‘Stremming Driebondsbrug gevaarlijk voor pleziervaart’

nieuws
De Driebondsbrug vanuit de lucht - Foto via Rijkswaterstaat

De stremming van de Driebondsbrug kan gevaarlijke situaties opleveren voor watersporters. Daarvoor waarschuwt watersportondernemersbond HISWA-RECRON dinsdagochtend.

De Driebondsbrug gaat sinds februari van dit jaar alleen op afspraak open voor bijzondere transporten en zeeschepen. De brug gaat niet meer open voor reguliere scheepvaart. Softwareproblemen in de aansturing van de brug zijn daar de aanleiding voor. De brug kan niet meer veilig open, zonder dat er monteurs en verkeersregelaars aanwezig zijn bij de overweg van de oostelijke ringweg over het Eemskanaal.

De sluiting van de brug betekent ook dat recreatievaartuigen, die richting open zee willen, via Lauwersoog moeten varen. Ook ligt de Driebondsbrug  in een internationale vaarroute van Amsterdam naar Delfzijl. De stremming is gevaarlijk volgens de watersportbond, omdat mensen bij slecht weer gedwongen worden om over de Noordzee om te varen.

Jachthaven in Stad loopt veel omzet mis

Daarnaast heeft de stremming van de brug grote economische gevolgen voor watersportondernemers in de stad en de provincie Groningen. “We zijn als jachthaven totaal onbereikbaar voor boten die met een staande mast naar Delfzijl willen varen”, vertelt Ella Muntinga van Jachthaven Reitdiep. “Jaarlijks ontvangen wij veel gasten uit Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland, maar ook vanuit Engeland en Frankrijk die op doorvaart zijn van of naar de Oostzee. De stremming kost  de jachthavens veel omzet.”

‘Gat in wegdek A7 wordt toch ook gerepareerd?’

Daarnaast hekelt de watersportbond de manier waarop Rijkswaterstaat geen jaarplanning voor openingen van de brug uitgeeft aan watersporters. De brug gaat alleen op afroep open voor grote scheepstransporten en deze openingen worden pas kort van tevoren bekend gemaakt.  “Rijkswaterstaat moet begrijpen dat niet alleen grote scheepstransporten van economisch belang zijn, maar ook de pleziervaart”, zegt Jan Ybema, regiomanager bij HISWA-RECRON.

HISWA-RECRON vindt dat de minister moet ingrijpen door middel van een noodplan om achterstallig onderhoud aan vaarwegen, bruggen en sluizen voortvarender aan te pakken. Ybema besluit: “Begin februari werd het op de website van Rijkswaterstaat gezet zonder reden of oplossing. Een gat in een wegdek van de A7 wordt toch ook meteen gerepareerd?”