Ambulancezorg Groningen: “Onderzoek binnen onze organisatie wordt gedaan door externe partij”

nieuws
Foto: Joey Lameris - 112groningen.nl

Het onderzoek naar mogelijke misstanden binnen Ambulancezorg Groningen wordt uitgevoerd door een externe partij. Dat laat de organisatie zaterdag weten.

Aanleiding voor de reactie is een publicatie donderdagavond in het Dagblad van het Noorden. Vorige week meldde de krant al dat er binnen de organisatie een angstcultuur heerst en dat er sprake zou zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag. In het artikel worden verschillende incidenten aan de kaak gesteld. Zo zouden beademingsslangen in de afgelopen jaren meerdere malen dienst hebben geweigerd. Ook zou er sprake zijn van seksueel grensoverschrijdend gedrag waarbij sommige chauffeurs en verpleegkundigen ongewenste, seksueel getinte appjes sturen, ook naar leerlingcollega’s. Daarbij zou er ook sprake zijn geweest van machtsmisbruik. En bij de verhuizing van de locatie van de Kastanjelaan naar de Gotenburgweg zou een ruimte vol persoonlijke dossiers zijn vergeten, waardoor ziektedossiers van personeel op straat kwamen te liggen.

Mailboxen gescreend op lekken van informatie
Donderdag meldde de krant dat de directie van de organisatie direct een onderzoek had ingesteld wie er met journalisten gesproken zou hebben. Zo zijn de afgelopen dagen mailboxen van medewerkers gescreend op het lekken van informatie. Eén medewerker zou inmiddels op non-actief zijn gezet. De krant laat door bronnen optekenen dat de angstcultuur de afgelopen dagen alleen maar verder is toegenomen.

Ambulancezorg Groningen: “Twee verschillende onderzoeken”
Volgens Ambulancezorg Groningen wordt er in de media verwarring gezaaid. “Binnen onze organisatie wordt onderzoek gedaan naar mogelijke misstanden. Dit wordt uitgevoerd door een externe partij. Het onderzoek is erop gericht om een open cultuur voor elkaar te krijgen, waarin we alle collega’s een veilige werkplek kunnen bieden binnen onze organisatie. Daarnaast hebben we als organisatie zelf onderzoek gedaan waarbij we zijn nagegaan of er vanuit zakelijke accounts is gemaild met journalisten. Dit laatste onderzoek is niet meer actueel. Dit is eenmalig gecheckt en daar blijft het wat ons betreft ook bij.”

“Toen de voorvallend bekend werden zijn we direct aan de slag gegaan”
Vorige week liet directeur/bestuurder Jeroen van der Ster weten dat in het verleden niet alles goed is gegaan. “Het gaat om voorvallen die bij ons bekend zijn, en waar we, toen ze zich voordeden, meteen mee aan de slag zijn gegaan om ze te verbeteren. “Waar gehakt wordt vallen spaanders. Soms gaan dingen niet meteen goed. Maar altijd proberen wij met elkaar de zaken die niet goed gaan aan te pakken. In de ambulancezorg is aandacht voor elkaar hebben van enorm groot belang. In onze organisatie vinden we het erg belangrijk om met elkaar in gesprek te komen en te blijven.”

Vragen
SP-Kamerlid Maarten Hijink heeft inmiddels vragen gesteld aan de minister over de situatie bij Ambulancezorg Groningen. Raadslid Yaneth Menger van Stadspartij 100% voor Groningen heeft het Groningse gemeentebestuur om opheldering gevraagd.