Tobias, Tom en Sophia uit Groningen hebben zondag overtuigend de Langste Treinrace van Nederland gewonnen.
Tijdens de Langste Treinrace reisden tien teams kriskras door Nederland met één doel: in één dag zoveel mogelijk kilometers afleggen per trein. Onderweg konden teams extra punten verdienen door verschillende provincies te bezoeken en opdrachten uit te voeren.
Het winnende drietal uit Groningen legde, na de start op Utrecht Centraal op zondagochtend, in zes uur tijd bijna vijfhonderd kilometer af met de trein, bezocht negen provincies en scoorde onderweg de meeste punten bij de opdrachten. Het trio at onder meer worstenbroodjes in Breda en ging in thuisstad Groningen op de foto met het Groninger Museum. Met de winst mogen Sophia, Tobias en Tom, op kosten van de NS, een nachtje slapen in Parijs na een gratis treinrit naar de Franse hoofdstad.
De Langste Treinrace van Nederland was een actie van vervoerder NS om het Dal Vrij-abonnement onder de aandacht te brengen. Daarmee kunnen reizigers in de zomer maximaal twee maanden onbeperkt reizen buiten de spits en in het weekend voor 49 euro. NS introduceerde het abonnement met steun van de overheid, onder meer als reactie op de gestegen brandstofkosten.