Steunpunt Huren Groningen in de lift: ‘Vorig jaar 80.000 euro bespaard voor huurders’

nieuws
Foto Andor Heij. Sociale huurwoningen De Hoogte Cortinghlaan

Onterechte servicekosten, te hoge huren en onderhoudsgebreken: Het Steunpunt Huren Groningen kende de afgelopen jaren een sterke groei. Vrijdag presenteerde het steunpunt haar jaarresultaten.

Het Steunpunt Huren Groningen is sinds 2022 actief en biedt juridisch advies en ondersteuning aan huurders bij problemen met hun verhuurder. Het steunpunt ziet in de afgelopen jaren een sterke toename van het aantal mensen dat advies inwint.

“Het bewijst opnieuw dat er nog veel misgaat op de huurmarkt. De komende jaren zijn we hard nodig en we willen deze groei dan ook voortzetten,” aldus Marinus Jongman, voorzitter van Steunpunt Huren Groningen.

In 2023 hielp het steunpunt in zijn eerste jaar al ruim 500 mensen; in 2024 is dat aantal met 55% gestegen. Volgens Jongman zijn al veel problemen van huurders opgelost via schikkingen of bemiddelingen. “We voorkomen dat huurders hun woning uit moeten. Daarnaast dwingen we af dat onderhoudsgebreken, zoals schimmel, worden verholpen.”

‘Servicekosten, short stay en schimmel’

De meeste zaken die Jongman en zijn collega’s tegenkomen, gaan over problemen met het huurcontract: onterecht in rekening gebrachte servicekosten of gebreken zoals schimmel of lekkage. Ook signaleert het steunpunt problemen met zogeheten ‘short-stay hotelcontracten’, waarbij huurders geen huurbescherming hebben en contracten onrechtmatig worden opgezegd.

Jongman ziet daarnaast een ander groeiend probleem: verhuurders gaan niet zorgvuldig om met de terugbetaling van de borg. Huurders krijgen hun geld niet terug of krijgen geen inzicht in waar eventuele kosten op gebaseerd zijn. “Verhuurders hopen ermee weg te komen, omdat huurders vaak niet naar de kantonrechter willen stappen.”

Vanwege het succes van het steunpunt heeft de gemeente besloten extra subsidie toe te kennen, zodat de capaciteit van Steunpunt Huren Groningen kan worden uitgebreid.