‘Vertraging Stationsgebied mag geen gevolgen hebben voor vergroening Rivierenbuurt’

nieuws
Foto: Rijkswaterstaat via Groningen Spoorzone

De gemeente moet de vergroening van de Rivierenbuurt niet uitstellen, nu duidelijk is dat het project Groningen Spoorzone twee jaar vertraging oploopt. Dat vinden de raadsfracties van D66, de Partij voor het Noorden en de Partij voor de Dieren.

De herinrichting van de Rivierenbuurt is gekoppeld aan de werkzaamheden in het Stationsgebied, onder meer bij de nieuwe ‘natuurlijke overgang’ tussen de twee gebieden bij de Parkweg en het Dinkelpark. Ook wilde het oude college de zone tussen het nieuwe busperron en de bebouwing van het Spoorkwartier als ecologisch zone inrichten.

Vorige week werd duidelijk dat het project Groningen Spoorzone (waar ook delen van de Rivierenbuurt onder vallen) pas in de zomer van 2026 is afgerond. Dat komt doordat een lange, treinvrije periode, die in 2023 gepland stond, pas in 2025 plaats kan vinden. De fracties vrezen nu dat de aanpak van het Stationsgebied ook invloed gaat hebben op de groene plannen in de Rivierenbuurt.

“De zomers worden alleen maar warmer waardoor een autoluwe en groene wijk essentieel is voor de leefbaarheid voor inwoners, ook in de Rivierenbuurt”, schrijft woordvoerder Isa Peters (D66), namens de fracties. “De Basismonitor Groningen geeft aan dat de Rivierenbuurt last heeft van extreme hittestress, en 50 procent van de bevolking geeft aan geen verkoeling te kunnen vinden in de wijk. Grijze straten houden meer warmte vast dan groene perken. Daarnaast zorgt de uitstoot van auto’s voor verdere opwarming in de Rivierenbuurt.”

De drie fracties hopen dat er projecten zijn die nog wel door kunnen gaan, ondanks de vertraging. De fracties hopen ook dat tot 2026 een aantal tijdelijke maatregelen genomen kan worden in de Rivierenbuurt, om zo de hittestress in de wijk aan te pakken zolang het Stationsgebied nog niet klaar is. Daarbij denken de partijen aan zaken als geveltuinen en het groen inrichten van enkele parkeerplekken.