Wethouder wil onderzoeken of inspraak van huurders bij renovatieprojecten makkelijker kan

nieuws
Schimmel in een woning. Archieffoto.

Wethouder Roeland van der Schaaf van Wonen wil onderzoeken of de inspraak van huurders bij renovatieprojecten makkelijker kan. Dat liet hij weten naar aanleiding van vragen van de SP-fractie.

Raadslid Hans de Waard van de SP: “Op veel plekken in de stad worden woningen gerenoveerd, of gaat dit binnenkort gebeuren. Dat zijn hele positieve ontwikkelingen. In de wijk Paddepoel-Zuid zijn de renovaties recent afgerond. Nu blijkt dat niet alle problemen zijn verholpen, en in sommige gevallen juist erger zijn geworden. Dan hebben we het over schimmel-problematiek, vocht, tocht en problemen met de riolering. Wij vragen ons af wat de gemeente voor deze mensen kan betekenen, en wat het betekent voor andere wijkvernieuwingstrajecten als de resultaten niet voldoende zijn.”

Wethouder Van der Schaaf (PvdA): “Op 22 juni een vervolg gesprek”
Wethouder Roeland van der Schaaf: “Naar aanleiding van uw vragen hebben we contact gezocht met woningcorporatie Lefier. Wij hebben begrepen dat er afgelopen maandag een gesprek is geweest met de bewoners en waar jullie als partij zelf ook bij aanwezig waren. Het is een goed gesprek geweest, waarbij problemen aan bod zijn gekomen die nog niet bekend waren bij Lefier. Op 22 juni wordt er verder gesproken. Waar het over gaat zijn ook echt problemen die door Lefier moeten worden opgepakt. Wat betreft de riolering die tot overlast leidt, daar hebben wij als gemeente een rol bij. We gaan samen met Lefier kijken waar dit probleem vandaan komt, en welke oplossingen er zijn. We proberen voor 22 juni duidelijkheid te krijgen, maar of dit ook gaat lukken is onbekend.”

“Geen honderd procent garantie dat niet alles naar boven komt”
“Wat betreft de wijkvernieuwing, er wordt inderdaad terecht opgemerkt dat er op diverse locaties in de stad verduurzaming plaatsvindt. Wat Lefier, en wat andere woningcorporaties doen, is na afloop van de werkzaamheden inventariseren of mensen tevreden zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van een bewonersenquête. Dit is een heel belangrijk onderdeel. Ook in Paddepoel-Zuid is dit uitgevoerd. De werkzaamheden werden beoordeeld met een 7,0. Er is ook een aantal zaken naar voren gekomen waar men niet tevreden over was. Dat is ook het effect van dit middel dat we geen honderd procent garantie kunnen geven dat alles naar boven komt. Het is daarom ook heel goed dat bewoners zelf problemen aan de grote klok hangen.”

Hans de Waard (SP): “Het is nogal wat dat je fysiek naar Lefier moet”
De Waard: “Waar ik een beetje mee zit is dat bewoners alsnog met hun klachten fysiek naar Lefier moeten om gehoord te worden. Kan dit niet op andere manieren opgelost worden? Want het is nogal wat voor bewoners om naar zo’n kantoor te moeten. De vraag is dus hoe effectief de procedure qua aanpak is.”

Steunpunt Huur
Van der Schaaf: “U haalt een goed punt aan. Op papier kan de procedure kloppen, maar mensen kunnen een drempel ervaren. Onlangs is het Steunpunt Huur opgericht. Wellicht dat dit een goed punt zou kunnen zijn waar mensen terecht kunnen met hun opmerkingen. Ik denk dat het heel goed is om daar mee aan de slag te gaan.”