PVV wil elektrische fiets van fietspad weren

nieuws
Foto: Flaviadir / Pixabay

De PVV vindt dat de argumenten van het gemeentebestuur om snorfietsen van het fietspad te weren ook voor elektrische fietsen zouden moeten gelden, omdat deze qua snelheid niet onderdoen voor een snorfiets.

Volgens de PVV is het gemeentebestuur voornemens om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te dirigeren. Het gemeentebestuur liet in januari weten hen voorlopig nog op het fietspad te willen laten rijden (zie bericht hieronder).

PVV Groningen vindt dat, gelet op de verkeersveiligheid, ook voor de elektrische fiets met een vergelijkbare snelheid als die van de snorfiets, vergelijkbare regels zouden moeten gelden. De PVV  zal hierover tijdens de gemeenteraadsvergadering deze woensdag een motie indienen.

Deel dit artikel:

  1. Laten ze die snorfietsen maar eens controleren op snelheid (en lawaai). Ik heb een elektrische fiets, altijd max 25 a 26 km per uur volgens fietscomputer en Google maps. Maar nog nooit dat ik een snorfiets bij heb kunnen houden, wordt steevast ingehaald door deze lawaaiige grasmaaiers.

    En wat te zeggen voor mensen met een elektrische fiets die niet max 25 gaan maar puur ter ondersteuning gebruiken en op “normale” snelheid fietsen? Hoe ga je dat onderscheiden?

    Ik denk dat er wel wat te zeggen is voor speedpedelecs, maar die moeten ook al een brommer plaatje.

  2. Het is naar mijn mening ook een kwestie van mentaliteit. Normale fietsers die niet opletten, met 2 of 3 man stug naast elkaar blijven fietsen ook al weten ze dat er verkeer aankomt.

    Bijna elke fietser/brommer/snor of elektrisch die geen voorrang geven bij zebrapaden in de stad. Ook correct voorsorteren hebben veel tweewielers geen kaas van gegeten. Of “dom” voorsorteren zoals ik mijn hart soms vasthoudt bij vrachtwagens. Men houdt er geen rekening mee dat een vrachtwagenchauffeur gewoon niet alles kan zien. Verbaast mij hoe vaak het goed gaat, hulde voor de vrachtwagenchauffeurs.

    Veel brommers en snorders die geen rekening houden met langzamere verkeer als voetgangers en normale fietsers. Het lijkt dat ze er steevast vanuit gaan je hoort aan mijn geluid dat ik eraan kom dus ga zsm aan de kant. Kijken ook niet vooruit en anticiperen niet op eventueel “raar” gedrag wat een andere verkeersdeelnemer uit paniek kan vertonen.

    Kortom naar de rijbaan gaat dit echt niet oplossen. Ik zou eerder pleiten voor bewustwording en gedragsverandering. Naast het veel actiever en strenger controleren op lawaai en snelheid van die krengen. Leeftijd ervoor mag ook wel omhoog naar 21 jaar ofzo.

  3. Het is GroenLinks niet te doen om de veiligheid maar om de ‘uitstoot’. De snorfiets verketteren en de elektrische fiets heilig verklaren. Geheel passend in de klimaatreligie van GroenLinks.

  4. Uit cijfers uit Amsterdam blijkt dat het veiliger is. De uitstoot wordt niet minder of een snorfiets nu op het fietspad of op de weg rijdt. De PVV praat weer eens poep. Als meer mensen op een elektrische fiets overstappen wordt de lucht in de stad veel gezonder. (Snor) Scooters stoten vaak vele malen meer fijnstoffen uit dan auto’s. En dan ook nog een beetje lopen schelden op GroenLinks. Een partij die zich gedraagt als een slecht opgevoedde kleuter heeft naar mijn mening niets in de politiek te zoeken.

  5. Snorfietsen liefst z.s.m gewoon helemaal verbieden. Ze zijn onnodig geworden nu we (snelle) electrische fietsen hebben.
    En 95% rijdt te snel, dus met een aantal politiecontroles kunnen we ze bijna allemaal van staat halen.
    Alle verkeersdeelnemers die harder gaan dan 25 kunnen naar de rijbaan, die hebben op het fietspad niks te zoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *