Stationsgebouw Groningen in de steigers voor groot onderhoud en energiebesparing

nieuws
Foto: Agnes Monkelbaan via Wikimedia Commons (CC 4.0 SA)

Niet alleen het daadwerkelijke Hoofdstation Groningen wordt verbouwd. De NS heeft eerder deze maand besloten ook het monumentale stationsgebouw uit 1896 een grondige onderhoudsbeurt te geven en klaar te maken voor de toekomst.

De NS nam het besluit, zo stelt Groningen Spoorzone, omdat er in het pand toch al flink wat veranderd moet worden als de nieuwe voetgangerspassage, de fietsenkelder en het busstation open gaan. Reizigers zullen dan, op een makkelijke manier, hun weg moeten vinden door het gebouw in nieuwe richtingen.

Maar de NS houdt het niet bij nieuwe wegwijsbordjes: de nationale spoorwegmaatschappij (en eigenaar van het gebouw) gaat tegelijk groot onderhoud uitvoeren. Het pand staat al in de steigers voor de veiligheid bij de bouw van nieuwe consoles, die straks de monumentale perronkap moeten ondersteunen. Verder zijn er al werkzaamheden uitgevoerd aan de gevel en de kozijnen. Maar er volgt meer. Wanneer de ‘echte’ onderhoudsbeurt voor het stationsgebouw begint, wordt er betere isolatie aangelegd en voert de NS energiebesparende maatregelen door in het pand. Zo kost de verwarming van het stationsgebouw minder energie.

De NS wil ook kijken naar een nieuwe invulling voor de meest westelijke vleugel van het monumentale stationsgebouw uit 1896. Dit is de vleugel aan de kant van de fietsflat en de Kiss & Ride. Maar daarvoor moet eerst meer duidelijk zijn over de invulling van het Stationsplein.