Lijst STERK blijft de grootste, opkomstpercentage laag: “We moeten werken aan onze zichtbaarheid”

nieuws
Foto: Merijn Huizenga

Lijst STERK blijft de grootste partij in de Hanzehogeschool Medezeggenschapsraad, de HMR. Het opkomstpercentage is met 12,8% zorgelijk te noemen.

“We zijn heel erg blij en trots”, vertelt fractievoorzitter Ramon Tilstra van Lijst STERK. “We hadden de ambitie om zes zetels te behalen, maar dat we er vijf halen en daarmee voor de derde keer op rij de grootste partij zijn, dan is ontzettend fijn.” De uitslag van de verkiezingen is gelijk aan vorig jaar: Lijst STERK behaalt vijf zetels, HSV komt op vier zetels. “Hoe het komt dat we opnieuw de grootste zijn geworden? Ik denk dat heel veel mensen binnen onze vereniging het vuur uit de sloffen hebben gelopen. Ze zijn heel druk bezig geweest om zoveel mogelijk mensen te mobiliseren.”

HSV: “Blij met vier zetels”
Ook tevredenheid bij HSV. “We zijn blij met de vier zetels. We kunnen opnieuw het geluid dat wij hebben vertegenwoordigen in de raad, wij kunnen weer een bijdrage leveren. En met vier zetels kunnen we ook zeer zeker een stempel drukken op wat we willen. Natuurlijk, we hadden gehoopt op vijf, maar met vier zijn we ook zeker blij.”

Opkomstpercentage
Het opkomstpercentage is met 12,8% niet om over naar huis te schrijven. “Het is maar net hoe je het bekijkt”, zegt Tilstra. “Tijdens de coronajaren zaten we op 6 en 8 procent. Dit jaar is het percentage hoger, maar nog niet zo hoog als in 2019 toen het opkomstpercentage op 15,9% lag. En als je mij gaat vertellen dat dit cijfer neer komt op dat één op de tien studenten de moeite neemt om te stemmen, ja dan is dat best wel zorgelijk.”

HSV: “Veel mensen beseffen niet wat de invloed kan zijn van de HMR”
Van der Dussen: “Het probleem is denk ik dat veel mensen niet beseffen wat de invloed kan zijn van de HMR. Het is denk ik ook een belangrijke opdracht om onderzoek te doen waarom zo weinig mensen een stem uitbrengen, en belangrijker hoe dat verhoogd kan worden. Doen wij genoeg? Kan de Hanzehogeschool iets doen? Kan de media helpen?” Tilstra: “We doen belangrijk werk, wat veel mensen niet zien. We zijn alleen heel erg zichtbaar tijdens de verkiezingsweek waarbij we op straat mensen aansporen om te stemmen. Maar eigenlijk zou je die spotlights het hele jaar op je gericht willen hebben. Dus er is genoeg werk aan de winkel.”