiephaven.
    Maar ….om op de Grote markt te komen vanaf P3, zal men moeten uitstappen bij UMCG Noord ( de halte die dan het dichtst bij het centrum ligt) en moeten lopen via de W.A Scholtenstraat.
    Misschien is deze route en lijn nu al gepland om de mensen er aan te laten wennen dat op termijn de Bussen helemaal niet meer naar het centrum ( Grote Markt) zullen gaan ?
    Misschien ..
    Ach laat men gewoon allemaal met de fiets gaan… toch..? meneer Prins.

  8. @Rene: Ik fiets al zeker 15 jaar ELKE werkdag door de stad, waar ik werk, en weet uit ervaring dat je als fietser nergens voorrang hebt. Daar erger ik me aan, namelijk dar autoverkeer aangemoedigd wordt doordat het overal en altijd voorrang heeft. Hoe het met de buslijnen etc. is gesteld weet ik niet, ik heb al in geen jaren in een bus gezeten. Vanuit mijn perspectief zorgen bussen alleen maar voor overlast, zeker ook omdat ik licht astmatisch ben en slecht tegen uitlaatgassen kan.

  9. Het is gewoon een onlogische situatie en druist in tegen de “natuurlijke” regels van het verkeer voor zowel auto als fietser. Levensgevaarlijk. Bovendien is de situatie niet overzichtelijk voor gemotoriseerd verkeer. Daar gaat geen lantaarnpaal helpen! Het zicht is er gewoon niet. Of er moet flink gekapt gaan worden of een stop bord of gewoon de snelste en goedkoopste oplossing: terug naar oude situatie. En geef de zogenaamde “slimme studenten” een fietscursus.

    De scholier die deze situatie heeft bedacht heeft waarschijnlijk geen rijbewijs om in te kunnen schatten hoe onveilig het is. De auto, vrachtauto, bus of elk ander motorvoertuig wint het echt wel van een fietser mocht er een aanrijding plaats vinden. Dan mag een fietser nog zo zielig zijn of 10x gelijk hebben, de fietser zal in de kreukels liggen of erger.

    Het probleem met fietsers is namelijk dat ze voorrang nemen en niet laten krijgen. Ze letten minder op als ze er vanuit gaan dat ze voorrang hebben.

    Ga maar eens een middagje staan bij de rotonde op de Korreweg. En kijk hoeveel fietsers verkeer op de rotonde voorrang geven en daadwerkelijk wachten bij de haaientanden. Zelfs fietsers onder elkaar worden de voorrang regels nauwelijks toegepast.

  10. Weet niet of dit wel het beste is. Fietsen prioriteren is één ding, auto’s en OV dwarszitten is wat anders.

    Het enige alternatief, als de gevolgen voor auto’s en OV inderdaad te negatief blijken te zijn, is het scheiden van de verkeersstromen; oftewel een tunnel of brug voor de fietsers of de rijweg.

    En wat is dat nou met die bussen? Er worden vrije banen aangelegd voor bussen bij Hoogkerk en op de Westerhaven, maar hier moeten ze plotseling op fietsers wachten? Wat wil de gemeente nou met het OV? Stimuleren of om zeep helpen?

  11. Deze buschauffeur vindt de voorrang voor fietsers prima. Het is goed te doen. Goed uitkijken, maar dat is groot deel van ons vak. Wachttijd zeker niet langer dan voor andere kruispunten in Eikenlaan.
    Kruispunt had beter ingericht kunnen worden. Zoals nu is het gevaarlijk voor fietsers.
    Eikenlaan is te vol met auto’s, dat is het grootste probleem voor bussen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *