VOLE kraakt cijfers van Eelde: ‘Belang van GAE is nihil’

nieuws
Foto: Kas van Zonneveld / Groningen Airport Eelde

De tegenvallende passagierscijfers die Groningen Airport Eelde in het afgelopen kwartaal liet optekenen, laten volgens de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde zien dat er onevenredig veel geld in het vliegveld wordt gestopt door de aandeelhoudende overheden.

De cijfers laten volgens VOLE zien dat Eelde haar status als ‘luchthavens van nationale betekenis’ niet waard is. “33.564 passagiersbewegingen in een half jaar komt neer op gemiddeld 92 vertrekkende passagiers per dag”, stelt voorzitter Jan Wittenberg. “Nog geen half vliegtuig vol. Daarvoor heeft Eelde 55 voltijdbanen in dienst.”

‘Niets wijst erop dat Eelde zich zal herstellen’

De luchthaven heeft het moeilijk na de coronacrisis. Maar de dip van Eelde is volgens Wittenberg onevenredig groot: “De afname op Eelde is 150% tegenover een landelijke afname van 40%. Niets wijst erop dat Eelde zich zal ‘herstellen’. In tegendeel: in de winter zijn er slechts 3 vluchten per week en de nieuwe vlucht op Zweden – die als 2 vluchten staat vermeld – moet zich nog maar bewijzen.”

‘Jaarlijks 160 kilo uitgesproeid over Yde, Glimmen en Eelde’

Hoewel de passagiersaantallen drastisch onder het niveau van voor corona ligt, bleef het aantal bewegingen op de luchthaven wel opvallen hoog. Volgens VOLE komt dat, doordat het aantal lesvluchten van de KLM luchtvaartschool explosief is gestegen. “Niet alleen is het aantal lesvluchten gestegen. Ook het lawaai is extreem toegenomen, door de verouderde toestellen die de KLM luchtvaartschool gebruikt”, stelt Wittenberg. “Het een grof schandaal dat de KLM rondvliegt met 13 toestellen die per jaar 160 kilo lood uitsproeien boven de dorpen Yde, Glimmen en Eelde.”

Stoppen met geldverstrekking

VOLE pleit daarom richting de aandeelhoudende overheden en het Rijk om te stoppen met geldverstrekking. Wittenberg besluit: “Jaarlijks wordt er 6 á 8 miljoen euro belastinggeld aan GAE betaald om de luchthaven open te houden. Dat gebeurt met het argument dat Eelde infrastructuur is en ook wegen en bruggen betaald worden uit belastinggeld. Maar weggebruikers betalen de kosten van infrastructuur volledig via brandstofaccijns en wegenbelasting. Vakantiegangers via Eelde betalen geen belasting,  maar worden gesubsidieerd met het belastinggeld dat naar GAE gaat.”