‘Ontsporing trein Arriva door combi van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht’

nieuws
Foto: Robert van der Veen - niekerknieuws.nl

De oorzaak van de ontsporing van een Arriva-reizigerstrein, vorig jaar zomer, was een combinatie van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht op de staat van het spoor. Dat laat spoorbeheerder ProRail dinsdagavond weten.

De ontsporing bij het Hoofdstation vond plaats op 27 juni vorig jaar. Niemand raakte gewond, wel ontstond er veel schade waardoor een aantal dagen geen treinen konden rijden richting Leeuwarden, Delfzijl en Roodeschool. Direct na het ongeluk heeft ProRail onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ontsporing. Uit het eindrapport blijkt dat onderhoud van het spoor, waarop de trein ontspoorde, te lang is uitgesteld. Ondertussen werden onvoldoende inspecties uitgevoerd om te zien of het spoor nog veilig berijdbaar was. Ook liet de aannemer na om extra onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan het verouderde spoor.

Verbeterprogramma
Na het ongeluk is een verbeterprogramma ‘Aantoonbaar Veilige Berijdbaarheid’, AVB, opgezet om deze oorzaken aan te pakken. “Dit programma ziet erop toe dat we de uitvoering van, en controle op onderhoudscontracten met onze aannemers, verbeteren en dat we meer gaan meten om de staat van het spoor beter in de gaten te houden”, laat ProRail weten. “De Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT, houdt toezicht op de uitvoering van het programma.”

“Veel situaties van spoedonderhoud hangen samen met het niet tijdig uitvoeren van onderhoud”
Niet alleen het ongeluk bij het Hoofdstation is voor ProRail aanleiding om het AVB-programma op te zetten. Er is ook onderzoek gedaan naar andere veiligheidsincidenten en andere situaties waarbij veel treinhinder ontstond. “Dit gebeurde onder meer doordat we ongepland stukken spoor buiten dienst moesten stellen na constatering van gebreken aan het spoor. Dit speelde niet alleen in Groningen, maar bijvoorbeeld ook na de ontsporing van een goederentrein bij Terneuzen en op stukken spoor op de MerwedeLingelijn en tussen Geldermalsen en Tiel. Onderzoek toont aan dat veel van de situaties waarbij spoedonderhoud leidde tot treinhinder, samenhangen met het niet tijdig onderhouden en vervangen van dwarsliggers en van klemmen die de spoorstaven vastmaken aan de dwarsliggers. ProRail heeft de onderdelen op sporen waar dit speelde versneld laten inspecteren en waar nodig met spoed laten repareren of vervangen.”