Blinden hekelen afschaffen bussen over Grote Markt

De binnenstad wordt slechter bereikbaar voor blinden en ouderen. Dat denkt belangenorganisatie De Oogvereniging. 

Het voornemen van de gemeente om de binnenstad busvrij te maken levert problemen op. Door het wegvallen van de bushaltes op de Grote Markt meent de belangenorganisatie dat het voor mensen met een beperking te ver lopen is.

Het College van B&W is nog aan het zoeken naar een oplossing. “Ook voor mensen met een beperkte mobiliteit moet de stad goed bereikbaar blijven”, aldus de gemeente.

 

Deel dit artikel:

  1. De Grote Markt lijkt me nou typisch niet zo’n goede uitstaphalte voor blinden. Er zijn altijd evenementen en markten waardoor de looplijnen continu veranderen.

    1. Nee ..gewoon de blinden thuis laten achter de geraniums hé ? hebben we als “STAD” er ook geen last meer van ..en hoeven we geen rekening te houden met mindervaliden …Het mocht nog eens geld gaan kosten Tssssssjh
      Gewoon op grote afstand van de markt ze uit de bus kieperen ..Ze vinden hun weg toch wel ..hé.
      Zo niet?, blijven ze maar thuis ??!! Schande ..schande. ten koste van hun ..en “BEREIKBAAR” binnenstad .

      1. René dat zeg ik toch helemaal niet. Vanaf de Diepenring is het centrum ook uitstekend te bereiken. Ik stel voor dat er rustige tijdstippen begeleide trainingstochten voor blinden komen voor hun nieuwe route naar de grote markt. Misschien is een navigatie-app ook wel een goed plan. Er wordt al heel wat ontwikkeld voor blinden op smartphone gebied.

        Het is natuurlijk jammer dat je niet meer met je bus over de markt komt, maar je kunt natuurlijk altijd bij het huiskamerteam binnenstad gaan werken of stroopwafels gaan verkopen op de markt.

  2. Zomaar een toevallige ontmoeting met de TV terwijl ik druk aan het trainen was met Visio. Laat die training nou NET te maken hebben met openbaar vervoer en zo…

  3. Ik snap niet waar ze het over hebben. Je kunt ook uitstappen op de diepenring of het zuiderdiep. Dan ben je ook vlakbij allerlei bestemmingen in de Binnenstad.
    Vraag me af hoe groot de groep is die denkt dat er een nadeel ontstaat.

      1. Nee, en dat beweer ik ook niet.

        Ik vraag me wel af in hoeverre de situatie voor blinden verbetert wanneer de ruimte die nu door bussen ingenomen deels wordt toegevoegd aan het voetgangersgebied.
        Dat lijkt me een aardig voordeel voor blinden, met heel wat minder struikelingen over allerlei obstakels.

      2. Of dat voordeel het nadeel overstijgt dat zij een stuk langere weg moeten afleggen dan nu (afhankelijk van waar ze moeten zijn) waag ik te betwijfelen, eerlijk gezegd.

        Voor de blinden, minder-validen en ouderen is het busvrij maken van de GM denk ik overwegend negatief. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het van deze groep zal afhangen. Zeker niet als daar aparte maatregelen voor worden getroffen als vervangend vervoer, al dan niet direct naar de Grote Markt (of het Kwinkenplein bijvoorbeeld).

      3. Het is in elk geval veiliger wanneer je niet meer door een bus aangereden kunt worden. ;-)
        Ik denk dat er nog wel een voorziening komt voor bejaarden en gehandicapten. Wellicht op het Kwinkenplein? Of mbv de citybussen?
        Wel heel erg leuk dat andere straten ook de auto’s willen weren. De ondernemers in de Binnenstad zijn in elk geval erg positief over de plannen.
        Dat is ook wel eens anders geweest.

  4. De Martinitoren is dichter bij een bushalte gelegen dan in menig andere stad.

    Binnenkort zit ik in Medellin, ik zal die Cable Metro daar eens testen, zo noemen ze daar de kabelbaan. Zullen we die in Groningen maar KabelTram gaan noemen? Als herinnering aan de domme tramplannen?

  5. @marc, daar heb je een punt :)

    Ik herinner me nog dat de blinden de tram wel zagen zitten. Omdat er dan mooi wordt vermeld welke halte er komt. Uiteraard zit dat ook in de bus…

    Maar vanaf een gemiddelde ‘Grote Markt’ in welk land dan ook stoppen de bussen of metro’s niet zo dichtbij als in Groningen. Als ik dan hier in Zuid Amerika om me heen kijk zie ik blinden en mensen die slecht ter been zijn gewoon over voetpaden lopen waar her en der gaten inzitten en tegens losliggen.

