Arriva: “Wij hebben nagedacht wat onze treinen moeten kunnen”

nieuws
Foto: Sebastiaan Scheffer

Ondanks de sneeuw en temperaturen ver onder het vriespunt rijdt vervoersbedrijf Arriva deze dagen een normale dienstregeling. Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland komt dat omdat het bedrijf goed nagedacht heeft over wat een trein moet kunnen.

“Onze treinen zijn voor een groot gedeelte gemaakt in Zwitserland”, vertelt hij in het Radio 1 programma Nu Al Wakker. “Het is een heel ingewikkeld proces om aan goede treinen te komen. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor een trein en een technologie die bruikbaar is in extreme omstandigheden”.

Het geheim waarom Arriva geen aangepaste dienstregeling hoeft te rijden, in tegenstelling tot andere vervoerders, is volgens Hettinga de opbouw van de trein. “Bepaalde technische componenten hebben wij bovenop onze treinen geplaatst. Andere vervoerders als de NS hebben dit onder de trein geplaatst”. Deze componenten veroorzaken ijsvorming die als een trein schudt, bijvoorbeeld als deze een wissel passeert, los laat. Deze ijsvorming kan vervolgens een wissel blokkeren. “Omdat wij dit bovenop onze treinen hebben zitten, hebben wij hier geen last van, want ik heb nog nooit een wissel boven een trein gezien”.

Een andere reden is de kleinschaligheid van het bedrijf. “De lijnen binnen ons bedrijf zijn kort, en we hebben weinig ‘overheads’. Dit betekent dat als zich een probleem voordoet, wij heel snel mensen ter plaatse kunnen hebben”. Ook voor de komende dagen voorziet de directeur geen problemen. “We rijden en we zullen dat ook blijven doen”.