Tien jaar na laatste Gideon Music Festival: ‘Het zou wat zijn als iemand die schoen oppakt’

nieuws

Het is woensdag precies tien jaar geleden dat de laatste editie van het Gideon Music Festival van start ging. Chris Garrit noemt het een gemis dat het festival wijlen is.

Hoi Chris! Tien jaar geleden alweer …
“Klopt. De eerste editie werd gehouden in de zomer van 2007. Het was eigenlijk bedoeld als een verjaardagsfeest met wat livemuziek. Door de jaren heen hebben we er een groot festival van gemaakt die maar liefst drie dagen en nachten duurde. Het werd gehouden op het Gideonterrein. Een unieke locatie. Ik denk dat heel veel mensen in de stad er positieve herinneringen aan hebben.”

In 2012 werd de laatste editie gehouden. Je omschrijft het als een gemis …
“Ja, ik heb de kar zes jaar getrokken. Het was een hele mooie tijd. Wat dat betreft kijk ik er met weemoed op terug. Ook, als ik nu kijk naar het festivalaanbod in Groningen, dan denk ik dat het nog steeds een hele mooie toevoeging zou kunnen zijn. En begrijp me niet verkeerd hè. Er gebeuren in de stad hele mooie dingen. Het Stadspark waar verschillende commerciële partijen mooie dingen neerzetten, en her en der zijn er ook nog wat kleinere festivals. Maar als je puur kijkt naar de underground, waar het Gideon Music Festival zich op richtte, dat is er niet, of maar heel beperkt.”

Tekst gaat verder onder de video

Zou het festival nieuw leven in moeten worden geblazen?
“Dat zou geweldig zijn als iemand de schoen oppakt. Je hebt het ook over de artiesten, de bands die zich in het spectrum van underground bewegen. Dat aanbod wordt steeds minder. Door middel van een festival kan dat tot een opleving komen. Sowieso ben ik een groot voorstander van meer talent en diversiteit. Als je nu kijkt naar het Groninger nachtleven, en je vergelijkt dat met twintig jaar geleden, het is veel meer hetzelfde geworden, er is minder ruimte voor diversiteit. Dat vind ik jammer.”

Eenheidsworst?
“Zo zou je het kunnen zeggen, ja.”

Het Gideon Music Festival werd bij de laatste editie door bezoekers omschreven als een festival met een hele bijzondere sfeer, met een heel mooi decor, op een industrieterrein …
“Die woorden zijn een goede samenvatting. Ik denk dat we als festival ook behoorlijk vernieuwend waren. We waren het eerste festival met crowdsourcing. Bands konden zich voor het festival inschrijven, waarna het publiek kon stemmen wie ze op het podium wilden hebben. Bij de laatste editie hadden we iets van vijfhonderd inschrijvingen, waarna we na het stemmen een mooi programma samen stelden. Ook waren we heel duurzaam bezig. Eén van de laatste edities is bijvoorbeeld door wijlen Wubbo Ockels geopend, waarbij we tijdens de editie ook het vizier vol gericht hadden op duurzaamheid.”

Mensen kunnen zich afvragen, na zoveel positieve woorden, waarom het gestopt is …
“Geld. Ja, daar kan ik heel simpel over zijn. Kijk. Het festival was door de jaren heen heel groot geworden. Eigenlijk had je er een jaar lang een dagtaak aan om de volgende editie te kunnen organiseren. Als je vervolgens een aanvraag doet voor subsidie, maar in de cultuurnota blijkt er geen ruimte meer te zijn, dan houdt het op. En geld heb je nodig voor een fundament. Je kunt wel gaan bouwen, maar zonder een goede verankering heb je het risico dat bij de eerste de beste windvlaag de boel instort. Dat wil je niet. Maar of het festival nog levensvatbaar zou zijn: ja. En het zou geweldig zijn als iemand, of als een groep dat op zou pakken.”