    Ik voorzie juist dat blinden en mensen die slechtzienden alleen maar meer voordeel krijgen. Een mini elektrisch busje dat door de hele stad heen rijdt, dus ook richting Vismarkt, Westerhaven, waar nu haast geen bus in de buurt rijdt. Daarnaast even een app installeren en men hoort de route gewoon. Dat werkt al gewoon perfect met apps voor touristen. Horen ze gelijk wat er eigenlijk te zien is.

    1. @willem 123 ik zou graag eens zien dat jij wat vaker in de bus kwam ..
      Of dat je je eens verdiept ( zou @mac en @jac je verwijten) je eens wat beter in de stof zou gaan verdiepen .

      Hier doodleuk gaan vermelden dat er “HAAST”geen bussen zouden rijden naar de Vismarkt (A Kerk) en de Westerhaven..tjonge..tjonge..

      Voor alle duidelijkheid de loopafstand vanaf Munnekeholm cq A kerk naar de Grote Markt, zal ongeveer even ver zijn.Pin me niet vast op een paar meter …

      Je mag je wel eens afvragen waarom de citybus is afgeschaft.

      Ik heb vaak gereden op het busje ..en regelmatig zat er 1 persoon in en regelmatig probeerden 30 man zich in het busje te proppen.
      De verhalen hierover zal ik je besparen.
      Ik weet wel dat het kostenplaatje op “bepaalde ” gegevens gestoeld en eventuele verwachtingen gebaseerd is.Koffiedik kijken noem ik zoiets.
      De busje Zaanstraat Vismarkt Grote Markt is ondertussen al weer wat jaartjes uit het straatbeeld verdwenen.
      Dit grote spijt van de ondernemers..die vaak zelf als enigste klant gebruik maakten van deze toch wel handig “woon_werk” vervoermiddel.

      De mensen gaan nu weer gewoon mee naar de A Kerk en naar de Martini Toren ..
      Ps ..Heb laatst gereden op lijn 5 vanaf de Euroborg P3 naar het Station en ben gestopt in de W.A Scholtens straat, route voormalig lijn 22 Citybus.
      Heb de bus gestopt bij de halte en omgeroepen:……

      Deze bus gaat niet verder..Vanaf hier moet U lopend naar de Grote Markt …

      Je had de verbazing op de gezichten en verbolgenheid eens moeten zien ..waarom Nou dan weer werd er groepen en men was behoorlijk geagiteerd en geïrriteerd.
      Heb maar gauw gezegd dat het een grapje was …
      Men vond het eigenlijk niet echt leuk ..

      Toen vertelde ik van de plannen van de gemeente, dat in de “Toekomst” dit er toch wel aan zat te komen ..
      De mensen die dit verzinnen zijn van de pot gerukt was het antwoord ..

      Ik deed er ( met moeite) het zwijgen toe..
      Men opgelucht en blij uitgestapt op de Grote Markt.
      Geniet ervan heb ik ze nog nageroepen.( met een vette knipoog)

      Volgende keer ?? moet je 400 meter extra lopen ..

      1. Ik pak nauwelijks de bus. Van het hoofdstation loop ik wel naar het centrum (ik heb geen gratis ov kaart) en anders pak ik de fiets. Hoe het vroeger was maakt weinig meer uit. Er komen geheel andere vervoersstromen. Test nu eens met een citybus voor slechtzienden en mensen die slecht ter been zijn en we zullen zien hoeveel mensen daar mee gaan en welke route het beste is. En het zal mij niet verbazen als er niemand instapt, is maar een klein stukje lopen in feite.

        Die OV kaart zal ook wel verdwijnen, benieuwd hoeveel studenten dan gaan lopen als ze in het centrum moeten zijn vanaf het station

  6. wellicht meer subiside naar de bus, dus goedkopere kaartjes. Want duit is dus eigen stimuleren van beweging, 400 meter extra wandelen. En waar wandelen de meesten toch weer heen, via de Herestraat naar het zuiderdiep :)

  7. voor die gevaarlijke tram was wel heel veel ruimte ingepland op de grote markt. Vindt men een bus niet ‘grootsteeds’ genoeg ?

    1. Hey @brum jouw opmerkingen ziet men liever niet in het kippenhok bij de bestuurders van onze gemeente.
      Voor je het weet, gaat er iemand echt uitzoeken wat er eigenlijk aan de hand is op bestuurlijk “niveau”..men zal behoorlijk van zich af gaan pikken vermoed ik .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *