Schipper die Friesenbrücke ramde wordt niet vervolgd

De schipper die eind vorig jaar de Friesenbrücke bij Weener ramde krijgt geen straf. De rechtbank heeft de aanklacht tegen de kapitein afgewezen, meldt de NDR.

Volgens de rechtbank kon het ongeluk gebeuren door spraakverwarring tussen de kapitein en de brugwachter. De schipper vroeg tijdens de bewuste avond of hij door kon varen. Via de communicatieapparatuur antwoordde de brugwachter dat er nog een aantal minuten gewacht moest worden op een trein. Nadat de trein voorbij was, gaf de schipper gas omdat hij in de veronderstelling was dat de brug nu open zou zijn, maar dat bleek niet het geval.

Ook een strafzaak tegen de brugwachter ziet de rechtbank niet zitten. Volgens de rechter kon het ongeluk gebeuren door domme pech. Sinds de aanvaring kan de spoorbrug niet meer gebruikt worden. De treinen van Arriva rijden daarom niet verder dan Bad Nieuweschans. Herstel van de brug gaat naar alle waarschijnlijkheid vijf jaar duren.

Deel dit artikel:

  1. Domme pech? Domme schipper. Hij had moeten wachten tot hij toestemming kreeg of daar om moeten vragen. Dit slaat natuurlijk nergens op. Incompetentie ten top.

  2. Het zal die Duitsers verder “worst” zijn. Maar “Groningen” zit mooi met de gebakken peren!
    Niet voor niets werd door de provincie Groningen een bedrag van 85 miljoen Euro gereserveerd
    voor verbetering van de verbinding met Bremen!

    Jammer dat die ZuiderZeelijn destijds niet is doorgegaan.
    Maar misschien juist nu tijd voor een 2e poging? Zie voor een overzicht: http://www.mpwiersema.nl

    1. Zeker in de spoorlijn in de huidige vorm zal Duitsland niet veel geld willen steken. Het is voor hen slechts een 3e rangs
      regionale lijn. Om hem echt op te waarderen tot intercity niveau of meer (ZuiderZee lijn HSL! ) zijn afspraken noodzakelijk
      tussen de Nederlandse en Duitse Regering om dit ongetwijfeld miljarden project te regelen.

      Groningen zal dan ook veel “lobby werk” moeten verrichten om dit geregeld te krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik dit
      niet snel gebeuren. Nederland investeert hoofdzakelijk in of nabij de randstad! Dat zie je nu ook bij het project “A1” bij
      Almere : Daar wordt in enkele dagen een compleet nieuwe snelweg aangesloten. Maar ook een oude spoorbrug gesloopt
      en een nieuwe geplaatst. Wat een verschil met die brug in Duitsland, wat vijf! jaar moet duren.

      1. Intercity hoeft niet, maar Regionalexpress met een aansluiting op het ICE netwerk zou mooi zijn.

  3. In reactie op Marc:

    Als de internationale HSL verbinding (zeg ZuiderZeeLijn HSL) niet lukt,
    is een “Regional Express” met aansluiting op het ICE netwerk een goed alternatief.
    Natuurlijk wel dubbel spoor. Enkel spoor zou geheel uitgebannen moeten worden,
    ook bij andere lijnen.

    Maar HSL of RegionalExpress, beide zijn voor de toekomst.

    Voorlopig ligt alles stil.Het is niet te hopen dat dit 5 jaar moet duren vanwege die
    defecte brug over de Eems.
    Een soort noodbrug zou toch mogelijk moeten zijn. Of een pont! Desnoods een
    waar zo’n Arriva treintje op past!
    Zie ook:https://www.ovmagazine.nl/2016/01/brug-naar-leer-binnen-anderhalf-jaar-1035/

    Voor een definitieve oplossing zie ik meer in een tunnel.

    Maar voorlopig maar weinig activiteiten! Het lijkt er op dat die Duitsers het allemaal wel best
    vinden….
    Met andere woorden “Groningen” zal flink aan “de bak” moeten wil het nog wat worden met
    de trein Groningen-Bremen-Hamburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *