Groningen Airport Eelde (GAE) is nog in afwachting van het luchthavenbesluit. Vanwege nieuwe regelgeving moesten alle luchthavens in Nederland een nieuwe vergunning aanvragen. Het ministerie van Infrastructuur moet hier nog een besluit op geven.
VOLE (Vereniging Omwonenden Eelde) heeft gereageerd op de berichtgeving. Deze reactie is toegevoegd.
Proces aanvraag luchthavenbesluit vertraagd
In juli heeft heeft GAE een nieuwe vergunning aangevraagd. Dit deden zij als één van de eersten in Nederland. Door fouten in berekeningen bij Lelystad Airport en de invoering van een nieuwe Europese rekenmethode is het proces vertraagd. Ze zijn daarom nog in afwachting van een besluit. Geluidsoverlast wordt gemonitord via een meldingloket en de inrichting van de vliegroutes door de Luchtverkeersleiding Nederland. De luchthaven bespreekt regelmatig klachten met betrokken partijen, zoals de KLM Flight Academy. Zo is er een maatregel om het lesverkeer te minderen: het verhogen van de havengelden.
Spreekuren voor omwonenden
Argos spreekt over een kloof tussen de burgers en de directie van GAE. Volgens de luchthaven zijn omwonenden betrokken via een participatieproces. Op de website staan alle documenten die zij hebben ingediend bij de aanvraag voor het luchthavenbesluit. Verder organiseert Groningen Airport Eelde op woensdag 4 december en donderdag 5 december spreekuren voor omwonenden. Mensen krijgen dan de gelegenheid voor het stellen van vragen met betrekking tot de luchthaven. Aanmelden hiervoor kan via omwonenden@gae.nl
VOLE: GAE zorgt voor verwarring bij omwonenden
Vereniging Omwonenden Eelde geeft in een schriftelijke reactie richting OOG aan dat Groningen Airport zelf het proces van het aanvragen van de vergunningen heeft vertraagd. Ook het participatieproces waarbij inwoners worden betrokken bij de plannen stelt niets voor. VOLE is geweerd van deelname aan het CRO (Commissie Regionaal Overleg). Daarnaast zijn ze ook uitgesloten van het participatieproces die eerder in dit bericht werd genoemd. In de overleggen van het CRO zijn er geen stukken waar omwonenden formeel op kunnen reageren. Volgens VOLE is er weinig mogelijkheden voor inspraak van bewoners. Daarbij kunnen mensen ook niet controleren wat er wordt gedaan met resultaten van de spreekuren.
De nieuwe regelgeving van het luchthavenbesluit is in 2012 al vastgelegd. GAE had tot 2014 de tijd om een aanvraag in te dienen. Volgens VOLE heeft de luchthaven bewust gewacht totdat de Raad van State er aan te pas moest komen. Ze traineerde de aanvraag meer dan 10 jaar, omdat de huidige overgangsregeling een onbeperkt aantal lesvluchten mogelijk maakt. Daarnaast is er ook sprake van dat het aantal lesvluchten ook wordt verhoogd. Dit zorgt volgens VOLE voor verwarring en misleiding van het publiek.