De Nederlandse Spoorwegen wil uw ervaring horen

nieuws
Foto Andor Heij. Hoofdstation Groningen 2

De NS is vanaf vandaag op zoek naar 6000 noordelijke reizigers die op de trajecten Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen en Zwolle-Lelystad reizen. Zij kunnen hun ervaringen met het bedrijf delen, zo wil de NS het treinreizen aangenamer maken.

De NS wil dat de reizigers het bedrijf gaat ‘coachen’ om zo haar prestaties te verbeteren. De feedback stelt de medewerkers van het bedrijf in staat om gewenste veranderingen direct te implementeren. Het is mogelijk om 24 uur per dag uw treinervaring met de NS te delen, bijvoorbeeld via Twitter of het NS Serviceforum. De spoorwegen koppelen tweemaal per week terug wat er met de feedback gedaan is. Dit concept is de afgelopen maanden al op een kleine schaal beproeft, dit is succesvol gebleken. Reizigers voelen zich gehoord en de NS heeft meer inzicht in de locatie en omvang van problemen.

Deelnemers kunnen via een knop in de ‘Reisplanner Xtra-app’ op elk moment hun feedback delen over negen onderwerpen: van punctualiteit en reisinformatie tot reinheid van hun trein en gastvrijheid van collega’s. Al deze onderwerpen kunnen een cijfer van 1 tot 10 ontvangen. De feedback wordt direct ontvangen door de NS, een verbetering van een van deze negen onderdelen kan dan snel geïmplementeerd worden. Tevens is direct duidelijk welke kwesties het meest urgent zijn.

De NS ambieert om dit project op ten duur landelijk te implementeren. ‘Het geven van feedback moet op ten duur net zo normaal zijn als het plannen van een reis’. Aldus de Spoorwegen.