Verhuurder deelauto’s in Stad ten einde raad door schade van huurders onder valse naam

nieuws
Foto: Tom Veenstra

Harm Nienhuis, eigenaar van Nienhuis Occasions en deelautoplatform Easy Driving is vrijdagmiddag ten einde raad als hij zelf weer moet opdraaien voor de kosten om één van zijn deelauto’s moet herstellen.

Nienhuis krijgt vrijdagochtend te horen dat bij één van zijn elektrische Hyundai Kona’s een autoruit is ingeslagen. De auto aan de Kadijk is volgens de ondernemer uit Midwolda het zoveelste incident wat het verhuur van de deelauto’s in de afgelopen vier jaar heeft opgeleverd.

Nienhuis verhuurt zijn deelauto’s op de verschillende plekken in de stad Groningen, Haren, Meerstad en een paar andere plekken in de provincie. “In vier jaar tijd zijn vijf van de vijftien auto’s die ik aanbied in Groningen toegetakeld. Eén eindigde zelfs in een gracht en was total loss. De schade kostte gemiddeld tienduizend euro per auto. De afgeschreven Hyundai kostte me veertigduizend”, vertelt Nienhuis.

Huurders gebruiken auto’s onder valse naam

Het probleem zit hem volgens Nienhuis in het verhuursysteem. Gebruikers van deelauto’s moeten zich registreren en kunnen aantonen dat ze een geldig rijbewijs hebben. Is dat het geval, dan kunnen ze rijden. Volgens Nienhuis misbruiken criminelen dit systeem, door te rijden in een auto die op de naam van iemand anders is geregistreerd. “Ze gebruiken auto’s onder een valse naam en rijden soms rond zonder rijbewijs.”

Deze tactiek is volgens Nienhuis vergelijkbaar met geldezels bij witwaspraktijken Met als verschil dat niet de bankrekening wordt gebruikt voor criminele praktijken, maar het rijbewijs. En criminelen maken daar gretig gebruik van. “De auto’s zijn te volgen via de GPS. Ik zie auto’s soms midden in de nacht stilstaan op louche plekken. Onder een viaduct in Rotterdam, bijvoorbeeld.”

Schade niet te verhalen

De schade die de verhuurders vervolgens maken (soms doelbewust, zo stelt Nienhuis) is vervolgens vrijwel niet te verhalen. Niet bij de huurder (‘ze weten van niks’) en niet bij de verzekeraar. “Die keert niet uit. Want ik weet niet wie er achter het stuur heeft gezeten of diegene een rijbewijs had. Volgens hen moet ik beter controleren wie mijn deelauto bestuurt.”

Een logische stap zou de politie zijn. Rijden zonder rijbewijs of een auto huren onder een valse naam is natuurlijk verboden. “Maar die doen niks. Ook als ik sterk het vermoeden heb dat er iets aan de hand is. ‘Het heeft geen prioriteit’ zeggen ze dan. Laatst moest ik bijna smeken om de politie achter een auto aan te laten gaan in Apeldoorn, waarvan ik sterk het vermoeden had dat de bestuurder geen rijbewijs had.”

Intimidatie

Aangifte doen komt Nienhuis soms ook op intimidatie te staan door de ‘huurders’, aldus de eigenaar van Easy Wheels: “Die ingetikte autoruit van vandaag, is vermoedelijk een wraakactie. Ik kan het nu niet hard maken, maar ik denk te weten wie dit heeft gedaan.

Extra wetgeving noodzakelijk

Plannen om dit soort praktijken aan te pakken, lijken in de maak bij het Kabinet. Begin vorige maand maakte justitieminister Dilan Yeşilgöz bekend dat ze een systeem wil opzetten, waarbij een huurauto tijdelijk ten naam wordt gesteld op de naam van de huurder. Nu staat daar alleen de naam op van de verhuurder. Ook Nienhuis ziet extra regels die de louche praktijken kunnen stoppen, als de enige manier om zijn problemen te verhelpen. “Het liefst zo snel mogelijk”, aldus Nienhuis.

‘Grote bedrijven kunnen dit wel hebben. Ik niet’

Maar voorlopig rest Nienhuis niks anders dan zelf maar weer voor de schade op te draaien. “Ik betaal het allemaal uit eigen zak”, aldus een getergde Nienhuis. “Ik heb er een hoop geld ingestoken om dit op te zetten. Deelauto’s zijn de toekomst, zeker in een stad als Groningen waar veel auto’s van bewoners vaak lang niks staan te doen op een parkeerplek. Het is goed voor het milieu en daarmee ook iets waar veel inwoners heel blij zouden moeten zijn.”

“Maar mijn bedrijf gaat hier aan kapot”, besluit Nienhuis. “De andere aanbieders van deelauto’s in Groningen zijn grote bedrijven. Die hebben wel geld om dit soort dingen te vergoeden. Ik ben een kleine ondernemer en dit maakt mijn bedrijf nu kapot. Ik heb er veel geld in gestoken, maar ik denk er sterk over na om ermee te stoppen. Want niet alleen ik, maar ook mijn vriendin gaat nu aan onderdoor.”